Sv: brodd i eller ur...
Jag skulle brodda ur. Dels för att du ska göra hältutreding och man då inte bör ha några broddar som "hämar" rörelserna och dels för att jag antar att hästen ska åka transport= skaderisk.
Hoppas det går bra med pålle !
Att vintertid transportera sin häst obroddad är rent vansinnigt eftersom man inte i förväg har en aning om hur underlaget är vid klinikens avlastningsplats.
E det ren isgata så kan jag lova dig den skaderisken som uppkommer vid ur/ilastning är avsevärt större än vad som kan uppkomma i själva transporten.
Lär dig att täcka hästens ben ända ner över hovarna och kör försiktigt så hästen är bekväm och inte behöver stå och "trampa om" hela tiden.
Lika vansinnigt är det att på en löpargång vid en hältutredning låta broddarna vara i, precis som du sa för att det "hämar" rörelserna och främst då glidfasen och överrullningsfasen.
Det finns mängder av felaktigt diagnosticerade hältor som "uppkommit" enbart p.g.a. att hästen haft broddar i och sprungit på ett för hårt underlag i högre gångart än man ska transportera sin häst broddad på hårt fast underlag där främst glidmomentet helt försvinner. Läs skritt som högsta gångart på den typen av underlag!!
Det finns lika många ex. där en häst uppfattats som halt på löpargången med broddar för att så snart broddarna är urskruvade inte längre uppvisa hälta.
Så gör det rätt och gör det enkelt, transportera hästen med brodd (gärna så låga som möjligt) skruva ur brodden när ni är inne på kliniken och skruva sedan i dom igen innan ni tar ut er häst från kliniken..
Jobbigt???? Nä bara bra träning och optimal säkerhet/hältutredning.