Briar Avkomma(or)

T

Trixie

Hallå alla där ute. Det är så att jag har en fråga till alla er som har Briar avkommor, Jag har en relativt nyinköpt val f-01 e. Briar som är riktigt jobbig ibland. Har väl ramlat av 10 ggr på 3 månader på honom.
Har inga som helst problem att rida i ridhuset, men så fort jag skall ta mig "ut" till utebanan/uteritt så får jag vara glad om jag tar mig 10 m från stallet. Han är riktigt jävlig och ska stå på bakbenen etc. Och ibland när jag har longerat etc så har han ställt sig på bakbenen och gått över. :S Helt utan anledning då alltså. Sen andra dagen kan han va som ett lamm, Har inga som helst problem med att ut och gå,hanteringen etc. Sedan så har jag även lastproblem, jag får allstå in han i transporten men sen är det stopp. kan interöra någonting bakom honom för då exploderar han. har köpt ett umesläp med frontutlastning i hopp om att det skulle hjälpa, men icke!
Finns det någon mer där ute som har problem med sin Briaravkomma och vill komma med lite tips? Kan man ge någon "ört" för att dämpa hans fruktansvärda temperament ?! eller hur man skall uttrycka sig Tacksam för ALL hjälp jag kan få!

Sv: Briar Avkomma(or)

har aldrig hört att briar avkommor är så värst besvärliga av sig. Dom jag träffat på har varit relativt lugna. Hur var han hos förra ägaren?

Vad dom har berättat så har han vart ok. men jag vet inte hur han var ute, frågade dock hur han var, och dom sa att dom hade ridit m sällskap. och det hade gått bra. Jag har gjort båda delarna.
Det är fruktansvärt jobbigt när man inte kan rida ut och måste sitta och harva i ridhus 5-7 dggr i v. . Du har inga andra erfarenheter ?

Det finns inga mirakelörter, det finns bara träning, tid och tålamod!
Se först och främst över hans liv och rutiner. Är han frisk fysiskt? Är han ute tillräckligt mycket? Äter han för mycket i förhållande till motionen?

Om de sakerna stämmer så är det ert förhållande ni måste jobba på. Vad händer om en duktigare ryttare försöker "rida igenom" honom ute? Eller om du tömkör honom ute istället för att rida?

Är han en "ridhushäst" som inte är skogsriden är han kanske osäker, och om du då blir osäker så blir det pannkaka av alltihop.
Jag hade testat att fortsätta rida det dagliga jobbet i ridhus (han dör inte av det) och gå ut på promenad i skogen i början. Så fort han vant sig vid promenaderna så kan man börja tömköra ute så att han lär sig att gå före dig. Ta med en kompis första gångerna som kan hjälpa dig om han blir rädd, de är ju hyfsat starka när man går bakom!

Sen när tömkörningen funkar så skulle jag ridit ut med sällskap en liten runda, för att sen testa själv. Håll dig till en slinga som du sakta utökar. När hästen litar på sig själv och dig kan du rida överallt, men vägen dit kan vara krokig.

Jag tror absolut inte att det är omöjligt att få ordning på din häst, det enda som krävs är tid! Okej att det blir mycket ridhusridning under tiden, men efterhand kommer ni ut i skogen mer och mer!

när man köper sig en sporthäst modell som är avlade för tävling och det antar jag att du har gjort ,så har du köpt mera häst än den gammla sortens halvblod.Och det forfarande en ung häst med allt vad det innebär så jag skulle skaffa erfaren UNGHÄST hjälp....Dom är jävliga i vissa åldrar ,inte alla men många och det är helt normalt...

Antar att du svarade till TS

Hästen är sju år gammal och borde kunna sköta sig normalt vid ridning. Tycker jag. Det är inte en unghäst längre.

Rider du ut själv? prova isf ta med en annan häst, han kanske blir säkrare då. Har du nån tränare du rider för? När du rider ut har du då ridit inne i ridhuset innan?
Har en häst hemma som jag alltid rider i inhägnat område innan jag rider ut, då hon är lite "spooky" av sig och behöver bli av med lite energi innan hon rids ut.

Ang. det där med transporten, mitt sto kastade sig alltid ut så vi kunde inte ha bom bakom, men en kille i närheten hjälpte mig med det. han lät henne gå på själv, han stod bara brevid och drev henne framåt. När hon backade struntade han i det och tog bara nya tag med en gång. han lastade på henne, lät henne stå i transporten utan bom och sen med bom, lät henne gå på och av lite som hon ville. Höll väl på 15 minuter kanske. har aldrig haft problem med att lasta henne efter det, hon går in själv, jag behöver bara stå brevid och smacka på henne lite.

Sök här på forumet, läst många trådar om att Briars avkommor kan vara lite vassa. Men som nån annan sa; det är en sportshäst och inte dåtidens halvblod.

Håller med. Min syster har en Briar-avkomma. Han är relativt lugn och bra i psyket.

Men mödernet spelar ju stor roll oxå...

heter den brian och kommer från hudiksvall? isf kan jag ksk berätta mer om honom. står i samma stall som förra ägaren:)

Jag tror det finns någon tråd om Briar och hans avkommor. Har själv ingen som helst erfarenhet av dom, men jag vet en ung tjej som hade en BRiar-avkomma med ungefär samma problem som du beskriver. Tyvärr tvingades hon sälja den eftersom hon bedömde att den var för svår för henne med det förutsättningar hon hade, inte tillgång till ridhus eller hjälp på nära håll, tex. Hon hade behövt stå på någon större anläggning med daglig hjälp men hade inte den möjligheten, då de bodde rätt avsides och hade hästarna hemma.

Jag har provat att både rida ut själv och med sällskap. det går bättre när man har sällskap, även fast jag även då åkt av . . Han blir helt enkelt panikslagen i vissa lägen . .Jag har testat allt, som att rida han trött inne ridhuset först och bara skritta ut sen, det går inte. ja kommer ca 20 m ifrån ridhuset. och för att rida på utebanan lär jag leda honom dit föst. . Jag vet verkligen inte vad jag skall göra. detta som jag har berättat är ju bara en liten del i hans beteendemönster, finns mkt mer men det tar upp hela sidan. . .

hej jag har 2 briar avkommor, en 3-åring och en 4-åring! har fött upp båda själva och tror stoet har mycket betydelse och hur de är hanterade från början! (

jag har två lättlärda hästar, som lär sig bra saker lika lätt som dåliga! det gäller att var konsekvent, jag longera innan jag red ca 6 mån från att vi börja med inridning, alltid tagit det lugnt men genomfört det jag tänkt.har nu två mycket harmoniska och trevlig hästar som jag med 4-åringen tävlar dressyr med runt 65-70% på lb vilket jag tror e pga att jag varit konsekvent hela tiden och inte släppt på reglerna en millimeter.

alltså när vi red ut i början som 3-åring så hade jag ledare sedan någon som gick bredvid osv genomförde aldrig mer än att jag lyckades varje gång, detta hade jag gjort oavsett ålder på hästen.

TIPS: hade ridit på ute ridbanan varje dag om bara 10 min och sedan i ridhuset, likaså att rida ut promenera en sväng och sedan ridhuset, varje varje varje dag!

det ska bli en vana och det ska inte finnas några andra alternativ än att göra det du ber honom om! inte kuva din häst med vara ledare över honom!

låter som han inte riktigt accepterar att någon bestämmer över honom!
hur är han i stallet?
även där ska du bestämma, står han uppbunden på gången och flyttar sig framåt, backa honom han ska stå där du ställt honom! efter ett tag när han accepterar att du är ledrae kan man släppa på reglerna men du måste vara övertydlig till att börja med tror jag!

hoppas detta svar hjälper dig lite, men fråga gärna mer då jag tror att skulle någon annan haft mina hästar hade dom kanske inte lycketas alls eller ännu bättre, då det är hästar avlade med mycket nerv och det är inte alla som reder ut att rida en sådan häst hur bra än hästen är!!

det där är helt normalt beteende för en osäker och ännu ung häst. det tar tid innan en häst landar på ett nytt ställe och nu testar han sina egna och dina gränser. härda ut! rid tex i ridhuset först så han är trött. sen kan du skritta ut en sväng. undvik att hamna i situationer där du vet det blir bråk och du kommer förlora. går han att leda ute? isf gör det istället.

Dom Briar avkommorna jag träffat på har varit helt normala. Ej komplicerade.

Jag har provat att både rida ut själv och med sällskap. det går bättre när man har sällskap, även fast jag även då åkt av . . Han blir helt enkelt panikslagen i vissa lägen . .Jag har testat allt, som att rida han trött inne ridhuset först och bara skritta ut sen, det går inte. ja kommer ca 20 m ifrån ridhuset. och för att rida på utebanan lär jag leda honom dit föst. . Jag vet verkligen inte vad jag skall göra. detta som jag har berättat är ju bara en liten del i hans beteendemönster, finns mkt mer men det tar upp hela sidan. . .

Vad är det mer i hästen än Briar?

Briar-hästar sägs kunna vara lite vassa, de har lite tävlingstemperament, sa att säga. Jag var medryttare pa en trearing e Briar förut, och den var rätt tuff. Man fick halla henne under tummen, sa at säga, annars blev hon odräglig, gick pa bakbenen och hade allehanda hyss för sig. Men gjorde man bara det var det en mycket trevlig häst, jag kunde ut och galoppera pa henne ensam pa varen när hon var tre utan risk, och även om hon blev rädd ibland tappade hon aldrig koncepterna.

Jag har själv en Biggles son och farfar är Briar och jag tycker även om han har mer nerv så är han väldigt modig och framför allt lättlärd.
Får han bra tid att undersöka faran så går han sen...

Det är tyvärr bara att köpa att den har med sig skit i bagaget o träna på.

Varför red de alltid ut med sällskap på en vuxen häst:confused:

du bör sätta rutin i att som ngn skrev motionera först o sen ut. Varje dag ett bra tag.
Tömkör gärna i skog o mark så ska du se att han vill gå ut.

min ena häst är skitrolig.
Har jättebråttom ut o blir besviken när vi ska hem:rofl:

Jag har själv en Biggles son och farfar är Briar och jag tycker även om han har mer nerv så är han väldigt modig och framför allt lättlärd.
Får han bra tid att undersöka faran så går han sen...

Precis sadär var hästen jag red ocksa - fick hon bara stanna och fundera en stund sa gick hon förbi och över det mesta, även om hon tyckte det var läskigt. Man kunde nästan känna att hon bestämde sig att nä, nu ska jag förbi, sa det sa!

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25