Jonas All Mighty

Trådstartare
Min sambo kom hem i förregår och berättade att hans 6:åriga valack hade ätit upp en hel bajshög från en annan häst. Vi pratade bara kort om det och kom inte fram till något speciellt. Idag när jag var ute och red på min häst som står i ett annat stall, så stannade han och åt av annan (eller sin egens) avföring. Det är bara vi som rider där så det är antingen hans egen avföring eller hästar som går i samma hages avföring.
Min häst har aldrig gjort det förr och jag undrar om det beror på något särskilt, med tanke på att det hände på samma tidpunkt på året och allt?

tack för svar!

//jonas och bajsätarn

Sv: Brist?

okej, ska läsa. de kan de la kanske vara, men min häst har flera saltstenar i hagen och när han kommer in varje dag för dagliga kraftfodret så har han också saltsten. han slickar väl på den ibland men inget märkbart, kanske var tredje dag eller så.
kan tillägga att han rids inte direkt mkt heller, några dagar i veckan max och inte alls så han blir super svettig.

tack för svar!

Jag tror snarare att det kan vara så att hästen ska ställa sin tarmbalans iordning igen......behöver inte vara något farligt eller oroväckande.

Föl går ofta och nafsar/äter i de andra hästarnas bajshöger och jag har för mig det är pga tarmbalansen eller för att få samma typ av tarmbakterier som övriga hästar i flocken.....

okej, ja nej jag tror inet heller de e nått farligt,, han används som sagt inte så värst mkt, får bra grovfoder och lite kraft för han gåt på lösdrift så han ska nog klara sig fintså sett.. lite märkligt bara att de gjorde de samtidigt, när de aldrig gjort de innan=)

Koprofagi handlar enligt studier och fiber/proteinbrist. Inte salt eller störd tarmflora.

har oxå för mej jag läst att det är pga brist på protein.
Vad har ni för värden på grovfodret ?

okej, tack.,.. men det borde inte vara det. jag har inte tagit värdena men jag tror det är hösilage han får.. han har fri tillgång på det hösilaget (som kommer från en stor bonde som e väldigt noggrann för övrigt) och jag proppar i han rätt mkt hackad lusern varje dag dessutom så fiberbrist tycker jag iaf inte de kan vara!?

Jag har läst en veterinär avhandling någon gång, där det stod, om jag minns rätt, att om hästens tarmbakterier är i olag, kan det vara så, att hästen återställer sin tarmflora genom att smaska i sej en annans hästs skit, och på så sätt återställa balansen.

Men tarmfloran kan ju bli störd av en foderstat med för mycket kraftfoder i förhållande till grovfodret, och hästen kan då försöka återställa balansen.Eller av att den får i sej för lite protein. Så det kan hänga i hop på så sätt!

Mera proteinrikt hö, mindre kraft och en gnutta foderjäst, kanske löser problemet. Foderjäst innehåller Kolin, som är viktigt för mikroorganismerna i hästens tarm.

med tanke på att det hände på samma tidpunkt på året och allt?
tack för svar!

//jonas och bajsätarn

Det där var intressant. Jag har haft två olika hästar som två olika år ätit skit, men det har ung varit på samma tidpunkt på året, dvs senvintern. Aldrig före inte efter det. :confused:

Jag tror faktisdkt inte han har nogon brist iaf. man får känna efter sj hur hästen mår fungerar och ser ut på alla plan. han kan ha haft obalans (som i så fall ställde sig till rätta ganska snabbt) för han gjorde det en gång och den gången endast, han kan göra det i hagen hur mkt han vill men det gör han inte. han gjorde det på en promenad, och tog en smakbit. jag tyckte det var lite knasigt bara. Över lag tyucker jagf att hästar får oftast ALLDELES för mkt kraftfoder så jag ger honom verklige inte för mkt, jag ger en del lusern, och lite plusfoder på det. sen att han har ett foder jagvet är helt ok, åter igen har jag inte analyserat det, men bonden lär ha vart med om det tidigare då han är stor och alla kunde är nöjda med hans hösilage. eftersom hästen får fri tillgång på det borde han inte ha fiberbrist heller, och inte saltbrist för då tycker jag han borde slicka med på sin saltsten. han rids inte alls speciellt mkt heller så han svettas inte för mkt och förbrukar inte så av någonting mer än den energin som går åt att hålla värmen nu när det är kallt.
Vad jag tror så var de kanske lite obalans i tarmen, men som sagt tror jag det är över eftersom han bara gjorde det en gång och har slutat med det...

en fråga bara, om de nu skulle vara proteinbrist... finns de mer proteiner att hämta i sitt eget bajs då?

Man måste helt enkelt ha en analys på grovfodret för att vara säker. Det spelar ingen roll hur nöjda alla andra är.
Att äta andra hästars bajs ät ett tecken på störd tarmflora.

Jag hade analyserat fodret samt gett bakjäst.

Nä, det finns ju inte proteiner i bajset..(inte vad jag vet)
Marsvin brukar äta sitt eget bajs, för att komma åt B-vitamin, som bildas i tarmen och kommer ut i bajspluttarna..men hästar är hästar..vem vet, har någon analyserat vad en hästbajs innehåller, när den passerat tarmen?! Vissa pluttar kanske har nåt vitamin som pållen vill åt?!

ja, men alltså, en häst som får ett någorlunda foder borde inte ha birster om den inte används svettig mer än nån gång i veckan.. jag ger massa (inte jätte massa men mkt) lusern, hackad. jag ger också b-vitaminer och plusfodret från kraft. inte så himla mkt.
de andra e nöjda menj ag anser att han också e nöjd.
han åt det 1 gång, bara lite granna vid ett tillfälle men sen inte mer, av sin egen bajs.. men vissa säger att de e störd tarmflora, som jag hade för mig att de var, och vissa protein och fiberbrist. jag tror inte på det senaste, verkligen inte.
sen kommer jaganalysera, men det är inte för den lilla gången han smakade på en bajs. mer för jag vill veta. för han e i så gott hull och verkar må precis lika bra som alltid.

tack för svar alla, har ni nått mer att komma mer e de bara att skriva=)

Nä, det finns ju inte proteiner i bajset..(inte vad jag vet)

Jodå det finns högkvalitativt protein i träcken tillverkat av mikroberna i grovtarmen. Man har sett att svultna hästar kan få i sig aminosyror på så sätt. Föl å andra sidan anses äta träck för att få i sig de bakterier de behöver. Det finns någon studie som visat att hästar med snabba foderbyten äter träck, sannolikt för att ordna till en rubbad tarmflora. Så det kan finnas flera anledningar till att en häst gör så. Säkert kan det vara en olat också.HH

Jodå det finns högkvalitativt protein i träcken tillverkat av mikroberna i grovtarmen. Man har sett att svultna hästar kan få i sig aminosyror på så sätt. Föl å andra sidan anses äta träck för att få i sig de bakterier de behöver. Det finns någon studie som visat att hästar med snabba foderbyten äter träck, sannolikt för att ordna till en rubbad tarmflora. Så det kan finnas flera anledningar till att en häst gör så. Säkert kan det vara en olat också.HH

Hej Helena, och tack för ditt uttömande och bra svar:laugh:, man lär sej hela tiden.:)
Ja, jag tror att Jonas all mightys häst knaprade i sej kacket, bara ändå! Hästar bara gör sånt ibland, utan att det behöver vara nåt fel tror jag.
Våra egna hästar som äter enligt konstens alla regler med riktigt avvägd foderstat, ska alltid smaka en plutt från grannens hästar, om vi stöter på nån hög. Jag tror de kollar av vem som gått där..och så vidare..

tror med murran, man får liksom känna av sin egen häst, hur den mår, hur den arbetar och vad som e normalt för denna.. jag tror verklugen att han bara gjorde de sådär.. de e ju han eget bajs, eller högst en häst som han går på lösdrigt med, så ja menar.. han kan ju äta bajs hela dagarna om de skulle vara så..... =)

men jag undrar en sak till då angående proteinet i bajset.. ok om de finns protein i bajset, men om min häst nu skulle ha brist på det, finns de då copkså i hans eget skit? borde de inte men man vet aldrig, som du säger murran, man lär sig något var dag =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023