Breeders Vem ska betala...

Jessica.B.

Trådstartare
Jag har fördelen att var insatt i både trav och ridsporten då min man håller på med travhästar. Vi satt igår och diskuteradelite kostnader runt ridsporten och kring breeders som är en dyr tävling samt att den är dyr att efteranmäla sig till. Och då kom frågan hur vi ridfolk kan tycka det är ok att betala denna avgift som stoägare då detta inte görs i travet, där den lotten faller på hingstägaren.
Breeders är ju till störst nytta för just hingstägaren där de kan visa upp hur bra deras avkommor har blivit.
Då är vi väl rädda som stoägare att hingsten/spermaimportören som vi valt väljer att inte betala denna avgift (och detta hände innom travet men jag tror inte denna hingsthållare kommer att göra om det). Men jag tror att deras rykte är de rädda.
Jag tycker att detta är en rimlig kostnad att lägga på hingsthållaren istället eller vad tycker ni?

Sv: Breeders Vem ska betala...

Jag som föder upp bägge sorter har alla travföl breedersanslutna men inget ridföl. Gjorde det förr med tanke på avgiften var förhållandevis låg för föl. Men med facit handen om hur många som sedan startat i Breeders så har det varit bortkastade pengar helt och hållet. Blir mycket billigare att betala lite mer för den som verkligen är klar att starta än lite mindre för alla.

Men det är en av två stora skillnader mellan trav-, galopp- och ridhästavel. Den andra är att inom travet ligger fouccus på hästen i ridsporten på ryttaren. I travet och galoppen är det ju inget konstigt med att välja kusk/jockey efter häst så att säga för att ge hästen de bästa förutsättningarna. I ridsporten är det aldrig tal om att byta ryttare för att hästen ska få en bätter placering. Där byter man häst fär att hitta den som passar ryttaren och ge ryttaren bättre placering. Hade ridsporten också kunnat ge hästenhuvudrollen och inte ryttaren tror jag att det hade fungerat mycket bättre.

Ja allt focus ligger på ryttaren. Min lilla fröken tävlade i helgen och jag kan säga dig att besviken blev man. Nu var det "bara" 1.40 hon gick och denna klass vann hon. Inte med ett ord nämde de varken ägare eller uppfödare, kan säga att man blir besviken när man sitter där och tittar på sin häst. Så inte ens fick man vara en stålt ägare till en fin häst.

Jag kommer inte heller breedersansluta nästa årskull då de är 5st. Och som du säger så är det inte dyrt men till vilken nytta.

Inom travet betalar hingsthållarna/hingstägarna för treåringsloppen i Breeders Crown, för fyraåringsloppen bidrar även stoägaren/uppfödaren med 800 kr i samband med registreringen som anmälningsavgift!

Nedan saxat från breederscrown.se

Landets hingstägare - stora som små - lägger grundplåten till Breeders' Crown. Genom hingstägarnas försorg har över 80 procent av alla svenskfödda hästar starträtt i Breeders' Crown. Uppfödarna/hästägarna bidrar med pengar till 4-åringstävlandet, en enda insats, för närvarande 800 kronor, ger starträtt i samtliga Breeders' Crown lopp för 4-åringar.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka