Breaking Bad - spoilers ALLA säsonger!

R

Raderad medlem 6459

Jag har precis sett klart på Breaking Bad säsong 1-5 och jag har SÅ många åsikter. Har du sett BB? Vad tyckte du? Om du gillade den - kan du snälla förklara storheten för nån som inte fattade alls?

När jag började titta så tänkte jag att "men gud, hur ska jag kunna titta på det här? Det är ju så hemskt SORGLIGT?!". Mannen har cancer och tvingas börja tillverka meth för att betala sin behandling. Bara att.. ja det är ju inte så? Redan i säsong ett kan han få ett schysst jobb, bra lön och hela sin behandling betalad men väljer att avstå? Så vi ska titta på en serie där en man VÄLJER att bli methtillverkare för att han är stolt och dum i huvudet? Och detta ska man sympatisera med?

Genomgående i hela serien är Walter White så himla intelligent och übermensch. Alla andra fuckar upp men inte Walt, han lurar hela världen. Det förstärks i säsong fem där Marie säger "he won't get in, they're gonna catch him, 100%, he's not some criminal mastermind" men han GIVETVIS redan hunnit bryta sig in för han ÄR EN CRIMINAL jävla MASTERMIND (obs man får inte ens veta hur han lyckas, mot alla odds, bryta sig in). Trots att det är helt ologiskt - Walt är arrogant som en åsna och ser ner på alla så jo, han borde fucka upp. Och Walt som bor med hela sin familj, in plain view utan security, blir aldrig någonsin attackerad i sitt hem? Ingen försöker någonsin göra nåt mot hans familj? Jo men tjena.

Hela serien verkar bygga på att det ska appeal to mäns stolthet och behov av att vara manliga män som klarar sig själva? Gud förbjude att man accepterar hjälp, in i absurdum.

Jag tycker serien borde slutat när Hank grep honom där pengarna fanns gömda. Hank och Jesse lyckas lura Walt och that's that. Jag vet att det finns filmer, böcker och serier med osympatiska huvudpersoner men den här tar ju the cake alltså? Walt är genomförskräcklig och vidrig, Skyler är HJÄRNDÖD och fullkomligt idiotisk. Och dessa ska man heja på? Förväntas man alltså på fullaste allvar i sista avsnittet tänka "Yay! Det löste sig för de här två jävla nötterna! Han - mannen som valde att tillverka meth och döda massa människor och hon - idiotiskt dum jävla kvinna som tycker att det är en rimlig grej att låta barnen bo med en galen methtillverkare? Heja dem!".

Extra sur för: Hank borde inte ha dött. Walts familj borde inte få pengarna. Walt borde hamnat i fängelse. Skyler borde hamnat i fängelse. Marie borde aldrig förlåtit sin hjärndöda idiotsyster.

Nån som tycker jag har fel? Övertyga mig gärna! :)

Shout out till @gul_zebra

Jag har precis sett klart på Breaking Bad säsong 1-5 och jag har SÅ många åsikter. Har du sett BB? Vad tyckte du? Om du gillade den - kan du snälla förklara storheten för nån som inte fattade alls?

När jag började titta så tänkte jag att "men gud, hur ska jag kunna titta på det här? Det är ju så hemskt SORGLIGT?!". Mannen har cancer och tvingas börja tillverka meth för att betala sin behandling. Bara att.. ja det är ju inte så? Redan i säsong ett kan han få ett schysst jobb, bra lön och hela sin behandling betalad men väljer att avstå? Så vi ska titta på en serie där en man VÄLJER att bli methtillverkare för att han är stolt och dum i huvudet? Och detta ska man sympatisera med?

Genomgående i hela serien är Walter White så himla intelligent och übermensch. Alla andra fuckar upp men inte Walt, han lurar hela världen. Det förstärks i säsong fem där Marie säger "he won't get in, they're gonna catch him, 100%, he's not some criminal mastermind" men han GIVETVIS redan hunnit bryta sig in för han ÄR EN CRIMINAL jävla MASTERMIND (obs man får inte ens veta hur han lyckas, mot alla odds, bryta sig in). Trots att det är helt ologiskt - Walt är arrogant som en åsna och ser ner på alla så jo, han borde fucka upp. Och Walt som bor med hela sin familj, in plain view utan security, blir aldrig någonsin attackerad i sitt hem? Ingen försöker någonsin göra nåt mot hans familj? Jo men tjena.

Hela serien verkar bygga på att det ska appeal to mäns stolthet och behov av att vara manliga män som klarar sig själva? Gud förbjude att man accepterar hjälp, in i absurdum.

Jag tycker serien borde slutat när Hank grep honom där pengarna fanns gömda. Hank och Jesse lyckas lura Walt och that's that. Jag vet att det finns filmer, böcker och serier med osympatiska huvudpersoner men den här tar ju the cake alltså? Walt är genomförskräcklig och vidrig, Skyler är HJÄRNDÖD och fullkomligt idiotisk. Och dessa ska man heja på? Förväntas man alltså på fullaste allvar i sista avsnittet tänka "Yay! Det löste sig för de här två jävla nötterna! Han - mannen som valde att tillverka meth och döda massa människor och hon - idiotiskt dum jävla kvinna som tycker att det är en rimlig grej att låta barnen bo med en galen methtillverkare? Heja dem!".

Extra sur för: Hank borde inte ha dött. Walts familj borde inte få pengarna. Walt borde hamnat i fängelse. Skyler borde hamnat i fängelse. Marie borde aldrig förlåtit sin hjärndöda idiotsyster.

Jag såg den där lite i omgångar. Jag förstod liksom inte grejen. Så jävla deppig OCH dum i ett.
Så jag kollade lite och sen nä! För att sen testa igen och igen:nä!
Inte orkat se färdigt hela och lär inte göra det heller.
Fast jag ogillade den ville jag veta hur det slutade. Men jag orkar inte!

Jag gillade den främst för att den visar hur sorgligt det kan vara.

Han kände sig tuff och duktig meb blev bara precis lika sorglig som alla andra. Det gick inte att vara en hygglig bra människa och samtidigt göra lite snabba cash.

Det gick inte att inte vlanda in någon annan. Alla, precis alla, fick lida. Små saker orsakade stora ringar på vattnet. Jane dog, pappan fuckade upp på jobbet så att massvis av folk dog, janes pappa dog, jesses nya tjej dog, barn dog osv

Ingen vann. Alla förlorade. Det finns inga lyckliga slut

Just därför tyckte jag det var bra. Vissa kanske rycktes med och tyckte walter var tuff där ett tag, men fasaden rasade.

Sån skön kontrast mot alla fåniga komedier där det ska skrattas åt påtända collegekids.

Jag såg den där lite i omgångar. Jag förstod liksom inte grejen. Så jävla deppig OCH dum i ett.
Så jag kollade lite och sen nä! För att sen testa igen och igen:nä!
Inte orkat se färdigt hela och lär inte göra det heller.
Fast jag ogillade den ville jag veta hur det slutade. Men jag orkar inte!
Titta inte! är mitt stor tips. Det är bara frustrerande misär där en fruktansvärd människa "vinner" i slutänden.

Ingen vann. Alla förlorade. Det finns inga lyckliga slut
Ja, fast fem säsonger av att se en enfaldig man döda oskyldiga för att han är stolt? Och så sista avsnittet som är som kronan på hans stolthet - han har strängt taget inte misslyckats, han skäms inte. Han lyckas ge pengarna till sin familj, han lyckas ge info till Skyler så hon ska slippa kåken, han lyckas skrämma Gretchen och whatshisface, han lyckas hämnas på idioten med stevian (SNÄLLA att hon, som är så orolig för att åka fast, som samarbetat så länge med droghandlare skulle vara så dum att gå till samma restaurang samma tid, samma dag jämt och beställa samma sak? PLZ), han lyckas döda alla vitmaktidioterna.

Fast han vinner ju inte? Hans familj hatar honom, de tar inte emot hans pengar utan lever hellre fattigt. Folk har dött, han har inget kvar. Det är väl inte att vinna?
Han åkte inte fast. Han tvingar Gretchen o co att ge pengarna till familjen. Han ser till att familjen är säker. Jo, han lyckades visst.

Riktigt misslyckande hade varit att nåt hände hans familj, han hamnar på kåken, hon hamnar på kåken etc.

Ja, fast fem säsonger av att se en enfaldig man döda oskyldiga för att han är stolt? Och så sista avsnittet som är som kronan på hans stolthet - han har strängt taget inte misslyckats, han skäms inte. Han lyckas ge pengarna till sin familj, han lyckas ge info till Skyler så hon ska slippa kåken, han lyckas skrämma Gretchen och whatshisface, han lyckas hämnas på idioten med stevian (SNÄLLA att hon, som är så orolig för att åka fast, som samarbetat så länge med droghandlare skulle vara så dum att gå till samma restaurang samma tid, samma dag jämt och beställa samma sak? PLZ), han lyckas döda alla vitmaktidioterna.
Fast det enda han från början ville var att han skulle få sin familj säker och lycklig. Där misslyckades han fatalt. Sen fattar han att han inte mer gjort det för deras skull, utan för sitt feta ego. Där och då fattade han väl att inte kunde mera än att försöka rätta till ens lite, d.v.s. rädda Jesse. Vilket han gjorde.

Men gud, det låter ju helt toppen, VARFÖR orkade jag inte ens första säsongen? :rofl:
Nej, alltså den suger. Både jag och maken ba "jaha. Vem kan det här tilltala förutom män som känner sig förorättade och vill visa hela världen att de vet mest?".

Dessutom @em-pirre : "Det gick inte att vara en hygglig bra människa och samtidigt göra lite snabba cash." Han ville ju inte vara en hygglig människa? Hela grejen var ju att han i grund och botten var en ond person? Jesse blev aldrig ond, han gjorde stora pengar men fortsatte vara den han var innerst inne hela tiden.

Jag såg Breaking Bad när det var nytt, så det var några år sedan och jag kommer inte ihåg allt. Minns dock att jag tyckte den var bra! Håller med om att en eller ett par säsonger i mitten var lite händelselösa, men sedan drog det igång igen på slutet.

Det jag gillade med serien var just att huvudkaraktären inte var en bra människa. Jag tror inte tanken var att man skulle sympatisera med honom, jag gjorde det i alla fall inte. Jag tyckte det var intressant och uppfriskande med en serie om idiotiska, dåliga människor och tragiska livsöden :up:

Fast det enda han från början ville var att han skulle få sin familj säker och lycklig.
Vilket han hade kunnat gjort i säsong ett? Plättlätt. Men han valde bort det. Alltså var det inte det han ville. Han ville förverkliga sig själv, vilket han också gjorde. Han ville vara bäst i världen på att göra meth. Ingenting annat.

Nej, alltså den suger. Både jag och maken ba "jaha. Vem kan det här tilltala förutom män som känner sig förorättade och vill visa hela världen att de vet mest?".

Dessutom: "Det gick inte att vara en hygglig bra människa och samtidigt göra lite snabba cash." Han ville ju inte vara en hygglig människa? Hela grejen var ju att han i grund och botten var en ond person? Jesse blev aldrig ond, han gjorde stora pengar men fortsatte vara den han var innerst inne hela tiden.
Det känns som du har missat nyanser i serien! Han lurade sig själv hela tiden. Han trodde att han var tuff och cool och att han gör allt för familjen. Men han var en feg och girig idiot. Och han fattade til sist det. Jag tycker det är väldigt anti-drog och absolut inte hyllar något som helst av hans beteende.

Jag har inte ens sett serien, men hört tillräckligt om den för att hum om vad som händer. Men överlag, och inte bara relaterat till den serien. Är det inte intressant att se något som är mörkt och inte moraliskt? Jag gissar på att jag reflekterat i stil med @em-pirre

Det känns som du har missat nyanser i serien!
Bara för att jag inte tyckte om den betyder det inte att jag inte förstått den. Snälla kom inte med det, det blir så himla tråkig diskussion då.

Jag tyckte att det var fem säsonger av en väldigt nöjd man som det gick upp och ner för, men som ändå var nöjd med det han gjorde. Han sa det själv i säsong fem, sista avsnittet: han gjorde det för sig själv, han tyckte om det han gjorde.

Jag tolkade honom som att han dog rätt nöjd. Visst han bölade en del för att sonen inte ville prata med honom men i hans värld gjorde han sin familj rätt: han dödade hotet (hoten) och såg till att de fick pengarna. Värsta straffet hade varit att han INTE kunde skydda dem från hoten och inte ge dem pengarna, förslagsvis genom att hamna på kåken.

Jag har inte ens sett serien, men hört tillräckligt om den för att hum om vad som händer. Men överlag, och inte bara relaterat till den serien. Är det inte intressant att se något som är mörkt och inte moraliskt? Jag gissar på att jag reflekterat i stil med @em-pirre
Ja jag tyckte den visade en verklig bild om än regisserad sådan. En sorglig, smutsig bild

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama