Bravo Maria!!

Sv: Bravo Maria!!

Nu blev jag än mer taggad att betäcka ngt av mina travston eller varför inte ta bägge när man ändå håller på.
Vilka travstammar/arabstammar tycker ni verkar mest lämpade?

Har två ston som båda visat ha fina ridegenskaper och en bra galopp. Trots att de aldrig varit "ridhästar" utan enbart används till trav. Båda har relativt bra stam. Den ena har tom riktigt fin "gammal" moderslinje.

Jag har inte kunnat se nåt samband mellan särskilda blodslinjer/trav och framgångrika distanshästar.
Det finns alldeles för få tävlande hästar för att kunna dra några slutsatser alls.

Däremot TROR jag man ska ha relativt lätta travston, som är bäriga och, som du skriver, har en skaplig galopp.
Och sen vara rätt noga med hingstvalet, givetvis.

Jag skaffade en Meadow Road-märr för att ha till Sokrates.
Hon är snygg, travar lätt, och har rund galopp. Duger även i travavel.
Nu tar det tid, eftersom hon när jag köpte henne var dräktig med Muscle Memory.
Men jag gör ett försök att få till det i år.

Det är nog så att "bra stam" och rasens "rätta" storlek ger bra individer. Ska bli intressant att följa Medowroadanrn.
Sen är ju Distansen lite speciell; vilka är bra avelsprodukter och vilka är rena träningsprodukter?
Ops, nu kanske jag får på skallen...

Det är nog så att "bra stam" och rasens "rätta" storlek ger bra individer. Ska bli intressant att följa Medowroadanrn.
Sen är ju Distansen lite speciell; vilka är bra avelsprodukter och vilka är rena träningsprodukter?
Ops, nu kanske jag får på skallen...

Jag envisas med att tycka att de få (!) som MEDVETET avlar för prestation inom distans "gör bort sig" om de inte använder sig av klass 1-hingsten Gomir (f-84) medans han fortfarande finns i livet! Power är bara en (!) av hans många bra avkommor!
/Anne

Jag envisas med att tycka att de få (!) som MEDVETET avlar för prestation inom distans "gör bort sig" om de inte använder sig av klass 1-hingsten Gomir (f-84) medans han fortfarande finns i livet! Power är bara en (!) av hans många bra avkommor!
/Anne

Vad gör denna hingst så underbart bra att du tom anser att folk "gör bort sig" om man väljer en annan hingst? Det finns väl fler hingstar som producerat minst lika bra avkommor, eller är jag helt fel ute?

Vad gör denna hingst så underbart bra att du tom anser att folk "gör bort sig" om man väljer en annan hingst? Det finns väl fler hingstar som producerat minst lika bra avkommor, eller är jag helt fel ute?

Intressant frågeställning. Samma tanke for genom mitt huvud också. Vilka är bedrifterna som gjort så starkt intryck? Ledsen, men jag måste ha missat något....
En redovisning vore nog på sin plats!

Nu är väl inte uppgifterna på Ingelas hemsida så uppdaterade, men..

Vi har ju givetvis Marias Power, Starlight som har gått 80 km (oxå korsning med travare).
Sedan har vi Djinah ue eldorado, pyhl (120 km) Dinamith (minst 80 km samt galopp) wilgomir, och sist men inte minst Piece of my heart.

Glorih kommer vi få se på distansbanorna i år, hon är bara 5 så naturligtvis så blir det bara 5 mil i år.

Det är de som jag vet om utifrån Ingelas hemsida, det finns säkerligen fler eftersom den inte är superuppdaterad.

Nu är väl inte uppgifterna på Ingelas hemsida så uppdaterade, men..

Vi har ju givetvis Marias Power, Starlight som har gått 80 km (oxå korsning med travare).
Sedan har vi Djinah ue eldorado, pyhl (120 km) Dinamith (minst 80 km samt galopp) wilgomir, och sist men inte minst Piece of my heart.

Glorih kommer vi få se på distansbanorna i år, hon är bara 5 så naturligtvis så blir det bara 5 mil i år.

Det är de som jag vet om utifrån Ingelas hemsida, det finns säkerligen fler eftersom den inte är superuppdaterad.

Ingen av de avkommor som du räknade upp har tagit någon framstående placering vad jag vet, möjligen Pyhl. Dinamith har kanske också någon rosett, troligen vit i så fall.
Piece of my heart och Dinamith har testats i galopp och inte varit några talanger. Snarare tvärtom...
Att nu Power dyker upp är ju kanonroligt, men höjer det verkligen Gomirs avelsvärde så markant? Det är ju helt klart ryttaren som skall krediteras, Sveriges enda distansryttare som håller internationellt mått! Hon har tagit fram många bra hästar med varierande stam, så nog har träning och kunskap ibland minst lika stor betydelse som avel, tom kanske större? Vad vet jag?

Jag lägger mig inte i hans ev avelsvärde, jag har själv ston som jag har valt att inte betäcka med Gomir, av den enkla anledningen att han inte passar mina ston.

För det är ju inte så enkelt som bra hingst+ bra sto = bra avkomma. tyvärr.

Hade jag haft ett sto som hade passat Gomir så hade jag absolut kunna tänka mig honom, men det är inte aktuellt.

Jag lägger mig inte i hans ev avelsvärde, jag har själv ston som jag har valt att inte betäcka med Gomir, av den enkla anledningen att han inte passar mina ston.

För det är ju inte så enkelt som bra hingst+ bra sto = bra avkomma. tyvärr.

Hade jag haft ett sto som hade passat Gomir så hade jag absolut kunna tänka mig honom, men det är inte aktuellt.

Då tolkar jag ditt svar som att du samtycker till mitt föregående inlägg, dvs att hingstvalet är individuellt och bra gener är allena inte nyckeln till framgång. Varför passar då Gomir inte dina hästar? Varför radade du upp denna i mitt tycke totalt irrelevanta information om Gomirs avkommor? Det var ju inga lysande resultat... De flesta hingstar klarar nog att leverera 80-120 km-hästar (om de är friska och tränas rätt), så vad gör denne Gomir så underbar (ej bara riktat till Kimmis, utan också till Gimmick)? Ni båda har ju skrivit att ni vill/ kan tänka er att betäcka med just honom. Obs: ingen kritik, utan bara en stilla undran, eftersom det finns många andra bra hingstar.

Jag tycker Gomir har jätteintressant stam för distans om man tittar bakåt, hans pappa Gokart har lämnat tex Janos och Poem (flera 160 km och många år på topp) i Sverige som bägge varit landslagshästar i många år (Janos silver på EM tex) och sedan han exporterats till USA har han flertalet avkommor där som gått lysande inom distans over there.
Även Gomirs möderne bär starka trevliga brukslinjer.
Han lämnar korrekta, trevliga avkommor med hög hållbarhet.

Genbergs har ett sto efter Gokart med (Golmohar) som lämnat bla Jens Lyn och Sambal Oelek.

Det kommer komma ut många avkommor efter Gomir som nu är hos satsande distansryttare här i Sverige under de kommande åren men de är unga nu och resultaten kommer nog tråkigt nog inte förrän Gomir är för gammal för att användas i avel men förhoppningsvis kommer det finnas några ston som kan bära hans blodslinjer vidare.

Personligen är jag förtjust i traraber (äger 2 st själv) hade varit superkul att se lite avkommor med travarpappa och arabmamma med (givetvis även där med tanke bakom individerna och stammar).
Hade inte CK en sådant på gång eller?

Gomir passar inte mina ston exteriört. Svårare än så är det inte faktiskt.

Du frågade efter vad Gomirs avkommor hade gjort, jag svarade, att du tycker att det är samma sak som att de typ bara gått i hage och promenadridits får stå för dig.

Jag blir oxå väldigt frågande ang "många andra bra hingstar", för mig veterligen så finns det inte så många!
Det finns många hingstar jag skulle kunna tänka mig att använda här i landet, med rätt sto, dessvärre är det inte riktigt så enkelt. Mitt ena sto vet jag just nu 1 hingst i hela sverige som jag helt säkert skulle kunna testa, han passar rent exteriört. Men han har inga meriter i vare sig stam eller själv, så därav går han ändå bort.

Detta sto skulle jag kunna tänka mig att betäcka med Samsheik tror jag (inte sett honom irl) för att testa, men damen ska tävlas först, och jag är rädd att när hon ska betäckas igen så finns han kanske inte kvar heller.

"Mitt" andra sto är det mkt lättare till, där kan jag räkna upp säkerligen 4-5 hingstar som jag skulle kunna prova.

Allt handlar om vad man har för sto.

Och distanshingstar är det väl väldigt tunnt om tyvärr!

Ursäkta en försynt undran, var det inte Marias prestation den här tråden handlade om??

Gomir passar inte mina ston exteriört. Svårare än så är det inte faktiskt. Du frågade efter vad Gomirs avkommor hade gjort, jag svarade, att du tycker att det är samma sak som att de typ bara gått i hage och promenadridits får stå för dig."

Har jag skrivit att promenadridning och 80-120-klasser är samma sak? Det kanske krävs mer att imponera på mig än dig, eller att våra referensramar är olika?

Groom-Pelle: vi är off track! Ursäkta, men jag kunde inte låta bli att svara ang Gomirs avkommor, trots att tråden handlar om Marias prestationer! Kanske kan de/ vi som vill diskutera detta vidare skapa en ny tråd. Och skapas en sådan presenteras de hingstar jag har i åtanke. Nu åter till Sveriges för tillfället mest framgångsrika distansryttare: MARIA!

Groom-pelle, helt riktigt!
Det var inte min mening att starta den här debatten med mitt inlägg - ber om ursäkt! Jag ska bara svara nedan och sedan hoppas jag att diskussionen om prestaionsavel kanske kan diskuteras i en annan tråd (det vore trevligt!) och låta denna tråd vara om Marias prestation - för den är stor! (Även om man behöver en häst för att utföra prestationer i distansritt ;))

Zorry och morning_glory,
det var just för att "väcka" sådana som er som jag skrev om Gomir. Det vore tråkigt om ni en dag skulle säga "Varför berättade ingen om honom medans han levde?". Jag menar inte att förolämpa, men det är många som avlar distans utan att ha intresse för eller kunskap om hästarna bakåt i härstamningen. Jag är övertygad om att ett långsiktigt och framgångsrikt avelsarbete måste innehålla kunskap om vad som finns i härstamningen.

Caidoz har lämnat ett alldeles utmärkt och utförligt svar om vad Gomir har att tillföra via sin härstaming. Läs det igen och fundera på vad det innebär.

JAG tycker inte att det finns många andra bra hingstar för distansavel och jag ville poängtera att en av dem som jag anser bra, snart är borta p.g.a. ålder. Jag upplever det många gånger som att det här i Sverige är lite "häftigt" att ta en arab avlad för show och se om den kan bli bra "om inte, så kan det knappast vara mitt/ryttarens fel". I t.ex. Australien och Frankrike är medveten avel för distans väl utarbetat sedan länge. Det är mer eller mindre en egen industri ... dit har vi (i Sverige) långt innan vi når. Givetvis har alla rätt till en egen åsikt, så även jag.

Återigen, en egen tråd för diskussioner om prestationsvel i fortsättningen? Tillbaka till "Bravo Maria!!"
Mvh
Anne

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev två svenska segrar i lördagens distansritt i Leersum i Holland. Bwuagadugo ox och Maria Hagman-Eriksson vann CEI*** 160 km och...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Power och Maria Hagman-Eriksson var tvåa i en tvåstjärnig internationell distansritt på 130 km i Mirwart i Belgien. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
690
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Knappt två veckor efter pensioneringen från tävlingsbanan blev brittiska Maria Eilbergs mästerskapshäst Two Sox skadad i...
Svar
0
· Visningar
662
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Uppsalarittens CEI** 120 km blev en enkel match för landslagsryttaren Maria Hagman-Erikssons båda hästar. Seger för Maria och...
Svar
0
· Visningar
788
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod