Brittisk korthår

Lenis

Trådstartare
Vad heter färgen där de är vita men det ser ut som att spetsen på täckhåren är silvriga? Hade en sån inne på kliniken en gång menhar aldrig lyckats se en igen, pratade med en uppfödare som visste vad jag menade men hon födde bara upp grå :bump:

Och det är ju skitsvårt att söka efter uppfödare om man inte vet vad färgen heter.. nååån som har koll?

Sv: Brittisk korthår

Shaded silver eller shell silver. Kallas också chinchilla.

Titta på www.brittringen.se , där finns några uppfödare av sådana.

Om det är dessa du menar? Dom är alltid grönögda.

2.jpg

Senast ändrad:

Chinchilla heter färgen som ser vit ut med har färgade hårtoppar. En variant med mer färg på stråna heter silver shaded eller shell (beroende på hur mycket av strået som är färgat).

Chinchilla

Svart silver shaded

Här på perser, men färger är ju densamma. De kan även vara röda, blå eller ha ändra färger på topparna.

Burmilla är en ras som bara får ha dessa fäger Raspresentation.

jösses vad vacker färg! speciellt med de där gröna ögonen *knäsvag*

Ja, den ska alltid ha gröna ögon och så den där karakteristiska eyelinern runt ögonen. Den är enormt vacker, som ett smycke nästan. Var lite inne på en sån, men då var jag nybörjare på avel och den har en liten avelsbas och blir då lite svåravlad. Men nån gång...

jag letar ju ny katt nu, synd att britten är en fällande ras. Eller det är kanske tur, med tanke på hur mina katter styr mig fast de ser ut som de gör :angel:, tänk då hur det skulle bli om de där gröna ögonen såg bedjande på en

Ja, det är väl det enda negativa tycker jag. Jag kan ibland bli galen på att hitta katthår överallt. Man får inte vara kinkig.
Var hemma hos en rexuppfödare en gång, kliniskt rent trots 4-5 katter. Då var jag nästan på väg att sätta ut mina på annons :devil:
Men att ta upp en stor mjuk nallebjörn och trycka den emot bröstet... Nä, inget får mig att vilja byta bort det.

Liknande trådar

Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 960
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 499
Senast: Marvin
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 690
Senast: Heulwen
·
I
Övr. Katt läste i ett vecko blad om 6 nya raser.två av dom blev jag total kär i.tyvärr har jag ingen kort eller länk,men karnsje någon kan hitta...
2
Svar
35
· Visningar
13 012
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar