Bretton woods

Sv: Bretton woods

Han är ju bara fyra år ännu så några avkommor att bedöma utefter finns ju inte.
Uppfödd av mrs Jansen-Blanken i Holland och ägs av Anton van Limpt och Nico Witte.
Hittade den här länken http://www.bretton-woods.nl/index.html med aktuell info

Jag är också intresserad! Kommer han att kunna användas i Sverige 2011?

För att ge ett kort och koncist svar: Nej

För att utveckla det hela lite: Nej, han kommer inte att bli godkänd i Sverige, såvida han inte får helt sanslösa meriter inom sporten och godkänns på det viset. Anledningen är att han har OCD - Ostheochrondros och detta är med på ASVH:s lista över åkommor som anses vara ärftliga (detta kan dock diskuteras då KWPN nyligen har öppnat portarna för väl fungerande hingstar med OCD efter att ha bannlyst det sedan 80-talet. Anledningen är att ny forskning både visar på att inte bara den genetiska faktorn spelar in utan även uppväxt och fodring, samt att man på 20-någonting år inte lyckats utrota OCD)

I alla fall så betyder det "No-go" för Bretton Woods i Sverige. Vore jag ni skulle jag satsa på fadern Johnson istället då denne är minst lika bra, samt att han är lite mer behändig i storleken (Johnson: 171cm Bretton Woods: 177cm)

Tror inte att han skulle bli gdk här även trots sanslösa meriter. Se bara på Don Schufro som är kasserad för svensk avel pga pungbråck och även BH Romanov som också är positiv för OCD. Båda hingstarna har varit/är i toppskiktet av sporten och DS är en av världens bästa dressyrförärvare.

Tror inte att han skulle bli gdk här även trots sanslösa meriter. Se bara på Don Schufro som är kasserad för svensk avel pga pungbråck och även BH Romanov som också är positiv för OCD. Båda hingstarna har varit/är i toppskiktet av sporten och DS är en av världens bästa dressyrförärvare.

Vet att AVN lämnade dispens till Tinkas Boy för OCD när han var i Flyinges program.Det finns dessutom ett flertal hingstar som godkänts pappersvägen här hemma som OCD fria,men som i andra förbund visar OCD på röntgen,som AVN inte bryr sig om att informera stoägare om......Kan tycka att logiken att tillåta Don Romantic och Boccelli som är söner till kasserade Don Schufro haltar betydligt.Att även rekommendera söner till First Wish (kasserad som struppipare) känns inte heller så genomtänkt från AVN´s sida.....Sorry för att det blev en liten utvikning!!!

jo, visst verkar de vara lite så att de ser igenom fingrarna för vissa starka individer. Men nu när forskning visar att det inte har så stor betydelse som man först trodde med nedärvning av OCD så kanske de låter oss stoägare bedöma riskerna.

Jag grämer mig så över First Wish! Han har dessutom visat sig lämna så bra! Nån som vet vad han gör idag?

jo, visst verkar de vara lite så att de ser igenom fingrarna för vissa starka individer. Men nu när forskning visar att det inte har så stor betydelse som man först trodde med nedärvning av OCD så kanske de låter oss stoägare bedöma riskerna.

Jag grämer mig så över First Wish! Han har dessutom visat sig lämna så bra! Nån som vet vad han gör idag?

First Wish tävlar på St. George nivå i dressyr. Såg honom på tävling i slutet på förra sommaren, supersnygg på tävling. Däremot måste jag säga att jag ändå blev lite besviken. Han rör sig mycket bra, och har en mycket god exteriör, men de 2 gånger jag sett honom har han sett ut att ha haft ganska svårt för de högre rörelserna. Både skrittpiruetterna samt halvpiruetterna i galopp var mer än knackiga vid de tillfällen jag såg honom. Men kanske berodde det på att han var spänd, det gör ju stor skillnad. Men även om så är fallet var jag lite besviken, då jag tycker det är viktigt att en hingst kan prestera i sporten och inte bara rör sig bra och ser snygg ut. Nu är han ju inte godkänd idag, men han har ju faktiskt en ganska stor årgång i 08:orna. Personligen skulle jag nog leta vidare och inte köpa en FW avkomma, just för det jag sett av honom, samt den något ökade risken för att hästen utvecklar struppipning, men det är nog en fråga om smak.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur