brist magnesium och selen

megin

Trådstartare
sitter och funderar på min hästs foderstat och visst är det så att varken hö eller lusern innehåller selen? behovet för en 500 kg häst är väl ca 1 mg/dag, om jag inte tänkt helt fel och mitt mineralfoder innehåller endast 2,7 mg/kg vilket ger 0,135 mg/dag. det borde alltså bli en stor brist på selen... ger även krafft protein men inte heller i det verkar det finnas selen?
bör jag alltså ge något tillskott och isf vad?
funderar även på magnesiumet, enligt beräkningarna är behovet 10,5 g/dag och han får 10,245 g/dag. kvoten ca/mg är då 5,51. bör jag ge extra mg eller går det bra endå?

Sv: brist magnesium och selen

megin skrev:
sitter och funderar på min hästs foderstat och visst är det så att varken hö eller lusern innehåller selen? behovet för en 500 kg häst är väl ca 1 mg/dag, om jag inte tänkt helt fel och mitt mineralfoder innehåller endast 2,7 mg/kg vilket ger 0,135 mg/dag. det borde alltså bli en stor brist på selen... ger även krafft protein men inte heller i det verkar det finnas selen?
bör jag alltså ge något tillskott och isf vad?
funderar även på magnesiumet, enligt beräkningarna är behovet 10,5 g/dag och han får 10,245 g/dag. kvoten ca/mg är då 5,51. bör jag ge extra mg eller går det bra endå?

Selenbehovet, enligt SLU.s häfte, är 0.2mg/100kg kroppsvikt så för 500kg borde alltså bli 1mg, ja.

Mig veterligen innehåller varken hö eller lusern något selen. Finns selentillskott på Apoteket som heter Tokosel, tror jag.

Det beror på vilken sorts lucern du ger om den är berikad med selen eller inte. Green Power lucern innehåller 0,2 mg per kg. För Kraffts lucernprodukter och proteinpelletsen har jag inte lyckats hitta några värden på selen, varken på hemsidan eller i deras broschyr. Behovet för 500 kg häst är 1 mg/dag. Det finns Tokosel att köpa på apoteket, ges 1 ggr/veckan.

Jag skulle ge extra magnesium, kvoten för vuxen normalt arbetande häst bör ligga runt 2,7. Det finns flera olika sorter att köpa på granngården etc. Själv använder jag en sort som heter Biomag.
//marti

tack för svaren!
tillkott ska inhandlas...
funderar även på salt, min häst slickar inte alls på saltstenen vintertid bör jag då ge i fodret? han svettas dock inte alls och vi saltar höet när vi tar in det på skullen...

När ni saltar höet på skullen, vilken sorts salt använder ni då? Det går väl åt en del så det måste väl inhandlas en säck, eller?

Stensalt heter det, finns på 25-kg säckar på granngården och liknande affärer. Fungerar finfint även på is...
//marti

Man kan tillsätta VSL eller dylikt för selenet,om man tycker det är jobbigt med 1 gång i veckan och hellre vill ge varje dag i foderstaten :)

Och just i Sverige är det knappt nån selen alls i höet, däremot finns det i andra länder, så därför står det ibland i foderböcker att man inte behöver tillsätta selen för att det finns i höt. Men det gäller dock inte oss i Sverige *kuriosa*

ingen som har någon åsikt ifall jag bör ge extra salt?

megin skrev:
ingen som har någon åsikt ifall jag bör ge extra salt?
Det som händer om din häst får för mycket salt är att den dricker och kissar mer. Så har den bara fri tillgång på vatten så är det ju inte farligt. Tänk bara på att det ska var jodfritt salt om du ger extra. Tänk även på att de flesta färdigfoder samt mineraler innehåller salt!
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama