Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det här med surdeg, hur hanterar man den, jag har fått för mig att det är lite som att ha en bäbis?Surdeg och 12-16 timmars total tid från ax (i påse från affärn) till limpa ger aldrig jästsmak här.
Nästa fråga, går det att få brödet mindre smuligt? Jag brukar pytsa i några kläm på rapsoljeflaskan men vet inte om det ger varken till eller från![]()
Vi fick lite surdeg i somras. Den står i en glasburk i skafferiet. När man bakar tar man lite från burken och efter första jäsningen häller man tillbaka lite i burken. Står den en månad, eller två kan den de lite trött ut men efter ett bak så är den fin igen.Men det här med surdeg, hur hanterar man den, jag har fått för mig att det är lite som att ha en bäbis?
Men det här med surdeg, hur hanterar man den, jag har fått för mig att det är lite som att ha en bäbis?
Det här är typiskt alternativ fakta. Jag har aldrig behövt amma min.Men det här med surdeg, hur hanterar man den, jag har fått för mig att det är lite som att ha en bäbis?
Jag tenderar att få smuligt bröd. Mestadels för att jag knådar i för mycket mjöl. Blivit bättre sedan jag börjat köra degen i maskin, och köra länge. Om glutenet knådas bra där är det lättare att baka ut med minimal bearbetning i nästa steg.Nästa fråga, går det att få brödet mindre smuligt? Jag brukar pytsa i några kläm på rapsoljeflaskan men vet inte om det ger varken till eller från![]()
Jag tenderar att få smuligt bröd. Mestadels för att jag knådar i för mycket mjöl. Blivit bättre sedan jag börjat köra degen i maskin, och köra länge. Om glutenet knådas bra där är det lättare att baka ut med minimal bearbetning i nästa steg.
Men bästa lösningen är ett surdegsbröd som blir så smetig konsistens att den pytsas ner i formar utan utbakning.![]()
Med skillnaden att det receptet faktiskt ska bli så.Ungefär som mina överjästa potato buns då, jag bara grinade när jag såg kletet. Särbon var här och det var faktiskt han som övertalade mig att hälla ner eländet i brödformarna för att försöka rädda det hela![]()
Nä. Jag har haft @athena_arabians förträffliga surdeg sedan i våras, och jag gör inte alls jättemycket med denMen det här med surdeg, hur hanterar man den, jag har fått för mig att det är lite som att ha en bäbis?
Jag köpte surdeg i affären för ett par år sedan. Vet inte om det finns fortfarande?Hur startar man upp en surdeg? Vad jag vet har jag ingen i min bekantskapskrets som bakar så kan inte tigga någon den vägenMen tänker att på något sätt borde man kunna starta en deg från början?
Hur startar man upp en surdeg? Vad jag vet har jag ingen i min bekantskapskrets som bakar så kan inte tigga någon den vägenMen tänker att på något sätt borde man kunna starta en deg från början?
Tack! Jag skickar PMJag gjorde min såhär: https://www.recepten.se/recept/raagsurdeg.html
Annars kan du om du vill skicka PM med din adress så kan du få en klick av mig![]()
Oj vilken jätte.Nä. Jag har haft @athena_arabians förträffliga surdeg sedan i våras, och jag gör inte alls jättemycket med den. Sedan dess har jag knappt köpt bröd. Jag tar ett par deciliter ifrån den varje gång jag bakar, och matar den samtidigt med 1,5 dl rågmjöl och 1,5 dl vatten och ställer tillbaka den i kylen till nästa gång.
Oljan gör snarare att det blir mer smuligt. För lite vätska kan också vara en orsak. Fingervarmt vatten behövs inte , om det inte är ont om tid är kallt vatten bättre tycker jag.Nästa fråga, går det att få brödet mindre smuligt? Jag brukar pytsa i några kläm på rapsoljeflaskan men vet inte om det ger varken till eller från![]()
Har du grövre mjöl i? Isåfall är ett tips att göra gröt på de grova mjölen. Då smular inte brödet speciellt mycket. I mitt vanliga bröd brukar jag hälla i 2 dl solrosfrö, 1 dl havrekross, 1 dl kruskakli, 1 dl grahamsmjöl, 1 dl grovt rågmjöl i 1 liter vatten, rör runt, låter det koka upp på svag värme (det bränner lätt) och låter det sjuda i några minuter. Låter det svalna något och häller i ytterligare 5 dl vatten och 1 dl chiafrön. Lägger eventuellt i 50 gram smör och låter det smälta innan chaiafrön och mer vatten hälls i. Chaifröna och 5 dl vatten sätter jag samtidigt som jag gör gröten för det behöver svälla iallafall i minst 15 minuter. När det håller 37 grader smular jag ner 2 stycken färsk jäst, 1 msk salt, 1-2 msk sirap, eventuellt surdeg och kör det tills det är blandat. Sedan häller jag i rågsikt efter behov.Nästa fråga, går det att få brödet mindre smuligt? Jag brukar pytsa i några kläm på rapsoljeflaskan men vet inte om det ger varken till eller från![]()
Jag tror det stämmer teoretiskt utifrån kemin men hur stor betydelse det har i praktiken vet jag inte.Har hört att bakpulver dödar B-vitaminerna, men vet inte om det stämmer. Någon som vet?