• Avel
  • Trådstartare Trådstartare spiel_mit_mir
  • Startdatum Startdatum
S

spiel_mit_mir

Hej, kan någon hjälpa mig att bara klargöra en sak angående Breeder's Trophy?
Jag har lite svårt att förstå skillnaden mellan Breeder's-finalen och 5- och 6-årschampionatet. Det står på Swedehorse: "Breeders Trophy ingår i 5- respektive 6-årschampionatet. Hästar startande i Breeders Trophy kan därför placera sig i såväl Breeders Trophy som det öppna championatet." Betyder det att bara hästar som kvalificerat sig till championatet också kan delta i Breeder's-finalen?

Lite snurrigt detta tycker jag...

// Lollo

Sv: Breeder's

I Breeders får endast de hästarna med gröna pass och som är anslutna starta medan öppna championatet är öppet för alla hästar. Därför kan de hästarna med grönapass bli placerade i både Breeders och championatet men det kan inte de andra.

Okej, men om en Breeders-ansluten häst vinner championatet, vinner den automatiskt Breeder's också då? Är det alltså bara om en icke-breedersansluten häst vinner championatet som det inte blir samma vinnare i både BT som championatet?

(Sorry om frågan är förvirrad :crazy:)

Okej, men om en Breeders-ansluten häst vinner championatet, vinner den automatiskt Breeder's också då? Är det alltså bara om en icke-breedersansluten häst vinner championatet som det inte blir samma vinnare i både BT som championatet?

(Sorry om frågan är förvirrad :crazy:)
Japp, helt rätt.

Ja eftersom Breeders och championatet går i samma klass. Så vinner en avkomma med gröna papper championatet så vinner den ju såklart breeders också. Du hittar mer info på Asvhs hemsida

Okej, men är alltid Breeders-finalen samtidigt som championaten? Är det förresten vanligt att det är olika vinnare i championatet och Breeders? För om det för det mesta är samma hästar som vinner båda tävlingarna så kan man ju tycka att championaten är lite överflödiga?

Ställer frågan igen:
Är det vanligt att det är olika vinnare i championatet och Breeders? För om det för det mesta är samma hästar som vinner båda tävlingarna så kan man ju tycka att championaten är lite överflödiga?

Varför skulle championaten vara överflödiga?
Hade inte öppna championaten funnits så hade ju bara de unghästarna med gröna pass kunnat tävla och inte tex importerna

Som jag nu förstått det så är breeders och championat vinnarna utsedda i en och samma klass. Skillnaden är bara att en häst som ej har gröna papper kan inte vinna breeders även om den vinner hela championatet.
Dvs att alla hästar i klassen tävlar om championat men BARA de med gröna papper tävlar samtidigt om breeders.

Ställer frågan igen:
Är det vanligt att det är olika vinnare i championatet och Breeders?

Sist det hände var 2006 då Mister Pooh vann öppna championatet för 6-åringar och Judy vann Breedersklassen (och kom tvåa i öppna championatet).
Obs att Mister har gröna papper men hans far var inte breedersansluten den fölårgången.

Alla svenskfödda hästar med grönt, gult eller vitt pass får delta i Breeders, så det är inte bara de med gröna papper.

Däremot har du rätt i att importerna inte får delta i Breeders, men skulle det vara befogat att ha ett championat bara för importernas skull då menar du? Jag har själv inte direkt någon åsikt i frågan, mer än att jag tycker att det verkar som ett dubbelt system där Breeders skall ha en massa betalt för att ansluta hästar, medan championatet är öppet för alla som kvalat. Vad är då prestigen i att vinna Breeders om man ändå gör det per automatik om man är ansluten dit?

Jag har själv inte direkt någon åsikt i frågan, mer än att jag tycker att det verkar som ett dubbelt system där Breeders skall ha en massa betalt för att ansluta hästar, medan championatet är öppet för alla som kvalat. Vad är då prestigen i att vinna Breeders om man ändå gör det per automatik om man är ansluten dit?

I öppna championaten har du inga prispengar till uppfödaren samt ofta lägre prissumma till ägaren.

Hade för mig att Breeders bara var för dem med gröna pass men tydligen hade jag fel.

Breeders är ju kul att vinna för uppfödare då de får sin avkomma "bekräftad" eller vad man ska säga och med fina prispengar som preemier

En annan bra sak att öppna champ. och breeders går i samma klass är ju att man verkligen kan jämföra breedershästarna med de icke anslutna.

Sist det hände var 2006 då Mister Pooh vann öppna championatet för 6-åringar och Judy vann Breedersklassen (och kom tvåa i öppna championatet).
Obs att Mister har gröna papper men hans far var inte breedersansluten den fölårgången.

Nu pratar du väl ändå bara om fälttävlan (när du hänsvisar till detta resultatet) inom hopp och dressyr händer det ju ofta att det är olika vinnare.

Nu pratar du väl ändå bara om fälttävlan (när du hänsvisar till detta resultatet) inom hopp och dressyr händer det ju ofta att det är olika vinnare.
Japp, det gjorde jag, tänkte att tråden låg på fälttävlan men det gör den ju inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders sista utmaning för gångartshästarna är 6-åringarnas final, i år 17 ekipage lång. Mesta finalryttare var Stefan Jansson med...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·
D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 782
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka