Broddar eller inte?

Wilfa

Trådstartare
Ska tävla på gräs för första gången i mitten av juni. Min fråga är, brukar ni brodda när ni ska tävla på gräs?

Sv: Broddar eller inte?

Jag har bara tävlat på gräs en gång (på samma tävlingsplats som jag gissar att du ska på. Supertrevlig tävlingsplats). Och det regnade... Och efteråt så önskade jag att jag hade broddat. Det syntes tydligt vilka ekipage som hade broddat och vilka som inte hade.

Men om det inte är blött i marken så skulle jag hellre rida utan.

Jag rider ofta på gräs hemma, och har även ridit ett otal fälttävlansdressyrer på gräs...och ibland har man nytta av brodd och ibland inte.
Är underlaget lite ojämnt, eller blött är det en bra idé med brodd annars kan det kännas som det är svårt att rida ut i hörnen och en del av precisionen går förlorad.
Är det däremot en jämn bana med torrt välklippt gräs borde det inte vara några problem utan brodd, under förutsättning att man iaf är lite van vid att rida på gräs så man inte spänner sig för det.

Jodå, det är Skabersjö jag ska till. Känns som om jag ska ha förberett för att kunna brodda om det verkar behövas, men jag tror jag utgår från obroddat. Är van att rida mycket på gräs och brukar inte brodda om det är torrt. Är det däremot lite fuktigt i gräset kan det ju vara jättehalt. Beror kanske på om daggen har släppt innan jag ska starta? Tack till alla för goda tips!

Jag ska också till Skabersjö om lite mer än 2 veckor och har samma funderingar.

Rider mycket sällan på gräs och i så fall bara när jag rider ut, dvs "rakt fram", ingen dressyr.

Med den torka som varit hur länge som helst lär Skabersjös banor vara stenhårda, det brukar de vara så här års.

Ska man ändå ta broddar?

Jag som ft-ryttare har ju ridit mängder med tävlingar på gräs och min erfarenhet är att är det torrt och hårt är det lika med snorhalt så därför använder jag isbrodd på sådant underlag eftersom man får fäste med den lilla piggen.

KL

På kort gräs utan broddar är det mkt halt nu när det är torrt och hårt och det är ju onödigt att få missar pga att hästen halkar till, skulle jag tycka. :confused: Samt att den kan skada sej, dessutom.

Blött gräs är ju också halt, självklart. Men det vet nog de flesta.

Ska nog se till att få med mig isbroddar då.Jag rider oftast i lite längre gräs, men är orutinerad på just kort gräs. Har faktiskt inte tänkt på att det kan vara skillnad :o

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
804
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
328
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka