Briar Avkomma(or)

Sv: Briar Avkomma(or)

Min granne har en briar avkomma som är runt 11 år nu tror jag.
Hon har haft honom i ca 5 år tror jag. hon har aldrig kunnat "rida" honom
hon har suttit på honom och ridit på riktigt kanske 1 gång var ja vet. när han kom till henne var han fruktansvärt rädd för killar alltså Män.
och man kunde knappt röra honom. och han visar inga som helst roliga tecken när man ska rida så nu står han som sällskapshäst. på marken är han världens goaste,till och med snällast i stallet.. men inte när man ska rida. de finns inget direkt fel på honom så de måste sitta psykiskt.

Det är ju så att man inte bara kan gå efter vad det är för hingst, i detta fallet Briar. Fölet ärver mer efter sin mamma än sin pappa. Kan kanske vara intressant för dig att veta hur dan mamman var/är. Vad har hon för stam?
Hur var hennes bedömning? osv......

Jag har ett sto hemma, köpte henne när hon var 2 år. Nu 10 år. Hon är kanske ett extremfall. Men har inte kunnat utbilda henne förrän i år. Hennes mamma förblev oridbar:crazy: En del hästar behöver lite mer tid än vissa andra.

Men det behöver inte alls vara ngn omognad hos din häst, det var bara en tanke;)

Kan också berätta mkt mer, är fd god vän till förra ägaren om det är brian :)

Vad jag har hört så är briars avkommor väldigt vassa. Har själv en 03-a som man haft diverse duster med. Väldigt mkt häst. Lite väl mkt ibland. Protesterar mot nya saker. Testar. En riktig enmanshäst. Har tagit lång tid att få honom ridbar. så han ligger på en 3 årings nivå fast han är 6. kändes lite på ditt inlägg att det även är så i ditt fall. Min har varit så att han hellre gör illa sig än att ge sig. Som att kasta sig omkull på stallgolvet å skrapat upp ena baklåret ist för att bli skodd. Har rest sig även med mig 2 gånger en dag när jag struntade i att longera honom innan ridpasset. Så longerar själv en stund innan jag hoppar upp för att förkorta "fighten" i början. Men ger sig alltid snabbt opch sedan sköter han sig exemplariskt. Även i trafik med bilar. Kör en bil förbi honom första gångne hoppar han till. De andra 100 gångerna bryr han sig inte. Det är till att ge mkt tid och inte vara rädd. Man lär ju alltid avsluta med att man själv går som segrare. Fast är ju lite otäckt när dom reser sig. Har funderat åtskilliga gånger på att ta spöet och slå mellan öronen. Men då utsätter man sig själv för fara "om" dom skulle protestera mer och slå över. Ja.. Min är själv 180 i mankhöjd och de är ju ingen häst man leker med direkt. Svår situation det där med dom här skarpa briar avkommorna..

Jag hade en Briar-avkomma på foder för ca 1,5 år sedan. Hans morfar var Anart, och fick många gånger höra att det var en dum kombination :p

Jag lämnade tillbaka honom eftersom han var för svår. Åkte av minst en gång i månaden, det var alltid när han inte tyckte som jag och då gjorde han allt för att jag skulle åka av. Kunde vara snäll i veckor för att sen få spel och ibland fick han det flera gånger på en vecka.

Min tränare hade honom för försäljning, han skötte sig utmärkt i en månad innan han flyger rakt upp i luften så att hon åker av och bryter armen. Grejen var att man inte kunde läsa av honom utan hans humör vände hur snabbt som helst.

Iaf, nu har han kommit till två tjejer som älskar honom pga av hans humör, men för mig var han alldeles för svår, kämpade på i nästan 2 år men gav till slut upp.

Det behöver inte alls vara Briars fel (varför skylls det så ofta på pappan?) Någonting kan ha gott snett under unghäst tiden som ingen har någon lust att tala om.

Jag red en 6åring ett tag som var konstig. Kunde ställa sig rakt upp helt utan anledning och blev ofta mycket skärrad. Hon var efter en hingst som sas enbart lämna snälla avkommor.

Efter ett tag kröp det fram att mamman hade ganska knepigt humör plus att hästen som 2,5 åring slet sig ganska ofta vid uppbindning så de hade bundit henne i halsrem med dubbla grimskaft varav hästen får panik sliter ned balken hon är bunden i och skenar runt med balken efter sig en lång stund:eek:

Det var ingen som ville tala om detta (hästen ägdes av och var uppfödd på ett naturbruksgymnasium) men det hyssjades om detta. Senare avlivades hästen då det visade sig att den hade skador på halskotpelaren.

Men det var ju knappast pappans fel

KL
Jag har också hört många efter briar som har varit väldigt jobbiga, men var inte briar också väldigt jobbig som unghäst har jag hört? Att han inte var den lugnaste heller. Så isåfall är det väl kanske inte så konstigt om han även ärver ner såpass skarpa hästar även ifall det beror mycket på stoet också.

Har själv en Briaravkomma -01 och kan känna igen en del av beskrivningarna. Min häst är världens snällaste, aldrig någonsin utmanande eller trilsk, men det har varit ett äventyr att utbilda henne ändå. Så mycket arbete jag lagt ner och så stenhårt konsekvent jag tvingats vara!

Jag har fått passa mig för i vilka lägen jag berömmer henne. Ett exempel: Hon får syn på något i buskarna och fryser fast. Jag stryker henne lite på halsen och talar uppmuntrande till henne. Resultat: fastfrysning vid VARJE buske, hon har tolkat min vänlighet som att det var rätt sätt att agera. Istället måste jag bli helt passiv, vänta tills hon passerat, tagit ett andetag och slappnat av INNAN jag berömmer, så att det blir själva avspänningsmomentet som belönas. På det sättet kan jag nästan få henne i koma numera. Mycket användbart.

Det har inte varit helt okomplicerat att korrigera henne heller. Ofta beror våra missförstånd på att hon inte riktigt har tid att vänta på hela kommandot, utan chansar hejdlöst på nästan vad som helst. Om jag då blir irriterad blir hon förkrossad och vet inte vad hon ska ta sig till, i värsta fall kortsluter hon helt. Då finns det bara en sak att göra - tillbaka till något väldigt grundläggande som hon kan få lite beröm för, sedan är kontakten återupprättad.

MEN så roligt med en sådan vaken häst! När vi arbetar helt fokuserat tillsammans glömmer jag allt! Jag tänker ofta att om min tjej ärvt lite av sin pappas arbetsglädje och nyfikenhet så förstår jag varför han är en av världens bästa!

Har träffat tossiga Briar-avkommor. Dock så anser jag att dessa har varit felhanterade. Han producerar nog inga lätta hästar utan de behöver lite extra jobb.

Jag tror inte att du kan skylla din hästs beteende på stamtavlan. Du bör nog istället titta närmare på dess hälsa och välmående. Den kanske har ont av något? Har du tittat så sadeln verkligen ligger rätt? Ta ut en kiropraktor, kanske behöver din häst "knackas till" någonstans? Om det inte är något fel på hälsan kanske den bara är ouppfostrad. Förra ägaren kanske inte hanterade och ställde så höga krav och därför kanske den testar dig nu till 110%. Då får du helt enkelt vara tålmodig, ställa krav på den, inte ge upp förrän du når dina mål och berömma när den gör rätt. Om du känner att du inte klarar av det, lämna över hästen till någon som istället har den kunskapen.

Om man ser till stamtavlan så är ju din häst efter en ren sporthingst. En hingst som rids utav en landets bästa dressyrryttare och som är utbildad av denna personen också. Det är med andra ord inte "vem som helst" som sitter på hingstens rygg. De som brukar använda sig utav sporthingstar av detta slaget är sådana som avlar för att få fram riktigt bra sporthästar, inte hobbyhästar till medelmåttiga ryttare.

Om du känner att du tagit dig lite vatten över huvudet, bestäm dig för att antingen ge dig tusan på att rätta till denna hästen och se även till att du får en större inblick i hur en sporthäst tänker och beter sig, för det är just en sporthäst du har gått och köpt dig. Eller så annonserar du ut din häst och säljer den och köper dig en bra allroundhäst istället.

Jag har bara erfarenhet av en Briaravkomma, snäll vid hantering, i stallet etc. men gick helt enkelt inte att rida in trots GP-ryttarinnna på ryggen.

Såldes senare till en cirkusryttare men även denne åkte av och blev skadad så jag vet faktiskt inte om hästen lever längre.

Nu var ju detta en gammal tråd så jag hoppas att ni rätt upp era problem, annars sällar jag mig till de som rekommenderar tömkörning utomhus och att du sedan testar att hoppa upp och själv rida samma runda, ev. i sällskap med trygg häst första gången. När det fungerar bra så utökar du rundan.

Jag tror inte att du kan skylla din hästs beteende på stamtavlan. Du bör nog istället titta närmare på dess hälsa och välmående. Den kanske har ont av något? Har du tittat så sadeln verkligen ligger rätt? Ta ut en kiropraktor, kanske behöver din häst "knackas till" någonstans? Om det inte är något fel på hälsan kanske den bara är ouppfostrad. Förra ägaren kanske inte hanterade och ställde så höga krav och därför kanske den testar dig nu till 110%. Då får du helt enkelt vara tålmodig, ställa krav på den, inte ge upp förrän du når dina mål och berömma när den gör rätt. Om du känner att du inte klarar av det, lämna över hästen till någon som istället har den kunskapen.

Om man ser till stamtavlan så är ju din häst efter en ren sporthingst. En hingst som rids utav en landets bästa dressyrryttare och som är utbildad av denna personen också. Det är med andra ord inte "vem som helst" som sitter på hingstens rygg. De som brukar använda sig utav sporthingstar av detta slaget är sådana som avlar för att få fram riktigt bra sporthästar, inte hobbyhästar till medelmåttiga ryttare.

Om du känner att du tagit dig lite vatten över huvudet, bestäm dig för att antingen ge dig tusan på att rätta till denna hästen och se även till att du får en större inblick i hur en sporthäst tänker och beter sig, för det är just en sporthäst du har gått och köpt dig. Eller så annonserar du ut din häst och säljer den och köper dig en bra allroundhäst istället.

bra svar :bow::bow: tyvärr är det många som köper sig sportmodellen av hlb och fattar inte att idag är det turbo...ingen sävlig volvo...men därimot tycker jag att man visst kan köpa en sportmodell även om du inte kommer tävla bland eliten men man måste vara hästmänniska och inte enbart ridmänniska då kan det gå illa eftersom dom är mkt känsligare nu...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25