Broddad på tävling...

pomelo

Trådstartare
Om framridningen hålls på grus och tävlingen på gräs, har ni broddat redan från början då? Måste ju vara smidigast, men gräsbrodd är ju ändå ganska långa.. Brukar ni brodda innan ni åker hemifrån?

Sv: Broddad på tävling...

Broddar efter besiktningen, så ja, jag rider fram med broddar på grus. Skulle aldrig brodda innan jag åkte!

Det är bäst att vara utan broddar på besiktingen, iaf om den är på hårt underlag. då springer de bättre.
Man broddar ju innan man sitter upp, hade du tänkt hinna brodda efter att du har hoppat fram innan du ska starta :confused: ;)

Ibland har jag faktiskt broddat redan där hemma. En fälttävlan tex. där jag skulle rida min häst och en riktigt stökig fyraåring. Jag startade först och väldigt tidigt med min och hade sen väldigt brottom mellan till nästa start. Då hade jag inte lust att stå där och bråka med honom och bli stressad.
Jag satte på de minsta gräsbroddarna och tjocka transportskydd runt om, det gick hur bra som helst

Broddar innan jag börjar rida fram. Blir nog svårt att hinna med om man ska brodda efter man hoppat fram men innan man ska in på banan;)

Jag åker aldrig med hästen broddad. Hästen kan trampa sig och gör sig illa rejält. Händer det inget så är det ju ingen fara, men skulle hästen lägga sig, hoppa över bommen eller ngt annat så är det nog inte så kul om hästen har broddar på.

4 åringen broddas hemma för hon är ganska stökig på tävling men står still i transporten.

8 åringen broddas på tävlingen. Hon är ganska oförsiktig när hon parerar i transporten och är ändå lugn att hålla på med på tävling.

broddar innan jag ska börja rida, det finns ju gräsbrodd som är lite kortare, det beror ju lite på hur gräsbanan är, om den är tor o fin eller blöt o upptrampad

Gjorde det förre helgen. Vet besiktigade och broddade sedan. det gick lysande.. Men min pålle står som ett ljus när man håller på med honom, det är ju olika.. Skulle inte våga brodda hemma och åka med monstergräsbrodd. :crazy:

Bäst att brodda direkt när man är klar med besiktningen, så slipper man ta paus på framridningen för att brodda. (Om det inte är vinterhalt, då får man ha broddar på besiktningen oxå)
Men man får ju vara extra noga med att se till att hästen inte sparkar/kickar mot någon. Större risk för skador med broddar på :crazy:

Men skulle aldrig våga åka med brodd i transporten, inte ens vanlig kort vinterbrodd. Även om min häst står lugnt i transporten kan det ju hända något och dessutom förstör det gummimattorna i transporten.

Jag broddar hemma eftersom min ponny inte står still på tävlingsplatsen.

Jag broddar innan jag börjar rida ..
Jag hade aldrig broddat hemma

Broddar till framridning.
Aldrig att jag skulle utsätta hästen för broddskador i transporten + att det förstör gummimattan.

Jag broddar hemma, men det beror mest på att jag har isbrodd, gillar inte gräsbrodd. De använder jag bara om det är extra halt på banan. Mycket strö i transporten så minskar risken för skador och trasig matta.

Men skulle aldrig åka med hästen broddad med gräsbrodd..

Jag broddar hemma, men det beror mest på att jag har isbrodd, gillar inte gräsbrodd. De använder jag bara om det är extra halt på banan. Mycket strö i transporten så minskar risken för skador och trasig matta.
[lånar tråden] (förlåt)
får man tävla med isbrodd? fick inte tag på gräsbrodd nämligen.. eller ska jag leta vidare? vill ju inte att pållen ska halka på tävlingen:/

Broddar innan jag börjar rida fram. Blir nog svårt att hinna med om man ska brodda efter man hoppat fram men innan man ska in på banan;)

haha kom att tänka på att en av våra svenska topp ryttare hann att brodda om 3 ( ! ) gånger under en framridning !
sjukt snabb hästskötaren måste vara. dock bara byta ut broddarna men iaf haha

har blindbrodd i innan sen broddar jag om innan jag börjar rida fram. ponnyn kan man få brodda hemma ibland, man får inte alltid hålla på med hans bakben, är så himla känslig. så det är lugnare at göra det hemma. står stilla i transporten så det är ingen fara.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 522
Senast: Marita73
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka