brodd som sitter stenhårt...

Lilla_Gubben

Trådstartare
Bra tips på hur man får loss brodd som sitter som berget emottages tacksamt...
Syster var visst starkare än hon trodde när hon drog åt brodden och nu skulle jag behöva byta, men det är helt omöjligt, känns som om man ska vrida av hoven

Sv: brodd som sitter stenhårt...

Ta hjälp av någon som håller hoven. Sedan kan du prova att använda skiftnyckel, tillsammans med en hammare som du bankar på skiftnyckeln med.

Knacka till på själva brodden med en hammare. Det behöver inte vara särskilt hårt men "bestämt". En snärt liksom. Sedan brukar de gå att lossa.

Tror man måste vara envis. ;) Sen är rätt teknik viktig Sist när jag inte fick av en brodd provade jag att spruta på typ 5-56, då lossnade den, om det var en slump eller inte vet jag inte.

Bra tips på hur man får loss brodd som sitter som berget emottages tacksamt...
Syster var visst starkare än hon trodde när hon drog åt brodden och nu skulle jag behöva byta, men det är helt omöjligt, känns som om man ska vrida av hoven

Jagsmörjer broddgängorna med kopparpasta (sånt man har till hjulbultar tex) innan jag skruvar dit dom. Hjälper ju dock inte förrän du fått loss den som sitter fast...

Spruta lite M 56 eller ngt liknande vänta en stund o brodden går mkt lättare attvfå loss!

5-56 hjälper i alla lägen. Jag brukar spraya på lite även innan jag sätter i broddarna, då går det lätt och fint både att få i dem och loss dem.

Tack för tips, då blir det att köpa 5-56, ta fram hammaren och kämpa på :). Som tur är, så är det en tåbrodd, så får jag inte loss den är det ingen panik, men det vore skönt att byta ut den.

En stark person som har rätt teknik underlättar också.

MVH
grodan som har sämsta tekniken ever

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 112
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025