Bredåkare!?

K

Kiefer

Ska på hoppträning imorgon och ska för första gången köra hästen helt själv! Själva lastningen har gått jättebra dom senaste månaderna men när vi kör så börjar problemen. Han trampar och har sig i transporten. Han står ganska snällt på rak väg men hoppar och studsar i kurvorna. Eftersom jag är jätterädd att något ska hända svänger jag JÄTTESAKTA.
Tänkte prova att låta honom åka brett men jag har ingen annan bomsats så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga!

Vad är bäst mellanväggen åt sidan eller helt borta?
Ha öppet bakom eller spänna för typ ett grimskaft?

Ska hämta min nya trailer om två veckor så då kommer allt att bli lättare.

Mycket tacksam för råd!

Sv: Bredåkare!?

Min ponny gjorde exakt så, stod relativt lugnt på raksträckor men tramade stampade och slog nästan runt för hon lade sig lixom mot mellanväggen och sprattlade med benen mot ytterväggen. :crazy: Vi tog ur broddarna inför varje åktur vintertid och hade massor av spån i, och lät henne åka brett... då stod hon som ett ljus :idea: :bump:

Om det inte är risk att hästen backar innan du fått ner lämmen så kan du ju åka utan bom bakom. Men bara om du är säker...

matjo537 skrev:
Om det inte är risk att hästen backar innan du fått ner lämmen så kan du ju åka utan bom bakom. Men bara om du är säker...

Tyvärr finns det en risk att han backar på även om jag har grimskaft. Då är väl risken större att han skadar sig?

Du har ingen grov kedja du kan haka fast? Alltså en sådan som är mkt lätt att fästa och ta bort men som ändå är kraftig nog att stoppa upp lite om han vill backa?

fiaskurken skrev:
Du har ingen grov kedja du kan haka fast? Alltså en sådan som är mkt lätt att fästa och ta bort men som ändå är kraftig nog att stoppa upp lite om han vill backa?

Det ska jag kolla om jag kan leta fram!

Men vad är bäst att flytta mellanväggen åt sidan eller ta ur den?

Om du inte har en 3/4 bom som håller mellanväggen på rätt plats så ta då ur mellanväggen, annars är det risk att den flyttar sig under transporten. Vi åker alltid i hel transport utan bom bakom när vi kör sto och föl ( fölet kan fastna under bommen bak annars), var bara väldigt noga med att lossa hästen fram först och stå på sidan om transporten om hästen slänger sig när lämmen öppnas, ibland kan det gå väldigt snabbt.

Jag har en bredåkare som bara lägger sig om man har mellanvägg så henne kör jag utan mellanvägg. Jag har ett tjockt rep som jag har hakar på som "bom" mest som en liten säkerhet. Hon känner ändå att det finns något bakom henne. Men har man en som kastar sig ut så vet jag inte vad man ska göra.

Vore jag som du skulle jag testa en grej jag kom på en av våra hästar att göra.

Vid varje sväng så sprattlade det runt i transporten, å vi antog att den ville åka brett.
Men jag åkte med en gång i transporten och då såg jag att hästen la sin vikt mot mellanväggen, och den va ju inte så stadig. Denna hästen lutade sig alltid åt samma håll vid sväng.
Så vi ställde den på den andra sidan, så att hästen fick transport väggen att luta sig mot. Å vips så funkade det jätte bra för den att stå normalt. Bara den fick stå på höger sida tror jag att det var.
Kan vara värt att testa...
Annars så tycker jag att vissa hästar gärna vill ha mellanväggen i för att få visst stöd ifram och vissa vill åka helt utan.
Så mitt förslag är att prova olika varianter för att själv se vad som funkar för just din häst.
Hoppas att det går bra.

Många åker bättre brett, min till exempel. Jag har plockat ur hela mellanvägge, upplever att de ofta ställer sig lite på tvären om de har möjlighet.
Kastar sig hästen mot bommen eller står den snällt kvar tills bommen är nere?
Om den står snällt kvar så hade jag inte bundit något bakom. Stå bara inte bakom lämmen vad du än gör, gå en omväg runt när du ska öppna andra sidan! Smidigast är nog att ha knäppt loss hästen och lagt grimskaftet över halsen, om hästen får bråttom ut så sitter den inte fast och du kan fiska tag i den på väg nedför lämmen. Ska du ha något bakom så rekommenderar jag ett stadigt rep med brandkårshakar som orkar hålla emot om hästen hånger bakåt.

Jag skulle ha plockat ur hela mellanväggen om du inte har en hel lång bom eller en 3/4 dels bom, annars kan ju väggen flytta på sig under färden. Skulle heller inte ha satt en kedja bakom. Kastar sig hästen har kedjan ingenting att sätta emot och smäller den av blir det inte roligt!

Lycka till!

Mina hästar vill oxå åka brett eller snarare diagonalt. Galopperade oxå i kurvorna men stod snällt på raksträckorna. Kvittade hur sakta sakta jag körde genom svängarna.
Jag har en kyllinge som bara är 154 cm bred så har gjort så här: Jag har mellanväggen kvar i för det är en frontutlast så går bara ta bort halva väggen. Så jag har gjort en springa i ytterväggen och trät genom ett kort spännband som jag sen fäster övre bompinnen i och den nedre har jag gjort ett hål i mattan för. Bakom har min far svetsat ihop en lång bom, skulle aldrig våga köra utan nåt bakom trots att mina hästar står som ljus när jag öppnar.
Om jag inte hade min långa bom skulle jag satsat på ett rejält brett spännband eller kedja bakom som åtminstonde stoppar upp hästen om den slänger sig. Inte ett rep då dom kan bränna sig, såfall mjuk om du förstår vad jag menar. En kompis gjorde en smart anordning med ett rejält spännband med "hylsor" i ändarna som passade till bompinnarna.
Jag har kört så här i nämre 8 år nu och fungerar utmärkt. :banana:

Polly_Mulle skrev:
Många åker bättre brett, min till exempel. Jag har plockat ur hela mellanvägge, upplever att de ofta ställer sig lite på tvären om de har möjlighet.
Kastar sig hästen mot bommen eller står den snällt kvar tills bommen är nere?Om den står snällt kvar så hade jag inte bundit något bakom. Stå bara inte bakom lämmen vad du än gör, gå en omväg runt när du ska öppna andra sidan! Smidigast är nog att ha knäppt loss hästen och lagt grimskaftet över halsen, om hästen får bråttom ut så sitter den inte fast och du kan fiska tag i den på väg nedför lämmen. Ska du ha något bakom så rekommenderar jag ett stadigt rep med brandkårshakar som orkar hålla emot om hästen hånger bakåt.

Han står ganska snällt när han har bom bakom sig, han provar att backa men stannar när det tar stopp. Ibland vill han backa ut igen när vi lastar och jag har då provat att hålla armen bakom rumpan men det är inte tillräckligt för han bara fortsätter att backa. Jag får väl hålla mig hemma till min nya trailer anländer....

Min ena häst vill åka brett och jag gör som så att jag lastar smalt, stänger bommen och sedan när luckan är stängd så går jag in i den andra "spiltan" i transporten och tar bort bommen inifrån samt ställer mellanväggen åt sidan. Likadant när jag ska lasta ur hästen - först in i transporten och ställer mellanväggen smalt, sätter fast bommen och tar ner luckan. :idea:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 157
Senast: Vallmo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Äldre Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 164
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar