Brentano II

malinsky

Trådstartare
Letar på webben efter en hingst som heter Brentano II. Det lilla jag hittar är på tyska! Har ni ngn info om honom personligen och avkommor, har endast hittat lite på allbreed.

Sv: Brentano II

Brentano är en av Tysklands största dressyrförärvare.

Han blev "Hannoveraner Hengst des Jahres 2003", vilket är stort. En hingst får utmärkelsen per år.

Han är bla pappa till Brentina, Debbie McDonalds olympiahäst och VM-medaljör i Jerez, över 70 Statspremieston och minst 15 godkända hingstar. Han har flertalet avkommor som segrat i bundeschampionat. Han är morfar till rekorddyra Poetin....

Jag kan fortsätta, vill du veta mer? :)

Senast ändrad:

Cyllene skrev:
Brentano är en av Tysklands största dressyrförärvare.

Han blev "Hannoveraner Hengst des Jahres 2003", vilket är stort. En hingst får utmärkelsen per år.

Han är bla pappa till Brentina, Debbie McDonalds olympiahäst och VM-medaljör i Jerez, över 70 Statspremieston och minst 15 godkända hingstar. Han har flertalet avkommor som segrat i bundeschampionat. Han är morfar till rekorddyra Poetin....

Jag kan fortsätta, vill du veta mer? :)

Jaaa! :) :bump: :bump:

Hittade detta på engelska:

Born 1982, 167 cm. Breeder - Dr Max Schulz

It is no surprise given the success of the ‘B’ line horses recently, that Brentano II has been crowned the Hanoverian Stallion of the Year 2003. The stallion received a laurel wreath and his breeder, the famed Dr Max Schulz-Stellenfleth received a cheque for 10,000 euro.
Brentano was born in 1983, and is by Bolero out of Glocke, by Grande. His dam line is one of the most important for Hanoverian breeding tracing to the Schumann-mare S449. The stallions Garibaldi I and II, Wolkenstein I and II and Beltain, and the Grand Prix star, Beauvalais are all closely related to Brentano II.
Brentano II was the licensing champion of 1985 and was acquired by the State Stud Celle. He placed second in his Stallion Performance test with 129 points, but had the best dressage score - 141. In 1986, Brentano was 4th at the Bundeschampionate.
So far he has sired 68 state premium mares, and 15 licensed Hanoverian sons, although none of them has really established himself in the same league as his sire.
His daughter Bona Dea II was the Champion Mare at the 2000 Natje-Niebuhr Show and with her full sister Bona Dea I, won the Ratje-Niebuhr prize.
Nineteen of his progeny have been sold through the auctions including Brentino, Brasseur P, Bandito and Bon Jovi.
Current dressage stars by Brentano, include Brentino, and his full brother, Barclay. Stars at the recent Bundeschampionate include Bon Jovi, and Poetin who is out of a mare by Brentano II. Brentano II brood mares seem to be particularly valuable.
In the 2003 Hanoverian Stallion Book, he is listed as having 285 dressage competitors (14 at S level), 65 jumpers and 14 eventers, for total prizemoney of almost a quarter of a million euros. However his most successful competitor, Brentina does not seem to be included in the calculations. He has an FN dressage index of 134 (jumping 75) but on the Hanoverian stallion ratings is only 38th on the dressage standings and 43rd for type – which just goes to show that the ‘objective’ lists are often no guide to anything.

Länk: http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBARN/GREAT_STALLIONS/brentano/brentano.html

Jens hingst Falsterbo (e Fidermark) har också Brentano II som morfar.
FalsterboKopf-150.jpg

Han kommer från en jättestark stofamilj och han har en halvsyster Wione (e Weltmeyer) som ägs av His Highness ägare och ingår i Canadas dressyrlandslag samt flera framgångsrika syskon.

En till artikel: http://www.hanoverian.co.nz/articles/brentano.shtml

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 617
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
837
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv