Bredband som krånglar när det regnar....

Texaz

Trådstartare
Någon bra teori???

Vårt bredband (ADSL) krånglar så fort det börjar regna:crazy:, det räcker med några droppar som trillar så ballar det ur. Hackar och segar, allmänt strul!

Hade ut tekniker förra veckan som uppmätte 123000 fel på ett dygn!!! Det dygnet hade det alltså regnat lite....

I "vanliga" fall låg vi på 6000....

Jag har själv inte riktigt trott på regn-teorin som sonen kastade fram, men inser nu att det faktiskt stämmer! Teknikern kan inte förklara det hela, men tror också att det har samband. problemet är att det inte går att mäta var felet sitter, utom när det regnar, och ja regnar gör det ju INTE vardagar just nu...

Någon som varit med om något liknande??
 
Sv: Bredband som krånglar när det regnar....

Japp det känner jag igen... Hos oss var det stationen som släppte in fukt/vatten och det var inte bra... Nu tror jag att de har fixat det efter att vi var tio familjer som ringde varje gång det regnade och felanmälde... :p
Nu har de dock fortfarande problem med att stationen inte är byggde för den mängd linjer som är där... Så när några granne A fick sitt adsl och telefon inkopplad så försvann det för granne B, och envisa som de var på telia så försökte de hävda att det inte hade med varandra att göra, sen kom det en tekniker och "lagade" åt granne B och vips försvann det för granne A. Men när teknikern kom och skulle laga åt granne A så var granne B beredd och så fort de märkte att deras försvann så haffade de teknikern som fick göra en ordentlig felsökning och oj då det var visst lite fel kopplat... Så nu har vi alla adsl och telefon men istället ett väldigt rassel i luren... :mad:
 
Sv: Bredband som krånglar när det regnar....

Ja, vi hade nåt liknande här. När jag felanmälde hävdade de först att det var mitt modem som började ta slut pga de många av/på kopplingarna det varit med om. Så vi skulle köpa ett nytt sånt... Visade sig efter nyköpet att problemena kvarstod. Problemet härleddes senare till stationen och vår koppling där. Efter åtgärd där har uppkopplingen fungerat klockrent!
 
Sv: Bredband som krånglar när det regnar....

Vi har/hade samma problem i flera år, var teleledningen som var lappad och lagad på flera ställen och när det regnade kom det in fukt i skarvarna. Felanmälde sjuttiåtta gånger minst men inget hände förrän en ambitiös sommarvikarie förra sommaren bytte ut 50 meter kabel och kopplade om vår ledning via grannen förbi de värsta skarvarna. Efter det har det funkat.
 
Sv: Bredband som krånglar när det regnar....

Sambon som varit supportare för just ADSL tror på dåliga ledningar, att de är gamla eller luftburna.
 
Sv: Bredband som krånglar när det regnar....

Aha, inte ensamma om det alltså!

Jo ledningarna är gamla OCH luftburna. Alla portar på stationen upptagna så min hyresgäst kunde inte få någon telefon:crazy:

Då verkar sonen ha rätt;), nu får vi bara invänta regn alltså, så att dom kan hitta VAR felet är, station eller kablar! Modem har vi fått nytt fyra gånger det senaste året:p, men blir ju inte bättre av det.
 
Sv: Bredband som krånglar när det regnar....

Bodde tidigare i Frankrike och där var det mer
regel än undantag att bredbandet strulade när det regnade. Sen vad det berodde på har jag ingen aning om,
men det verkar ganska vanligt att regnet påverkar.
 
Sv: Bredband som krånglar när det regnar....

Hos oss är det blåst som ställer till det. Slår aldrig fel. När det blåser lite kraftigare har jag varken nät eller telefon.
 
Sv: Bredband som krånglar när det regnar....

Ja när vi hade ADSL så konstrade den rejält vid regn, och precis som hos er uppmättes en sagolik massa fel. Det här pågick hela tiden när vi hade ADSL modem, så vi gav upp och installerade fiberkabel istället. Nu går det som på räls, det blev aldrig någon ordning på det hela trots löften om att det skulle bli det.:(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp