Bredda boxöppning

kolblakkur

Trådstartare
Har två gamla grisboxar eller något i stallet jag hyr. Tänkte att man kanske kunde göra två shettisboxar av dem :idea:

Dörröppningarna i boxarna är jättesmala, de måste breddas. Tror ni det går? Hur gör man isåfall det?

bygg.jpg

Sv: Bredda boxöppning

Det går att göa men kräver lite fysiskt jobb och en del bygg kunnande.
Lite beroende på vad väggarna är gjorda av så kan man använda allt från klubba och mejsel till att hyra en kanguhammare hos någon maskin uthyrare. Sedan putsar ma till kanten så att den blir jämn igen och sätter i en dörr på gångjärnen.
På bilden ser det ju som om det är en krubba ner i kanten. Är det det så kan behöva ta lite mer och mura upp en kant mellan krubba och dörrhål. Detta blir lite mer kompliserat och då är det kanske enklare att riva hela väggen (fronten) istället. Annars så verkar det av bilden att dömma bli en hyfsad dörr om man tar bort fram till strax innan kvasten.

Det stämmer att där är en krubba nere i kanten.
Du tror inte att vägen blir ostabil om man tar bor endast fram till strax innan kvasten? Det är ju den som ser ut att hålla upp hela köret...

Vi gjorde vid två nästan lika dana boxar i somras i vår sommarstuga! Men eftersom morfar blev dålig igen kom vi inte längre än att ha rivit dörr öppningen. Dessa var nästan lika dana som på bilden och väggen är forfarande helt stabil :) . Fast boxarna var från börjar för får :rolf:.

Tanken var att jag skulle ha 2 sommar shetlands ponny där nästa år men får väl se :( !

Mvh
Emma

Senast ändrad:

Aha, då kanske det är får som stått i dessa innan? :idea: Men några får vill jag inte ha. Kanske en minigris istället? :love:

Hahahah :rofl: !

Fanns bilder på stallet i sommar stugan och där fanns fåren med på bild :angel:.

Kan ju alltid prova att köra in en gris *nöff nöff*

Mvh
Emma

Det stämmer att där är en krubba nere i kanten.
Du tror inte att vägen blir ostabil om man tar bor endast fram till strax innan kvasten? Det är ju den som ser ut att hålla upp hela köret...

Det är där det kommer in med att man kan behöva riva lite mer än till själva dörren och mura upp nytt som håller fronten över krubban på plats. Allt beror på i vilket material och teknik som väggen är gjord från början. Kan även vara så att det ligger en balk över krubban som håller väggen över den på plats. Då blir frågan hur lång den är och om den eventuellt måste kapas.
Det svåra med att bara titta på en bild är ju att även om det finns många boxar som ser likadana ut på bild så finns nästan lika många tekniker att bygga dem som det finns folk som byggt dem.

Jag hade en vägg mellan spilta och kobås som såg ut så. När vi skulle riva den höll vi på att få spränga bort väggen. Det visade sig att den yttersta biten, där det är tjockare, var en rejäl järnbalk som var gjuten ner i golvet och som man putsat. Kan tänka mig att det är ungeför samma konstruktion hos dig eftersom den är förstärkt för att hålla för grisar.

Knacka bort lite puts från den tjockare delen så du vet vad den är gjord av innan du bestämmer hur du ska göra. Men självklart går det att fixa.

:eek: Skulle inte förvåna mig om det är likadant som hos dig. Tror jag nöjer mig med två boxar....

skulle det vara järnbalk så gör öppningen i den tunnare delen av väggen och mura igen det befintliga hålet ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama