Brist på motivationen

Jossan_92

Trådstartare
Jag känner mig just nu så omotiverad att framför allt tävla, men inte så jättesugen på att träna heller :( Anledningen kan mkt väl vara att vi har haft en ganska ojämn säsong.

Men jag skulle jättegärna vilja ha lite tips på vad kan kan göra eller tänka på för att känna sig mer motiverad att träna/tävla hoppning :)

Och är det vanligt att första året med en ny häst är ojämnt(resultatmässigt)?

Ska nämnas att hästen är nyligen kollad och är jättefräsch, så det är inte ngt sådant som spökar utan det är mer ridningen/samarbetet som inte har funkat bra sedan i våras...I våras var vi på en träning där det blev för högt/svårt för oss och det har lett till att jag har tappat självförtroende och det påverkar min ridning.

Men som sagt, ngn som har lite peppningstips??

/Jossan

Sv: Brist på motivationen

Tips för motivation!!
Åk på en ridweekend typ flyinge, strömsholm el liknande där dom har vana rutinerade hästar så du får ditt självförtroende på topp:) du ska nog inte träna/tävla med din häst så länge du är tveksam på vad du vill, det smittar av sig så lätt till hästen.

Ibland tar det lång tid att hitta "alla knappar" på sin nya häst, så att det har gått ojämnt under våren är nog inte hela världen...

Lycka till:)

Det tar tid att lära känna och hitta varandra. Det är inte alls ovanligt att man får ojämna resultat som nytt ekipage.

Har själv många gånger känt att det kanske inte är superkul att åka till stallet och rida... Ibland tappar man motivationen. Jag brukar bara sparka till mig själv och bita ihop, jag vet att det släpper och bli bättre bara jag tar mig samman och fortsätter träna.

Jag hade nog föreslagit att du tar lite tid och verkligen umgås och lär känna din häst. Gör sånt som ni tycker är kul! Ut i skogen och busa, hoppa bara små hinder och gör det lite lätt. Kanske arbeta lite från marken. Vad helst som ni/du tycker är roligt.

Se om det är ngn clinic eller föreläsning på gång i närheten. Att höra hur andra lägger upp träning och tävling samt att se bra ridning brukar göra att man känner sig sugen att komma igång igen.

Hitta en tränare som förstår dig och din häst, det är guld värt! Någon som man kan prata och disskutera med, inte någon som bara säger att du ska tänka på att hålla mer i högertygel...

Försök att sätta upp små delmål under vintern så du har något att se fram emot, även när det är mörkt och kallt!

Är du ensam i stallet? Om man står i ett stall där man har någon som sällskap brukar det också bli lättare:)

Lycka till och kämpa på!:D

Hej!

Jag såg ditt inlägg av en stor slump då jag "surfa" runt efter annan information. Men jag tyckte att din frågeställning var intressant, så nu är man medlem i Bukefalos!!

Jag arbetar nämligen som Mental rådgivare/idrottspsykolog och möter dagligen idrottare och lag plus personer utanför idrotten.

Motovationsfrågan är en ständig pågående diskusion med de jag samarbetar tillsammans med. Allt från landslagsaktiva till idrottsaktiva på "lägre" nivå. Det är ingen skillnad på nivå, alla tappar ibland motivationen att träna och tävla!! Men motivation kan man träna och motivation är tätt kopplat till mål och din handlingspaln för hur du vill uppnå ditt mål. Som Nalle puh säger
"Det är ingen idé att springa fort om man inte vet vilket håll man skall springa åt"
För att hitta en inre motivation - den motivation som inriktar sig på egen utveckling, glädje osv. bör du veta varför du håller på och vad du vill uppnå samt hur du skall uppnå ditt mål. I detta finner du glädje och mening med det du gör.

Lycka till!

Tips för motivation!!
Åk på en ridweekend typ flyinge, strömsholm el liknande där dom har vana rutinerade hästar så du får ditt självförtroende på topp:) du ska nog inte träna/tävla med din häst så länge du är tveksam på vad du vill, det smittar av sig så lätt till hästen.

Ibland tar det lång tid att hitta "alla knappar" på sin nya häst, så att det har gått ojämnt under våren är nog inte hela världen...

Lycka till:)

Håller inte alls med om detta!Åka på en ridweekend är väl bra för motivationen,men med din egna häst givetvis.
Om samarbetet mellan er inte funkar till 100 % måste ni ju lära känna varandra ännu bättre och lära er lita på varandra mera istället.
Gå ner i klasserna,minska kraven,ha kul med din häst och umgås mera kravlöst.Lycka till!!

Det tog mig 2 år att få ordning på min dam vad gäller hoppningen. Det gick minst sagt ojämnt eftersom vi inte litade på varandra riktigt i början. Sedan släppte det och efter ett halvår i Tyskland så var bristen på motivation som bortblåst... :)

Nästan ett år har det tagit för att jag och min nya häst skulle hitta varann o få det att funka...
vi började ge oss ut på tävlingsbanorna ganska fort, va bara meningen att det skulle bli en för att se vad vi behövde träna på o känna av henne lite hur hon är att ha ute.

Men sen rullade det bara på men sådär resultat o då bestämmde jag mig för att lägga hela sommaren/hösten bara på att lära känna varann o ha kul ihop.
Det har gett resultat o när träningarna började till hösten så funkade allt med en gång helt plötsligt!
Så det skulle jag vilja ge som råd, planera inte in några mer tävlingar utan lär känna varann o ha bara roligt kul utan press. Hoppa runt banor lägre än ni brukar o ha roligt!
Är bara att kämpa på!

Som några andra tidigare skrivit så ha mål hela tiden! Det har fukat jätte bra för mig :)
Nu när det börjar bli mörkt ute, allt är blött o kladdigt o den inte längre är några tävlingar att se fram emot så tappar jag alltid orken o lusten...
Så nu börjar det snart bli dax att ställa av pållan och förhoppningsvis så blir det lättare att komma igång till våren igen, det brukar det alltid vara, med nya tävlingar inplanerade.

Jag berättar en kort version av min hisória och hoppas att du får några tips på vägen....

Jag var med om en ridolycka för några år sedan (ej hopprelaterad), dressyrträning på gräsvolt, hård mark och bockig häst. Resultatet blev sjukhusbesök (hade ängllavakt och klarade mig väldigt bra) men var ridbar redan efter ett par veckor. Lånade snäll balanserad häst för första ridturen satt sedan upp på bock-madamen och tom hoppade två små kryss. Allt bra så långt. Tiden gick och osäkerheten smög sig på, till slut gick det troll i hoppningen. Bytte häst som tyvärr visade sig vara hopptrött pga tidigare ryttare -inte bra för mitt självförtroende. Testade med jättelåga hinder, ny häst att hoppa som är stensäker och en massa annat.

Till slut bestämde jag mig för ett uppehåll i hoppningen, det blev ca 6 månader utan hoppning, endast markarbete och ev ngt skutt på låga 30-40 cm kryss som avslutning på markarbetet. Gick i slutet av sommaren en nybörjarhoppkurs på 3 dagar för en av mina tränare som visste om mitt självförtroende problem. Gick kanon, kändes både roligt och lätt (maxhöjd var nog 50 cm :D). Har nu börjat hoppa med min gamla hoppgrupp men hoppar fortfarande på "uppvärminingshöjderna" bara. Har nu som mål att göra alla övningarna men på max 70 cm och det funkar helt OK. Tycker jag något ser svårt ut lägger hon ner höjden ytterligare till mig. Målet är att efter jul och nyår börja öka höjden något för att sen rida en clearround bana i april (typ).

-Prata med din tränare och förklara, en bra tränare respekterar och försöker hjälpa dig gnm att sänka höjder alt krav.
-Har du möjlighet att låna hoppsäkerhäst?
-Finns vettig orädd hoppryttare (din tränare?) som kan hoppa hästen så at den inte strular? (Min fick vila med mig från hoppningen och tycker nu att det är jätteskoj igen)
-Är det inte roligt så ta en paus!
-Om det fortfarande är roligt men mest läskigt, gå tillbaka till höjd/övningar/svårighet som känns OK och öva på det ett tag. Öka successivt.
-Rid träningstävlingar, alt använd tävling som träningsrundor (rid clearrounder)

LYCKA TILL!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Ridning Behöver råd! Vill börja med att skriva att jag är (i samråd med andra) en mild ryttare och inte obekväm eller extrem på något sätt. Jag...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: mackan
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 288
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka