brodd i eller ur...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 509
C

chira

...Vid veterinär besök?
Ska in till kliniken i morrn för hält utredning. Antar att de hellst inte vill ha in en broddad häst. Eller hur tänker ni?

Visste inte vart jag skulle lägga tråden, flytta gärna om den ligger fel :)

Sv: brodd i eller ur...

Min häst har brodd till vet säger ngt annat. Jag broddar gärna ur men då får han/hon säga det först, alt att jag frågar vid tidsbokning. Jag tar då inte ut ngn brodd i onödan iaf.

Så om du inte hinner prata med vet innan h*n kommer skulle iaf inte jag ta ut ngn brodd om denne inte sagt ngt om det. Däremot kan du ju kratsa rent hovarna ordentligt och ha grejerna till hands om h*n skulle be dig brodda av hästen när h*n väl är på plats. Så att det går fort och smidigt. :)

Jag skulle brodda ur. Dels för att du ska göra hältutreding och man då inte bör ha några broddar som "hämar" rörelserna och dels för att jag antar att hästen ska åka transport= skaderisk.
Hoppas det går bra med pålle !

Jag har visat häst (återbesök - hälta) med brodd - utan kommentarer. Skulle de be om att se hästen utan brodd får man väl plocka ur dem då.

Antar att hästen kommer få springa på betonggolv eftersom den ska hältutredas, då skulle jag inte ha brodd i. Dessutom kan brodden, som någon annan sa, hämma rörelserna.

Jag broddar ur. Delvis är jag mån om att ge veterinären bästa förutsättning för att hitta hältan. Tycker även att det är ohyffs mot veterinären som ska böja och ev. sätta nålar och riskera att denne blir sparkad om hästen skulle bråka.

Jag kom just hem från kliniken med min pålle. Vi fick "springa" och vet undersökte, inte en enda stavelse nämndes om att han var broddad :)

jag vill inte transportera häst broddad, så jag skulle brodda ur mest för den sakens skull.
men som andra nämnt, det känns som om brodden kan påverka rörelserna och om någon blir sparkad känns det bättre att ha obroddad häst.

Jag skulle brodda ur, i fall att det skulle kunna hämma rörelserna, precis som någon annan här sa..
Dessutom vill jag inte ha en broddad häst att åka transport pga skaderisken.

Jag skulle brodda ur. Dels för att du ska göra hältutreding och man då inte bör ha några broddar som "hämar" rörelserna och dels för att jag antar att hästen ska åka transport= skaderisk.
Hoppas det går bra med pålle !

Att vintertid transportera sin häst obroddad är rent vansinnigt eftersom man inte i förväg har en aning om hur underlaget är vid klinikens avlastningsplats.

E det ren isgata så kan jag lova dig den skaderisken som uppkommer vid ur/ilastning är avsevärt större än vad som kan uppkomma i själva transporten.

Lär dig att täcka hästens ben ända ner över hovarna och kör försiktigt så hästen är bekväm och inte behöver stå och "trampa om" hela tiden.

Lika vansinnigt är det att på en löpargång vid en hältutredning låta broddarna vara i, precis som du sa för att det "hämar" rörelserna och främst då glidfasen och överrullningsfasen.

Det finns mängder av felaktigt diagnosticerade hältor som "uppkommit" enbart p.g.a. att hästen haft broddar i och sprungit på ett för hårt underlag i högre gångart än man ska transportera sin häst broddad på hårt fast underlag där främst glidmomentet helt försvinner. Läs skritt som högsta gångart på den typen av underlag!!

Det finns lika många ex. där en häst uppfattats som halt på löpargången med broddar för att så snart broddarna är urskruvade inte längre uppvisa hälta. :eek:

Så gör det rätt och gör det enkelt, transportera hästen med brodd (gärna så låga som möjligt) skruva ur brodden när ni är inne på kliniken och skruva sedan i dom igen innan ni tar ut er häst från kliniken..

Jobbigt???? Nä bara bra träning och optimal säkerhet/hältutredning.

Min häst hade 4 brodd i varje sko när vi var inne på klinik och gjorde böjprov. Jag ringde innan och frågade och dom sa att det inte gjorde nåt. Tur det för jag hade aldrig fått ur broddarna :crazy:

På de kliniker jag besökt (b la regiondjursjukhuset) står stora anslag att hästen inte får ha någon form av grepp (det inkludererar broddar).

Man kan ju brodda av där om man vill ha brodd under lastning/avlastning.

Antar att vi nyttjar samma klinik ;) Tror att det är annorlunda "här uppe" - det är så självklart att alla hästar är broddade vintertid.
Hade aldrig hört en stavelse om att man ska brodda ur vid transportering förrän man hamnade bland folk söderifrån.
Jag tänkte dock på det, just för överrullningen, glidmoment etc. när man springer på löpargången - men eftersom vet. inget sa om det så.. Och hästen var ju ren. Hade han markerat kanske det hade varit aktuellt att plocka ur brodden.

Jag skulle brodda ur, i fall att det skulle kunna hämma rörelserna, precis som någon annan här sa..
Dessutom vill jag inte ha en broddad häst att åka transport pga skaderisken.

Jag hade gjort precis så. Broddat ur. Dom gånger jag varit på hästklinik har det varit för hälta och då ville veterinären att hon skulle vara obroddad.

jag hade broddat ur, dock så står de på tavlan att dom inte ska ha broddar i under hält utredning!

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Zevzan
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
482
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 560
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka