Broddar for dummies (eller en skåning…)

MalanMjöl

Trådstartare
Skåning som numera bor i Danmark och har aldrig någonsin skruvat i/ut broddar… :o
Men, förra året fick hästen nya skor på (utan sulor/broddhål) här i november och 3 dagar senare kom årets första och typ enda veckor med snö och minusgrader varvat med plusgrader så skogen var glashal i några veckor (lagom till nästa skoning var det borta igen).

I år tänkte jag vara klokare och be om broddhåll när hästen skal ha nya skor i nästa vecka. Antal dagar jag kommer behöva broddar är dock fortfarande väldigt begränsat och kan också hända att det inte bliver aktuellt alls. Så frågan- hur löser man det bäst för att fortfarande ha några fungerande broddhåll de få dagar det behövs? Blindbrodd eller vill de fortfarande sticka ut såpass mycket så att det vill påverka hästens benställning, eller rensa dagligen och hoppas på det bästa?

Andra tips för nybörjare? Hur många broddhål per sko ber man om?
 
Skåning som numera bor i Danmark och har aldrig någonsin skruvat i/ut broddar… :o
Men, förra året fick hästen nya skor på (utan sulor/broddhål) här i november och 3 dagar senare kom årets första och typ enda veckor med snö och minusgrader varvat med plusgrader så skogen var glashal i några veckor (lagom till nästa skoning var det borta igen).

I år tänkte jag vara klokare och be om broddhåll när hästen skal ha nya skor i nästa vecka. Antal dagar jag kommer behöva broddar är dock fortfarande väldigt begränsat och kan också hända att det inte bliver aktuellt alls. Så frågan- hur löser man det bäst för att fortfarande ha några fungerande broddhåll de få dagar det behövs? Blindbrodd eller vill de fortfarande sticka ut såpass mycket så att det vill påverka hästens benställning, eller rensa dagligen och hoppas på det bästa?

Andra tips för nybörjare? Hur många broddhål per sko ber man om?


Nu är jag förvisso norrlänning och därmed aldrig haft problemet med att behöva skruva i och ur brodd vintertid :angel: Röstar för blindbrodd, tror inte det går att få tillräckligt rent även om du rensar varje dag.
Här hemma kör vi med fyra broddhål, två framme vid tån och två baktill
 
. Så frågan- hur löser man det bäst för att fortfarande ha några fungerande broddhåll de få dagar det behövs? Blindbrodd eller vill de fortfarande sticka ut såpass mycket så att det vill påverka hästens benställning, eller rensa dagligen och hoppas på det bästa?

Andra tips för nybörjare? Hur många broddhål per sko ber man om?

Jag har en vinter för länge sedan roat mig med det tvivelaktiga nöjet att skruva i och ur broddar, aldrig mer. Gängorna var skräp efter två dagar eller så. Jag hade använt blindbrodd om jag av någon anledning inte kunde ha vanlig brodd i hela tiden. Jag föredrar dock att hovslagaren skruvar dit dem vid första vinterskoningen och sedan sitter de där tills skon eller brodden är slut.
 
Nu är jag förvisso norrlänning och därmed aldrig haft problemet med att behöva skruva i och ur brodd vintertid :angel: Röstar för blindbrodd, tror inte det går att få tillräckligt rent även om du rensar varje dag.
Här hemma kör vi med fyra broddhål, två framme vid tån och två baktill
Hur mycket sticker blindbrodden ut "ovanför" skon?


Jag har en vinter för länge sedan roat mig med det tvivelaktiga nöjet att skruva i och ur broddar, aldrig mer. Gängorna var skräp efter två dagar eller så. Jag hade använt blindbrodd om jag av någon anledning inte kunde ha vanlig brodd i hela tiden. Jag föredrar dock att hovslagaren skruvar dit dem vid första vinterskoningen och sedan sitter de där tills skon eller brodden är slut.
Hade ju klart varit enklast, men inte schysst mot hästens ben när här är barmark 90 % af tiden. I princip bara i skogen det behövs där marken kan vara frusen och isglatt i flere veckor efter att det har frusit på en gång efter regn/tösnö..
 
Nu är det länge sedan jag använde blindbrodd, men varför inte vanlig brodd under vintern? Den sjunker ju ner i underlaget och påverkar inte vinklarna om du inte rider på asfalt hela dagarna. Fördelen med blindbrodd är att den går att skruva ur så länge den inte är sliten! Sen är den omöjlig att få loss då nyckeln inte fäster längre, brodden i sig är bara ca 3 mm hög om jag minns rätt så den nöts ner fort och rätt vad det är så har du tappat någon och får rensa hålet för att få dit en ny.
 
Skåning som numera bor i Danmark och har aldrig någonsin skruvat i/ut broddar… :o
Men, förra året fick hästen nya skor på (utan sulor/broddhål) här i november och 3 dagar senare kom årets första och typ enda veckor med snö och minusgrader varvat med plusgrader så skogen var glashal i några veckor (lagom till nästa skoning var det borta igen).

I år tänkte jag vara klokare och be om broddhåll när hästen skal ha nya skor i nästa vecka. Antal dagar jag kommer behöva broddar är dock fortfarande väldigt begränsat och kan också hända att det inte bliver aktuellt alls. Så frågan- hur löser man det bäst för att fortfarande ha några fungerande broddhåll de få dagar det behövs? Blindbrodd eller vill de fortfarande sticka ut såpass mycket så att det vill påverka hästens benställning, eller rensa dagligen och hoppas på det bästa?

Andra tips för nybörjare? Hur många broddhål per sko ber man om?


Brukar ha isbrodd sittande i fram - iskruvade av hovis. Så slipper jag greja med alla hovar iaf.

Vi får inte ha brodd bak för stallägaren, så jag gängar och broddar normalt bak inför varje tur. Tycker det är ett jäkla pill och något jag gärna skulle sluppit... trots tålmodig häst som snällt står med fötterna upp.

Har broddat en jäkla massa hästar i min dar men får aldrig in nån smidig rutin på det ändå. Isbrodd är smidigast att ha fasta, mindre risk för fläkskador etc.
 
Nu är det länge sedan jag använde blindbrodd, men varför inte vanlig brodd under vintern? Den sjunker ju ner i underlaget och påverkar inte vinklarna om du inte rider på asfalt hela dagarna. Fördelen med blindbrodd är att den går att skruva ur så länge den inte är sliten! Sen är den omöjlig att få loss då nyckeln inte fäster längre, brodden i sig är bara ca 3 mm hög om jag minns rätt så den nöts ner fort och rätt vad det är så har du tappat någon och får rensa hålet för att få dit en ny.
Skrittar fram och av en del på asfalt så permamenta broddar känns inte som ett alternativ när det nästan aldrig kommer vara behov av dom, så kör jag hellre obroddat och håller mig i ridhuset om/när det blir halt i skogen. Känns dock som att blindbroddar också kommer slitas fort så är kanske heller inte det bästa alternativet.

Jag rensar och gängar när jag ska brodda. Aldrig varit några problem :)
Hur ofta broddar du, aldrig problem att gänga om? :)
 
Hade ju klart varit enklast, men inte schysst mot hästens ben när här är barmark 90 % af tiden. I princip bara i skogen det behövs där marken kan vara frusen och isglatt i flere veckor efter att det har frusit på en gång efter regn/tösnö..

Hur många skoperioder handlar det om? Min häst har varit vinterskodd utan att det behövts i två veckor nu och det lär inte vara riktigt behov av broddarna förrän i slutet av skoperioden. Ser inga problem med det. Går det inte att skritta i kanten av vägen eller måste du skritta på asfalten?
 
Om jag behöver brodda i gamla skor eller broddhål som inte varit skyddade så funkar det utmärkt med att rensa hålet med en söm, skruva med gängtappen så det blir nya fräscha gängor, blåsa ur hålet och skruva i brodden.
Har aldrig varit några problem någon gång.

Utan gängtapp skulle jag nog inte få i en brodd ens en vecka efter ny skoning:o
Den är mitt viktigaste broddredskap :D
 
Om jag behöver brodda i gamla skor eller broddhål som inte varit skyddade så funkar det utmärkt med att rensa hålet med en söm, skruva med gängtappen så det blir nya fräscha gängor, blåsa ur hålet och skruva i brodden.
Har aldrig varit några problem någon gång.

Utan gängtapp skulle jag nog inte få i en brodd ens en vecka efter ny skoning:o
Den är mitt viktigaste broddredskap :D
Norrlänning som säger +1 på den.
 
Skrittar fram och av en del på asfalt så permamenta broddar känns inte som ett alternativ när det nästan aldrig kommer vara behov av dom, så kör jag hellre obroddat och håller mig i ridhuset om/när det blir halt i skogen. Känns dock som att blindbroddar också kommer slitas fort så är kanske heller inte det bästa alternativet.


Hur ofta broddar du, aldrig problem att gänga om? :)

Det beror ju lite på vädret men det blir några gånger per skoperiod. Vill inte låta honom gå broddad i onödan .
Sen broddar jag ju även i och ur resten av året när vi ska till terräng eller åka och tävla på gräs.
En bra gängtapp är guld!
 
Om jag behöver brodda i gamla skor eller broddhål som inte varit skyddade så funkar det utmärkt med att rensa hålet med en söm, skruva med gängtappen så det blir nya fräscha gängor, blåsa ur hålet och skruva i brodden.
Har aldrig varit några problem någon gång.

Utan gängtapp skulle jag nog inte få i en brodd ens en vecka efter ny skoning:o
Den är mitt viktigaste broddredskap :D
Ännu bättre än en söm är att ta en skruvmejsel i lagom bredd, knacka ner den, snurra runt och sen gänga. :up:
 
Tycker btw att det är lika roligt med hysterin runt broddar som blir varje år. Bor man i Norrbotten så broddas hästen på i oktober/november och går med brodd till i slutet på april. Både i hagen och i transporten. ;):D
 
Tycker btw att det är lika roligt med hysterin runt broddar som blir varje år. Bor man i Norrbotten så broddas hästen på i oktober/november och går med brodd till i slutet på april. Både i hagen och i transporten. ;):D
Vi broddar på när det fryser och så får de sitta i tills det blir barmark igen. Det är ju dock inte så långa perioder i Skåne.
Vi orkar dock inte brodda i och brodda ur som vissa gör var dag..
 
Skåning. Har inga problem att låta hästen gå med brodden när det är barmark/mjukt i perioder under vintern. Tar ur dem/ändrar planeringen så att det inte blir de turerna med 40 min skritt på asfalt eller håller mig i kanten. Samma sommartid har jag inga problem att brodda hästen dagen innan en terrängträning tex (tar av dem efter träningen).

Jag använder ffa blindbrodd eller isbrodd även sommartid. De är 7-8 mm långa beroende på sort (lite olika). Vill jag ha långa brodd (bak om halt) sätter jag i dem lite närmre träningen om möjligt. Mina gräsbrodd är korta varianten så de är 12 mm.

Sommartid är det inga problem att rensa ur o gänga upp när som helst i skoperioden även om de inte blivit gängade tidigare :)

Enda problemen jag har är tåbroddhål (som slits mer än trakt ju) eller broddhål som inte är avfasade. Asjobbigt.
 
Tycker btw att det är lika roligt med hysterin runt broddar som blir varje år. Bor man i Norrbotten så broddas hästen på i oktober/november och går med brodd till i slutet på april. Både i hagen och i transporten. ;):D
Haha samma här i Dalarna! Har heller inte varit med om nån häst som fått broddrelaterade problem, förutom min egen som fick avlivas efter en broddspark :(
Men nästa år står man där igen när snön kommer och alla hästar har 4 ordentliga brodd direkt. Som får sitta till snörisken är över.
De värsta som finns är att rensa broddhål :o

Men jag förstår att det blir veligt neråt landet.
 
Fröken har förlorat privilegiet att ha brodd bak i hagen, efter att ha sparkat sig själv rejält :meh: tack och lov utan brodd.

Så jag får rensa broddhål bak varje dag, men det stör mig inte och tar inte särskilt lång tid. Marken är ju frusen + snö så det är bara snö i hålen. För tillfället i alla fall. Blir det varmare igen åker gängtappen fram.
 
Tack för svar och erfarenheter allihop! Förstår fullt ut att man broddar på när det fryser och broddar av när vintern är slut uppåt i landet. Här i DK är det dock inte ens säkert att det kommer att behövas broddar, man vet aldrig så det känns lite overkill att göra detsamma här nere ;)

Hästen tappade såklart sin ena framsko igår så hovslagaren kommer idag istället för nästa vecka och jag misstänker att man måste be om broddhåll med längre varsel så jag får hålla tummarna att det håller sig till bara frostgrader utan snö/regn till nästa skoperiod. Då blir det broddhål och så får jag köpa en bra gängtapp, går det så går det, annars får vi rida inne de dagar det blir för halt. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om att hålla 4 broddhåll brukbara? Jag har en fälttävlanshäst som bor i stor lösdrift med bra sandbotten. Hästen är väldigt...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: LenaH
·
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 808
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 336
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp