Breda sadlar!

Linda.B

Trådstartare
Vilka sadelmärken bör jag kolla på om jag är ute efter en sadel med extra vid bom till en häst med knappt ingen manke och något svängd rygg?

Det finns så himla många sadlar & märken, ju mer jag tittar dessto mer förvirrad blir jag. Hoppas någon mer kunnig kan ge mig bra sadeltips!

Både islands/dressyrsadel är av intresse!

Mvh Linda

Sv: Breda sadlar!

Hej!

Jag har också en väldigt bred häst och har en Star Trekk dressage cc, vilket är en bomfri dressyrsadel. Jag har strl xx-vid, vilket är den bredaste storleken. Star Trekk har även en islandssadel.

Finns på: www.kaupreridsport.se

;)

Håller med om att Ken Taur Kári är bra! Finns i olika modeller och är breda. Inte så hiskeligt dyra heller!:bump:

Vilka sadelmärken bör jag kolla på om jag är ute efter en sadel med extra vid bom till en häst med knappt ingen manke och något svängd rygg?

Det finns så himla många sadlar & märken, ju mer jag tittar dessto mer förvirrad blir jag. Hoppas någon mer kunnig kan ge mig bra sadeltips!

Mvh Linda

Var i veckan & kollade på sadlar & slogs över hur breda Globus dressyrsadlarna är.Rimligt pris oxå.
Själv har jag en knights lady hawk just nu pga att det är utbytbart koppjärn på den(har i medium & den är väldigt bred, finns bredare oxå) & jag har lite olika hästar som ska kunna ha samma sadel.
Har dock beställt bomlös oxå.

Var i veckan & kollade på sadlar & slogs över hur breda Globus dressyrsadlarna är.Rimligt pris oxå.
Själv har jag en knights lady hawk just nu pga att det är utbytbart koppjärn på den(har i medium & den är väldigt bred, finns bredare oxå) & jag har lite olika hästar som ska kunna ha samma sadel.
Har dock beställt bomlös oxå.

Fast Globus-dressyrerna är väl ändå väldigt raka?

Fast Globus-dressyrerna är väl ändå väldigt raka?

Jag slarvläste, missade att det skulle vara för svängd rygg, även om jag tycker att bakdelen på de sadlarna är ngt kortare är på vanliga dressyrsadlar.
Jag har löst det så att jag kunnat köpa rätt raka sadlar fast i mindre strl så har de passat iaf då de inte legat på den överbyggda delen av hästen.
Det finns en jättebra sida här på bukefalos som Diabolical_Kitten satt ihop.Där finns mkt sadlar & hon har även skrivit ungefär hur de är formade & vilka hästar de skulle passa.
Tråden finns på utrustning & heter sadellistan.

Ev KL
Hur blir det om man köper en Wintec, sätter i ett vidare järn? Blir de inte lite mer svängda då?

Ev KL
Hur blir det om man köper en Wintec, sätter i ett vidare järn? Blir de inte lite mer svängda då?

Wintec är inget för breda hästar, min valack är av det smäckrare slaget & han skulle inte kunna ha en vanlig wintec med bredaste järnet, den skulle bli alldeles för smal.
Ett alternativ är ju wintec wide.
Man ska dock inte sätta i wide järnen i de vanliga wintecsadlarna utan bara i wide har jag hört.
Då är lady hawk bra mkt bredare(mellanjärnet bredare än vanliga wintecs bredaste järn)

Wintec är inget för breda hästar, min valack är av det smäckrare slaget & han skulle inte kunna ha en vanlig wintec med bredaste järnet, den skulle bli alldeles för smal.
Ett alternativ är ju wintec wide.
Man ska dock inte sätta i wide järnen i de vanliga wintecsadlarna utan bara i wide har jag hört.
Då är lady hawk bra mkt bredare(mellanjärnet bredare än vanliga wintecs bredaste järn)

Tillägg, jag tycker oxå alla rekommenderar wintec me hur de lyckas trycka sadlarna på hästarna förstår jag inte alls, däremot stämmer det att de blir med svängda ju bredare järn man sätter i.

Mvh Linda

Då rekommenderar jag att titta på Prestige-sadlarna.

Jag har en Top Dressage bomvidd 37. Till en häst med svängd och ngt överbyggd rygg.

Jag trodde att den har ca 100 graders bomvinkel, och det är ju inte så mycket. Kan absolut ha fel...

Jag trodde att den har ca 100 graders bomvinkel, och det är ju inte så mycket. Kan absolut ha fel...

Å, nej?? Den valack som har den har inte kommit in i någon annan sadel förut, han är typ bakplåtsbred. När jag köpte den för....5 år sedan fanns det inga lika breda sadlar.

Han är 20 cm bred rakt över ryggen.... Så 100 grader är Prestigen verkligen inte!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
823
Senast: Karoliten
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 472
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka