brist på koncentration på mig?

A

alke_

Tja!

För 2 veckor sen köpte jag en 2årig hingst!! Han är snäll och trevlig men är rätt tuff i huvudet och anser konstant att det är han som bestämmer. tränar ledarskap för fullt nu :D

Men till problemet, var gång man ska sätta på grimma/grimmskaft/binder upp honom el är ute och går och tränar så ska han konstant ha något i munnen :confused:
Är detta brist på koncentration på mig och vår träning av ledarskapet??
Ska jag tillåta honom att varje gång vi slutat en övning att när jag då kräver hans koncentration då efter 3sek dyker ner efter träningslinan o smaskar? det är inte så att han rusar ivag med linan utan står kvar och tittar på mig... men med större intresse på linan i munnen...

vad göras, vad anser ni???

Sv: brist på koncentration på mig?

Det är en unghäst, de har en massa tjossan på gång i munnen med tänderna som kliar och irriterar, inte så lätt att koncentrera sig då. De byter ut sina mjolktänder fram till ungefär 4-4½ år ålder. Kräv bara kortare stunder av koncentration, och låt honom vara unghäst i hagen mycket. :)

Lägg gärna in nån tjockare gren i boxen att tugga på, så slipper han börja äte på boxväggarna när de kliar och irriterar.

kli i tänderna är säkert en stor anledning :). han går ute i sommarhagen på 2hektar med massa grenar o dyligt större delen av dygnet :) och i boxen har han fri tillgångtill hö samt x-antal gammla borstar att bita i!!!

men det jag inte kan komma överens med mig själv är att vid träning, ska han få lov att hålla o tugga på linan, för när han gör det så är han inte lika koncentrerad på mig... för linan i munnen är ju roligare än jobbiga mig!!!!!
jag jobbar ca 15min dagligen med honom. sen tillkommer tid med borstning och allmän prat utöver det!

så tillåtelse eller inte????

Nä jag tycker inte den ska få bita på utrustningen, om inte annat så för att det inte är trevligt med en kladdig söndertuggad lina. Men du behöver kanske inte göra en stor grej av det, utan bara ta bort linan från munnen och få den uppmärksam på nåt annat. Kanske säga nej om den försöker igen direkt. :) Tror inte det är bra att börja skälla och få en negativ inställning till jobbet och utrustningen.

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge...
2
Svar
27
· Visningar
3 699
Hästhantering Jag har tagit ett sto på foder, Björk, 8 år gammal. Inte gjort något (förutom haft ett föl) fram till hon var 7 år, sen inriden...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 410
Senast: Tussilago
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 972
Senast: Mela94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar