F

Filou

Idag märkte jag att när vi flyttat hästarna från gräshagen till en vanlig rasthage så stod de och böka i jorden och jag tror de slickade i sig den.... :confused:
Vad tror ni det beror på? Jag fick för mig att jag hört talas om mineralbrist eller ngt liknande..
 
jag vet i a f förr när min häst var ute. hon slikca i sig jord. hon får inga mineraler men har alltid en mineralsten.

så jag undrar med varför de gör så? man har hört att det är farligt med jord. är det det så?
 
Ja, det som kan hända är väl att de får sandkolik(?) men då måste de få i sig ganska mkt. Våra hästar fåt iof inga minerlaer, men jag vill gärna veta vad det beror på...
 
Min häst gör oxå så ibland, har sett många olika hästar göra så. Även hästar som får tillskott efter konstens alla regler.
Antagligen är det något som hästen behöver just där och då ska man väl vara glad att den löser det på egen hand. Jag tycker det är bra om hästen slickar i sig lite lera/jord nån gång ibland om den känner att den behöver det. Men självklart ska man se upp, och det kan ju vara ett tecken på brist om hästen håller på en längre period.
Sen kan de ju göra det av brist på annan sysselsättning t.ex under vintern och då ska man akta sig så att de inte får sandkolik.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 182
Senast: mily
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 229
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp