Bred westernsadel ?

B

Bubben91

Jaha, nu börjar den där eviga sadeljakten igen....:eek:

Jag var på väg att köpa westernsadel för några månader sen för att jag gillar ridsättet och blev väldigt kär i westernridning. Men så hittade vi aldrig en sadel som passade så vi kollade åp bomlöst isället, men där var det priset som tog emot + att jag ville hoppa.

Men nu här om dagen fick jag det redovisat för mig att min häst aldrig kommer att kunna gå riktigt bra i engelskridning för att han inte är byggd för ridning...:mad:
Men samtidigt så vill jag inte köpa det för kan en liten fjording gå bra så kan min pålle det me, även om man han är ett tungt kallblod.
Så detta gjorde att jag började tänka på westernridningen igen för där ska inte hästarna "krullas ihop" som en viss person sa att pållen min inte kan eller har svårt för...

Så jag har börjat kolla på westernsadel igen och ska idag börja träna honom i neckreining igen ;):rofl:

Det egentliga frågan är: Finns det någon riktigt bred westernsadel som samtidigt inte är för dyr. Jag har inte så mycket pengar så det kan inte gå på hur mycket som helst samtidigt som den måste finnas i breda storlekar...
Detta är ingen annons, jag vill bara veta om det finns nåon affär eller ett märke som säljer efter mina "krav".

Snälla hjälp mig...:confused:

Sv: Bred westernsadel ?

Finns det ingen som skulle kunna hjälpa mig?!

Visst finns det breda sadlar, men fullt så lätt är det ju inte heller att den passar bara för att den är bred. Men hur som helst:
Double C har upp till 8" gullet, men där är det bara valvet som ändras, inte vinkeln på bladen längst med ryggen.
Simco longhorn har en drafthorse sadel, med svängd bom, den finns tydligen nu på börjes för 9900:- den är väldigt bred.
WI western nr 202-6 (tror jag), den är "lagom bred" :angel: och med rak bom.

Jag har en nordsvensk brukshäst som är tre år. Jag kommer att träna henne inom den akademiska ridningen, AR, till att börja med. Hon har haft en skada och jag har blivit rekommenderad att göra det eftersom det är väldigt gymnastiskt för hästen och bygger upp hästen för lång hållbarhet. Jag vet en nordsvensk som är 26 år och fortfarnade bygger muskler inom AR. Det är ju en dressyrform så jag tycker inte att du ska ta så allvarligt på den kommentaren du har fått. Dessutom behöver inte hästen krullas ihop för att kunna hitta sin form och bärighet.
Men det är klart att western är ju roligare:angel:

JAg har blivit tipsad om att höra av mig till Milsta Western. Det är en butik som ligger i Tranås tror jag. Han som har den är tydligen bra på att passa ut westernsadlar. Du skulle kunna ta kontakt med honom och höra om han känner till någon bra i ditt område. Milsta har en hemsida som du kan söka efter.

Lycka till
Annika

Colleen, om du ska vara snorkig så har du inte här att göra, ja jag vet att det e mer som måste stämma men till att börja me så måste den vara bred.

Jag vet men det är nog western som skulle passa oss =P
Okej, tack så mycket!

Oj då, jag hade ingen aning om att jag var snorkig, inlägg går ju att läsa som man vill och du valde att se det snorkigt, skyll inte det på mig är du snäll.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 315
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 490
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar