Broddar for dummies (eller en skåning…)

På medryttarhästarna jag hade ville ägaren att man puttade ner lite bomull i broddhålen. Funkade förvånansvärt bra vad jag kommer ihåg. När broddarna skulle i drog man bara ut bomullen och skruvade i.
 
Tycker btw att det är lika roligt med hysterin runt broddar som blir varje år. Bor man i Norrbotten så broddas hästen på i oktober/november och går med brodd till i slutet på april. Både i hagen och i transporten. ;):D

Min häst är en drullputt som dessutom får skav av allt .
Därför broddar jag ur när det är plusgrader och barmark , känns bara dumt att han ska riskera att trampa si mer än nödvändigt, alternativt får skav av ev boots.
Vädret varierar väldigt mycket här, snö och kallt ena veckan till 10 plusgrader, barmark och lera nästa vecka.
 
Här är en annan dummie. Skulle brodda och rida idag tänkte jag. Har inte använt broddhålen innan då snön inte kommit förrän nu. Rensa med en smal skruvmejsel och tyckte jag fick ur all skit, hade gängtapp men det var stört omöjligt. Vad tusan gör jag för fel?!
Är inne på vecka 6 med skorna. Om två veckor kommer hovslagaren och då åker sulor på och jag tänker direkt skruva i korta isbrodd (tror det blir fyra) ifram och två blindbrodd i bak innan hovslagaren hunnit lämna stallet. Hade dock gärna velat använda broddar innan.
 
Min häst är en drullputt som dessutom får skav av allt .
Därför broddar jag ur när det är plusgrader och barmark , känns bara dumt att han ska riskera att trampa si mer än nödvändigt, alternativt får skav av ev boots.
Vädret varierar väldigt mycket här, snö och kallt ena veckan till 10 plusgrader, barmark och lera nästa vecka.
Jag har full förståelse för att man broddar i och ur när det blir perioder av barmark.
Men när det är halt underlag har jag broddar i.
Det jag menade var ju att det alltid kommer upp om man ska ha broddar i hagen eller vid transport. Är det halt anser jag att det är värre med fläkskador.
 
Jösses - vilka problem ni har :p

Om hovslagaren använder ett par skor med hålen redan fixade och sedan riktar dem så kan hålen blir helt ovala. Be hovslagaren borra håler EFTER att han/hon har riktat skorna.
Hur tror ni folk som rider terräng gör? De rensar och gängar broddhål vid varje tävling/terrängträning. Inga konstigheter alls.
Man behöver en söm el likn, en gängtapp och broddarna såklart och en hylsnyckel med spärrskaft eller en fast nyckel i rätt stl.
Rensa hålen, gänga och sätt i brodden med hylsnyckeln eller fasta nyckeln. Plätt lätt :D:D
 
Kul att våra problem kan roa dig. @pews1972

Nepp, rensat ut hål ordentligt och finns inte möjlighet att få i gängtappen alls. Det får bli en liten vila tills hovis kommer eller snö försvinner. Vilket verkar bli nu i veckan :)
 
Kul att våra problem kan roa dig. @pews1972

Nepp, rensat ut hål ordentligt och finns inte möjlighet att få i gängtappen alls. Det får bli en liten vila tills hovis kommer eller snö försvinner. Vilket verkar bli nu i veckan :)
Men då är det säkert som jag skrev ovan - hovslagaren har riktat skorna och då kan hålen bli ovala. Hovslagaren bör rikta skorna och sedan borra hålen för broddarna.
:D:D:D
 
Jag rider hellre broddat på asfalt kortare sträckor varje dag än harvar runt på en ridbana eller i ett ridhus flera dagar i veckan, det sistnämnda tror jag mer är rena döden för hästars ben än att gå med brodd på hårt underlag 20 minuter/dag.
 
Jösses - vilka problem ni har :p

Om hovslagaren använder ett par skor med hålen redan fixade och sedan riktar dem så kan hålen blir helt ovala. Be hovslagaren borra håler EFTER att han/hon har riktat skorna.
Hur tror ni folk som rider terräng gör? De rensar och gängar broddhål vid varje tävling/terrängträning. Inga konstigheter alls.
Man behöver en söm el likn, en gängtapp och broddarna såklart och en hylsnyckel med spärrskaft eller en fast nyckel i rätt stl.
Rensa hålen, gänga och sätt i brodden med hylsnyckeln eller fasta nyckeln. Plätt lätt :D:D

Men det blir ju ett jäkla jobb för hovis att borra massa hål.
Min hovslagare köper skor med färdiga hål, sätter broddar i hålen och sen riktar skon.
 
Om hovslagaren sätter i broddar innan riktning blir livet betydligt enklare. Jag brukar använda blindbrodd men det går ju också att skruva ur brodden när hovslagaren är färdig
 
Självklart kan man göra så - min hovis gör inte det. Han menar på att alla vill ha olika - en del vill ha fyra hål och en del vill ha två och några vill inte ha några alls. Så han borrar de hål kunden vill ha.
 
Hålen slits sönder om man inte har broddar i, därför är det så svårt att få i broddar 5 veckor efter skoning.

Jag har inga hål alls april-oktober, sen två hål som jag först sätter broddar i när det fryser. Från december till mars har jag fyra broddar pga att det brukar bli mycket is här och då räcker det inte med två. Dessutom måste jag rida ute hela året, jag kan inte vara i ridhuset tills det töar som jag vet att många med två broddar brukar göra. Mina hästar är beroende av att kunna ta sig fram på blank is. Har även snösulor från december.

Vad du ska ha beror på klimatet och hästen. Bor du i Danmark och har ridhus klarar du dig säkert med två.
 
Hålen slits sönder om man inte har broddar i, därför är det så svårt att få i broddar 5 veckor efter skoning.
Det beror nog på vilket underlag man vanligen rider på. Våra har aldrig slitit sönder några hål. Här har vi gruspaddock, grusvägar och mjuka skogsstigar som det rids på. Jag broddar av och på rätt mycket då jag har en häst som har lite känsliga hovleder och jag vill inte belasta dem med fel vinkel mer än nödvändigt.
 
jag har oftare brodd under sommaren än under vintern :p, har alltid broddhål dock så att man kan rensa och skruva i några isbrodd när det blivit isgata på grusvägen och man vill till ridhuset.
har varit någon gång det kommit ni en riktigt envis sten som fyllt hela broddhålet men då får man bara rida lite försiktigare helt enkelt :).
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om att hålla 4 broddhåll brukbara? Jag har en fälttävlanshäst som bor i stor lösdrift med bra sandbotten. Hästen är väldigt...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: LenaH
·
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 808
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 336
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp