Broccoli - rå eller kokt?

S

Sockeplast

Hört att det är nyttigt för kaniner i mindre mägnd. Men ger man det som det är eller kokar man? Kanske inte spelar någon roll.

Sv: Broccoli - rå eller kokt?

Jag har sett att hararna i skogen gärna kokar sin mat innan dom äter den så det är nog så gnagare vill ha det.

för det första är inte kaniner gnagare :angel:
och sen så är det väl inte såå vanligt med broccoli ute bara sådär?
och man ger ju potatis och sånt till kaniner ibland, inte särskilt naturligt, men det kokar man ju.

Jo, de tillhör samma ordning som gnagarna, så i grunden är de väl "harlika gnagare" eller något åt det hållet.

KL
Broccoli är mer naturligt att äta för kaniner än rotfrukter. Det är bara Snurre Sprätt som gräver upp morötter, övriga äter blasten.
Broccoli kan ges både kokt och rått. Man bör dock tänka på att det innehåller ganska mkt kalcium och bör därför ges i begränsad mängd. Av samma anledning ska kaniner och marsvin ALDRIG ha kalkstenar.

Gör det, Det står på topplistan över godaste grönsaker hos min kanin..;) Efter persiljan såklart!

Finns det inte någonstans nämnt att de är harlika gnagare? Nja, du kan det säkert bättre än jag, du verkar hemma på kaniner. Jag ska kolla ikväll om jag kan få fram vad jag tänkte på.

det stämmer kaniner är inte gnagare utan hardjur:bow:

har svårt när släkten envisas med att det är gnagare..

Finns även fakta om det på www.net.kaniner.se också, under "kaninen". Där står det såhär. :)

"Lagomorphs klassades fram till 1912 som gnagare, då man insåg att de båda grupperna är olika på flera sätt. Kaninen har till skillnad från gnagare två par övre framtänder, det extra paret precis bakom det andra. Men också att deras penis innehåller inte ett ben, som hos gnagare och de äter sin blindtarmsavföring. Därför klassas de inte som gnagare utan hardjur, Lagomorpha, som betyder "djur av kaninlik form" och lagomorphs och gnagare är inte mer släkt med varandra än andra däggdjur. Det finns idag 80 raser av lagomorphs fördelade i två familjer. Inhemska populationer finns på alla kontinenter förutom Australia och Antarktis."

Och appropå broccolin: Jag brukar ge mina kokt broccoli, vi har aldrig färsk broccoli hemma. :P

Liknande trådar

Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
1 017
Senast: Trott
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 088
Senast: JennyLz
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka