Broddar i ridhus?

T

TaylorSwift

Hej!
Jag skodde hästen förra veckan med snösulor i alla fyra och 4broddar i varje hov då vi bara har skogsvägar och ridbana här hemma.
Iaf i mellandagarna ska jag på hoppkurs och jag undrar om jag ska låta broddarna sitta i? Hoppning och framridning sker i ridhus, kan jag ha broddar när vi kör honom elr finns det risk att han pajar mattan i transporten då?
Hur hade ni gjort och varför? Han har boots fram så där kan han trampa på sig men inte bak ;)

Känns egentligen bättre att rida utan men sen är det att ta i och ur 16 broddar och så kanske det inte spelar nån speciell roll?
Snälla HJÄLP! :D:angel:

Sv: Broddar i ridhus?

Om jag var du skulle jag absolut INTE köra med broddar. Aldrig i livet. Boots eller inte - skaderisken finns där ändå. Speciellt om du inte har boots på bakbenen. Under den delen av året då vi tävlar på gräsbanor så broddar jag mina hästar, såklart. Men jag skulle aldrig drömma om att brodda i förväg hemma och transportera hästarna med broddar på. Jag ställer inte ens in mina hästar i transporten/lastbilen med broddarna på mellan klasserna. Enligt mig skall broddarna vara på då de används - dvs när de går på halt underlag eller rids på gräsbana - men aldrig annars.
Du behöver ju inte broddarna under själva ridningen och det är en onödig risk att ha dem i transporten. Att det är jobbigt att ta i och ur 16 broddar är inget skäl för att låta dem sitta i, absolut inte!
Så ur med broddarna, och lycka till på hoppkursen! :)

ta i/ur 16 broddar borde inte ta många minuter om du har vanan inne. Helt klart värt det och framför allt om du ska hoppa! Utöver det bör du tänka på övriga deltagare i hoppkursen, om din häst kommer lite för nära något tjurmärr och ett ben kastas ut, kommer det INTE uppskattas om du då har en broddad häst. Ur med brodden! :)

hur gör du när det är halkigt utanför transporten då? broddar du av i transporten eller låter du hästen riskera att halka vid lastningen?

Att brodda ur låter onödigt och jobbigt. Låt dom sitta :)

Om du inte har en Shutterfly ;)

jag har korta broddar, långa transportskydd och kraftiga boots. har aldrig haft en broddskada... ofta är det halt där man ska lasta in eller ur och då ligger man risigt till om man inte har broddar på hästen. :crazy: hellre ett broddtramp än ett brutet ben!!!

jag har extra matta över det stöpade gummigolvet.

Senast ändrad:

Aldrig ställts inför det problemet - skulle inte parkera där det är halka precis vid rampen för allt i världen. Hellre lasta ur hästen på ett ställe och sen köra och parkera i så fall.

gräsbroddar är ju en helt annan sak, dom är jättelånga och ska bara användas precis när hästen hoppar på gräsbanan...

mina hästar har 7 mm broddar.

Hellre ha det lite "onödigt och jobbigt" än att hästen skadar sig i transport eller sparkar nån annan häst under träningen!

Jag menade ju givetvis att det var onödigt att ta ut och i broddarna OM det inte spelade någon roll, svrev tom det ;)

Jag är tacksam för alla svar! Det är min första häst så jag har ingen aning om hur stor skaderisken är osv.
Som jag tänker efter att ha läst era inlägg så drar jga ut alla broddar innan jag åker och om det är halt ute så har jag de i tills vi går in i ridhuset samt kör med transportskydd som går ned över hela hovarna, Tack för hjälpen! :bow:

Jag broddar aldrig ur när jag åker till ridhuset onödigt arbete helt i onödan.
Ta ordentliga boots både bak och fram och bra transportskydd så finns det ingen andledning att brodda ur.
Ordentligt med spån skyddar mattan (jag tar hellre hål i mattan än en trasig häst)
Vid det ridhuset jag åker till finns det inga isfria fläckar att lasta ur på och jag riskerar inte livet på min häst.

min har vinterbrodd o jag tar inte ur broddarna, eller jo förmodligen de i fram. har inte varit några problem alls. du kan ju höra med din tränare vad han/hon tycker. :)
annars när det inte är vintersäsong så broddar jag alltid på plats.

Här (och även när jag bodde i Eskilstuna) sitter broddarna i från första halkan på hösten tills den släpper på våren. Det går inte att komma utanför stalldörren utan, och att stallägaren ska skruva i 96 broddar varje morgon känns lite väl hårt... ;)

Att skruva i och ur broddarna inne i transporten vid i- och urlastning känns även det som samma omöjliga projekt. Har man en superklantig häst som verkligen lyckas skada sig gång på gång kanske man funderar på det, men aldrig annars.

Det är samma halka vart man än kommer, och jag känner nog ingen som håller på och skruvar i och ur sina broddar inför träningar, transportering etc.

Naturligtvis pratar vi vanliga låga vinterbroddar, höga gräsbroddar -som CORNHEAD pratar om- är ju en helt annan sak!

Längre söderut, där halkan kanske är mer periodvis, verkar det vanligare att man skruvar i och ur broddarna efter behov. Men eftersom våra hästar klarar sig så bra med broddarna i hela vintern så borde det inte ställa till något för en de mer sydliga hästarna heller, det sitter nog mer i traditionerna hos ryttarna att broddarna ska ur.

Senast ändrad:

Det går utmärkt att träna hoppning med broddar om man inte har en riktigt klantig häst. Boots kan ju vara bra att ha om man inte vet hur bra koll hästen har på sina ben men är ju bara i vägen om de inte behövs. Magplatta är bra att ha men det har ju de flesta alltid nu för tiden. Har man en häst som sparkar så har man ju röd rosett i svansen i varje fall.

Gummimattan kan ju skyddas med spån eller en extra matta över. Ordentliga transoprtskydd + bra boots är ju bra i transporten om man har en häst som inte står stilla.

Tåbrodden bak verkar vara de som kan göra mest skada vid hoppning och ev. sparkar kan ju tas ut vid just det tillfället. Har hört nångång att det inte är bra att hoppa med tåbrodd för att det försämrar överrullningen och lättare skulle ge ledproblem då men vet inte hur mycket sanning det finns i det.

Jag är en sån kinkig människa som ogillar transporter över lag så jag hade absolut tagit ur broddarna. Om ngt händer så skyddar inga transportskydd från broddar. Har bara varit med om att man transporterat med brodd en gång. De hittade inget att brodda ur med så de lät den då ca 17 år gamla, lugna, transportvana valacken åka sina 15 minuter mellan stallen med brodden i. 2 km från stallet stanar de och hittar hästen liggandes i transporten med blod överallt. Det var i slutändan inte så farligt, mest ytliga sår på benen som läkte som de skulle med tiden. Men jag tror aldrig att de chansar igen.

Nä, det känns som en onödig risk att ta. Det är inte svårt att brodda av och i en trång och skskig tranport är det lätt att hästen trampar sig. Det är ju därför man har transportskydd.

hur gör du när det är halkigt utanför transporten då? broddar du av i transporten eller låter du hästen riskera att halka vid lastningen?

Min tanke oxå. Som sagt, uppe i norrland där jag kommer från finns det inte på världskartan att man broddar i och ur mellan oktober och maj. Inte ens vid transporter.

Så, ha boots under transportskydden och om du är osäker så även vid hoppningen. Så har jag gjort.

jag körde mina hästar igår, med brodd i.
Det är halt ÖVERALLT här, så de måste ha brodd när de kliver ur/i transporten. jag kör inte mina hästar i transport mer än några ggr/halvår, dvs de är inga vana åkare, och jag vill inte stå och trängas med en lätt nervös häst i transporten för att brodda i och ur.
Så därför använder jag höga transportskydd som går ner över hoven. Nu ska jag även köpa boots, det kan ju inte skada att vara extra försiktig.

Det beror väl lite på hur man gör beroendes på vart man bor i landet kan jag tro.
Här i dalarna är det is/snö iallafalll överallt där jag kör/rider. Och då sitter brodden hela tiden i.
För er som bor söderut kanske har mindre snö och is, kanske inte behöver broddarna konstant.
Men mina hästar behöver det (enl mig), hellre ett broddtramp än en fläkning.

bor man uppe i norra sverige broddar man aldrig ur.

Jag tycker det låter bara överdrivet at ta ut broddarna. Jag gör aldrig det. har transportskydd, och inte har min polle dött än ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag kommer ursprungligen från norra Sverige där i princip alla har hästarna skodda med snösulor och fyrbrodd oktober-maj. Jag bor sedan...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 333
Senast: LochL
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 268
Senast: Miss
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 765
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar