På medryttarhästarna jag hade ville ägaren att man puttade ner lite bomull i broddhålen. Funkade förvånansvärt bra vad jag kommer ihåg. När broddarna skulle i drog man bara ut bomullen och skruvade i.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker btw att det är lika roligt med hysterin runt broddar som blir varje år. Bor man i Norrbotten så broddas hästen på i oktober/november och går med brodd till i slutet på april. Både i hagen och i transporten.
Jag har full förståelse för att man broddar i och ur när det blir perioder av barmark.Min häst är en drullputt som dessutom får skav av allt .
Därför broddar jag ur när det är plusgrader och barmark , känns bara dumt att han ska riskera att trampa si mer än nödvändigt, alternativt får skav av ev boots.
Vädret varierar väldigt mycket här, snö och kallt ena veckan till 10 plusgrader, barmark och lera nästa vecka.
Men då är det säkert som jag skrev ovan - hovslagaren har riktat skorna och då kan hålen bli ovala. Hovslagaren bör rikta skorna och sedan borra hålen för broddarna.Kul att våra problem kan roa dig. @pews1972
Nepp, rensat ut hål ordentligt och finns inte möjlighet att få i gängtappen alls. Det får bli en liten vila tills hovis kommer eller snö försvinner. Vilket verkar bli nu i veckan
Jösses - vilka problem ni har
Om hovslagaren använder ett par skor med hålen redan fixade och sedan riktar dem så kan hålen blir helt ovala. Be hovslagaren borra håler EFTER att han/hon har riktat skorna.
Hur tror ni folk som rider terräng gör? De rensar och gängar broddhål vid varje tävling/terrängträning. Inga konstigheter alls.
Man behöver en söm el likn, en gängtapp och broddarna såklart och en hylsnyckel med spärrskaft eller en fast nyckel i rätt stl.
Rensa hålen, gänga och sätt i brodden med hylsnyckeln eller fasta nyckeln. Plätt lätt
Det beror nog på vilket underlag man vanligen rider på. Våra har aldrig slitit sönder några hål. Här har vi gruspaddock, grusvägar och mjuka skogsstigar som det rids på. Jag broddar av och på rätt mycket då jag har en häst som har lite känsliga hovleder och jag vill inte belasta dem med fel vinkel mer än nödvändigt.Hålen slits sönder om man inte har broddar i, därför är det så svårt att få i broddar 5 veckor efter skoning.
Så gör vår hovslagare med.Självklart kan man göra så - min hovis gör inte det. Han menar på att alla vill ha olika - en del vill ha fyra hål och en del vill ha två och några vill inte ha några alls. Så han borrar de hål kunden vill ha.