Bred, hög manke och rak rygg

Stereo

Trådstartare
HUR hittar man en sadel till en sådan häst? Några tips på sadelmärken?

Min häst har vuxit ur sin sadel på bara ett par månader, och måste nu nästan akut ha en ny sadel. På sikt tänkte jag satsa ordentligt på en bra dressyrsadel, men eftersom han antagligen (hoppas jag) kommer att bredda sig ännu mer, tänkte jag att jag kanske skulle kunna köpa en "skräpsadel" att använda vid uteritter ca 1-2 ggr/vecka.

Eller är det bättre att satsa på en bra sadel på en gång, med utbytbara/"breddbara" koppjärn? (Vad heter det?!)

I vilket fall som helst, någon som vet vilka märken/modeller jag ska sikta in mig på? Just hög manke och bred verkar vara en svår kombination...

Prisklass runt 15 000.

Prestige (Appaloosa) passar breeed rygg och hög manke. Den är dessutom ändringsbar i bommen, den kan värmas om flera ggr. Däremot passar den inte en rak rygg.

Jag skulle rekommendera en Passier med kilbossor, dom är cutback och det går att vidga bommen.

Vad har du för sadel nu?

En Hubertus dressyr, som både är för smal och inte ligger an ordentligt hela vägen.

Finns en i mitt stall som har en Appaloosa Prestige, kanske ska prova den och se hur den ligger. Ska kolla på Passier också. Då har jag någonting att BÖRJA med, i alla fall. Tack!

Rekomenderar åxå Passier, fast köp inte Lennoxen eftersom den har glasfiberbom.(går inte att ändra)
Skulle hästen växa ur sadeln så har du ett fint andrahandsvärde i den.

KAn starkt rekommendera Passier Grand Gilbert till dig, underbara att rida i, passar hästar med rak rygg och hästar med hög manke den den har cutback, men jag råder dig från att inte köpa en Lennox (bommen på den är av glasfiber :confused:) Men Passier grand bilbert är underbar att rida i även Prestige sadlarna är fina! :)

Kieffer gör sadlar som går att värmas om i bommen. Mycket bra sadlar i en prisklass på 10000-15000. Kan du dessutom värma om vartefter hästen musklar på sig och växer.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Jeps
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
823
Senast: Karoliten
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 873
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 637
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka