Breeders Trophy

ulle.j

Trådstartare
Det är så att jag väntar mitt första föl som uppfödare och idag fick jag ett brev från hingsthållaren med registreringsansökan,och på det pappret fanns en ruta man skulle fylla i om man ville ha avkomman ansluten till breeders trophy. Min avsikt är att försöka sälja fölet efter skiljning och nu undrar jag om en ev köpare tycker det är viktigt om den är ansluten. Är nyfiken då jag är helt ny inom hbl aveln... ;)

Sv: Breeders Trophy

Det är så att jag väntar mitt första föl som uppfödare och idag fick jag ett brev från hingsthållaren med registreringsansökan,och på det pappret fanns en ruta man skulle fylla i om man ville ha avkomman ansluten till breeders trophy. Min avsikt är att försöka sälja fölet efter skiljning och nu undrar jag om en ev köpare tycker det är viktigt om den är ansluten. Är nyfiken då jag är helt ny inom hbl aveln... ;)

Ja det tycker jag! :) Det beror på köpare! Men har du tänkt sälja till någon som vill "satsa" men fölisen så absolut :)

Jag ska ansluta min lilla (ännu ofödda) bäbis till Breeders Trophy. Jag vet ännu inte om jag själv ska behålla det eller om jag ska sälja den, men säljer jag den så är det till en satsande ryttare.

Visst är det en fördel, särskilt om fölet kommer säljas till tävlingsintresserad, satsande ryttare. det är mkt dyrare att ansluta i efterhand (om det ens går nu för tiden?)

Jag har anslutit alla mina uppfödningar

Jag tycker att du skall ansluta den då breeders är ett upfödarchampionat. Det spelar ingen roll om dina avkomma är såd då det ändå kommer att framgå under championatet att du är uppfödare - om nu köparen väljer att delataga och kvala dit vill säga :D

Så mitt råd är: Anslut dig ;)

Senast ändrad av en moderator:

Till alla: Tack för alla svar! :bow: det vore ju väldigt kul att sälja till nån som satsar och ger hästen en ärlig chans. Tog trots allt en "dyr" hingst,så det vore ju skoj om den hamnar hos någon med avsikt att tävla,om allt går vägen vill säga. Nu har jag kryssat i den lilla breeders rutan i ansökan :D

Till alla: Tack för alla svar! :bow: det vore ju väldigt kul att sälja till nån som satsar och ger hästen en ärlig chans. Tog trots allt en "dyr" hingst,så det vore ju skoj om den hamnar hos någon med avsikt att tävla,om allt går vägen vill säga. Nu har jag kryssat i den lilla breeders rutan i ansökan :D

BRA ;););););)

Lite OT kanske, men är det någon som har koll på vad det kostar att ansluta. När jag sist var i avelssvängen har jag för mig att det var hiskeligt dyrt och att man betalade under flera år. Är det så nu också??

Vad jag kunde få fram på asvh var att det kostar 375 kr att ansluta och att det är en engångssumma. Rätta mig gärna om jag har fel...

Om man ansluter födelseåret är det den summan, 375 kr. Om man missar att ansluta som föl så kan man göra det senare men för varje år som hästen blir äldre och det närmar sig kval så blir anslutninggsavgiften avsevärt dyrare. Flyinge har bjudit på anslutningsavgiften för föl fallna efter en Flyinge hingst, men från och med i år så måste man betala detta själv för föl födda -09.

Det var en väldig skillnad. När jag fick min förra fölis har jag för mig att det kostade typ 5 000 första året plus någon tusenlapp om året, resterande år, men jag kan ha fel. Vet att jag tyckte det var för dyrt i alla fall, fattig som man var (är). Detta var 1994

Det var en väldig skillnad. När jag fick min förra fölis har jag för mig att det kostade typ 5 000 första året plus någon tusenlapp om året, resterande år, men jag kan ha fel. Vet att jag tyckte det var för dyrt i alla fall, fattig som man var (är). Detta var 1994

Jäklar... Det var skillnad det :crazy:

Min första BT-anslutna är född -93, och vi har inte betalat något alls förutom anslutningsavgiften.:confused:

Min äldsta häst är född-91, när jag köpte henne på hösten-91 som föl hade uppfödaren bet in 1:a inbetalningen, sen var det en eller två ggr till som man skulle bet in en mindre summa. Nu betalar man en gång, priset varierar kraftigt, som föl 375 kr sen ökar det drastiskt till tusenlappar om man väntar och gör det som 5-6-åring.
Men man skall ju oxå veta att det tillkommer x-tra kostnader i samband med att man tänkt börja kvala till Breeders, själva "kval" pappret från Swede Horse kostar ca en tusen lapp, sen kostar det någon tusenlapp att anmäla till Finalerna på Svenskt Avel-och Sport Championat. Till Scandinavium Open i Falsterbo löser man kvalpappret och när man är färdigkvalad så anm man och faxar in resultaten dit, kostar inget mer att starta där, möjligtvis att man åker på någon tusenlapp i uppstallning, om man inte bor i Skåne och kan köra mellan:angel:

Om man ansluter födelseåret är det den summan, 375 kr. Om man missar att ansluta som föl så kan man göra det senare men för varje år som hästen blir äldre och det närmar sig kval så blir anslutninggsavgiften avsevärt dyrare. Flyinge har bjudit på anslutningsavgiften för föl fallna efter en Flyinge hingst, men från och med i år så måste man betala detta själv för föl födda -09.

Har en fråga till dig. Jag har betäckt med flyingehingst (förraåret, fölet kommer i sommar) så jag antar att de bjuder på den avgiften. Men jag har inte fått några papper att kryssa i!? Behöver man inte göra något, fixar flyinge anslutningen?

**KL**
Jag funderade på vad det finns för härstamningskrav för att få starta i Breeders? Räcker det att pappa är godkänd och ansluten eller finns det mer krav på mödernesidan?
U

Nu för tiden är väl alla hingstar anslutna?

Mitt sto startade i Breeders med vita papper för länge sen men jag har för mig att alla färger på papper utom grå funkar.

Nu för tiden är väl alla hingstar anslutna?

Mitt sto startade i Breeders med vita papper för länge sen men jag har för mig att alla färger på papper utom grå funkar.

Men vad du fick mig till att låta gammal :crazy:.
:D Tack för svar iallafall, det var väl så jag hade inbillat mig att det skulle vara.
U

Men jag har en avkomma från i år efter flyingehingst och då frågar de om jag vill ansluta... Varför fråga om det ingår?

När Breeders Trophy startade i Sverige var det bara vissa hingstägare som anslöt sina hingstar och på så sätt bidrog med pengar till systemet. Nu idag är alla hingstar anslutna vilket betyder att man som uppfödare får ansluta avkommor till alla godkända hingstar. För att ansluta sin uppfödning betalar man en summa som jag har för mig var 500:- när jag anslöt min.

Det som menas är alltså att om du vill ansluta din uppfödning får du betala en extra avgift.

Liknande trådar

Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 567
Senast: axel
·
S
Avel Halloj :) Är ny här samt väldigt grön gällande avel. Men nu har jag funderat tillräckligt länge utan att hitta något svar så nu hoppas...
Svar
5
· Visningar
1 875
Senast: Sabalas
·
Avel Har funderat mycket på detta och undrar om andra tänker i samma banor. Prisläget är uruselt, fina föl och unghästar säljs för ingenting...
14 15 16
Svar
301
· Visningar
33 979
Senast: Fenestra
·
Ekonomi & Juridik Alltså en -08 nu då. Jag letar ju unghäst och har börjat fundera; om man ändå ska sälja fölet, och vill ha ekonomi i sin verksamhet...
2
Svar
24
· Visningar
2 824
Senast: ulle.j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka