Bredd på postkandar, skaklar

M

minikaninen

Hej
Ska prova att tömköra med ett postkandar men undrar hur mycket utrymme det ska finnas mellan de övre skaklarna på bettet och kindbenet.
Själva bettstorleken skulle han kunna klara sig på 13,5 men då är det väldigt trångt vid kindbenet. Vid 14,5 så kan man få in ett finger på ena sidan. Jag tycker det också känns för trångt.

Hur ska det vara???:confused:

Sv: Bredd på postkandar, skaklar

om det sitter för trångt kan du försöka bända ut skakeln liksom.

Det finns ofta en sida som är lite lite utböjd, kolla det så du har bettet på rätt håll.

Får du in ett finger är det bra tycker jag. Jag har 1 cm större postkandar än tränsbett.

Har samma problem på min fjording att munnen passar med 12,5 med för kindbenen behövs typ 15 :crazy:
Jag skippade bettet som var 14,5 då sidostycket vinklade sig vid sväng och ögglan ändå tryckte på ena kindbenet...
Så fasta sidostycken tror jag ändå verkar trevligast då + att det måste vara mellanrum till kindbenen.
Inte om skalmarna på bettets övre del är utåtböjda! :idea:
Böja ut själv är svårt och kan bli fult...

Vad ska man egentligen ha för storlek på ett postkandar? Till ett nordsvenskt sto, ganska grov??? :confused:

Hon har 14,5 i vanligt bett om jag inte minns helt galet...

samma, möjligtvis något bredare eftersom nordisar har tjocka läppar, och skänklarna går upp lite. Blir det för brett kan du sätta gummiskivor.
Sen måste jag få fråga, har du rätt strl från början? har du dragit i tränsbettet och kollat så det inte sticker ut så väldigt?
Min nordis har med 14,5.

Jodå hon har rätt storlek. Men vad menar du med o dra i det?

Vad ska man egentligen ha för storlek på ett postkandar? Till ett nordsvenskt sto, ganska grov??? :confused:

Hon har 14,5 i vanligt bett om jag inte minns helt galet...

Jag har 12,5 i vanligt bett och postkandaret är 13,5, skulle nog kunna ha 13, men det fanns inte :) Så lite bredare än det vanliga tränsbettet tycker jag är bra.

Det går alldeles utmärkt att böja ut skaklerna lite själv. Det gör jag, sätt bettet i skruvstäd och tryck lite försiktigt så de blir lite utböjda från kinden. Då slipper du ha ett onödigt långt bett till din häst. Lycka till!:rofl:

ta tag i bettringarna när hästen har det i munnen, sticker det ut något är det för långt. Men som sagt, till kallblod kan det bli att man tyvärr får ha lite längre pga läpparna som är så fylliga :)

Ska du tömköra med postkandar? Det kan man inte, eller bör undvika. Tömkör gör man i kapson eller tränsbett. Men du kanske ska testa hur hon är att styra rakt fram bara..?

Hej!
Varför ska man unvika att tömköra i postkandar? Undrar jag som alltid vill lära mig ngt nytt! :)

För att ett stångbett inverkar helt fel vid tömkörning, och att det även kan bli vissa problem vid eventuella missförstånd, ryck osv.

Man vill ha ett visst stöd vid tömkörning, och det blir då oerhört skarpt om du lägger tyngden på stångbettet.

Ska inte ha det när jag tömkör! Jag ska ha det när jag kör med fyrhjulsvagn!

ja, har jag sagt något om till dig om det ? *oförstående* Kör lugnt och njut av vårvädret med vilket bett du vill :)

Jag tolkade det som om du fråga mig om jag skulle tömköra med postkandar! Sorry om du tog det som om jag va irriterad!

sorry, när jag nu läser det så förstår jag att du tolkade det så :) vi glömmer det hela...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 414
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar