Bravo Maria!!

Sv: Bravo Maria!!

Hon visar i alla fall att HON har kompetens och resurser.
Jag är inte så lätt att imponera på, men Maria har jag all respekt för.
Hon visar med resultat, inte med snack, att hon är en riktigt tävlingsryttare.

Jag tror att det finns en stor chans att Maria tillhör världseliten inom 3- 5 år!

Jag är grymt imponerad av Maria. Hon är väl inte mer än några år över 20 men är redan mer erfaren än de flesta, hon har tävlat över 10.000 tävlingskilometer, har flera hästar på toppnivå (jag skulle inte bli förvånad om hon rider liknande tempo med Nadir på SM), hon har en riktig tävlingsskalle, hon är träningsnarkoman, hon har superbra fysik själv och hon rider bra. Vad mer kan man begära?

Som jag ser det så är det väl egentligen bara ekonomin som kan stoppa Maria från att nå hela vägen. Jag hoppas att hon klarar av det och jag hoppas innerligen att hon når den absoluta toppen. Det vore det bästa som skulle kunna hända svensk distansridning.

... och därtill så har vi en Annelie Eriksson ...

Jag kan inte annat än att hålla med föregående skribenter! Maria är duktig och producerar resultat, vilket Annelie Eriksson säkerligen också kommer göra när hon har en häst som kan gå 160 km med vikter, alt äta lite mer ;).

Med det stöd som Maria verkar ha får vi hoppas att inte ekonomin sätter käppar i hjulet och skulle så ske får det väl slutligen bli en fråga om att prioritera, som för oss vanliga dödliga.

Men det är utan tvekan jag tycker att Maria är Sveriges främsta distansryttare. Hon, Ingrid Boström, Catarina Nelsson och Gun Carlsson kommer nog vara Sveriges mest minnesvärda distansryttare så här långt!

Bra gjort:) Jag tycker Maria är en toppen ryttare och det ska bli jätte kul att grooma henne på hökensås:D

......Och nu även ett SM-guld ! :D GRYMT !!!!

Jag tror att det finns en stor chans att Maria tillhör världseliten inom 3- 5 år!

Jag är grymt imponerad av Maria. Hon är väl inte mer än några år över 20 men är redan mer erfaren än de flesta, hon har tävlat över 10.000 tävlingskilometer, har flera hästar på toppnivå (jag skulle inte bli förvånad om hon rider liknande tempo med Nadir på SM), hon har en riktig tävlingsskalle, hon är träningsnarkoman, hon har superbra fysik själv och hon rider bra. Vad mer kan man begära?

Som jag ser det så är det väl egentligen bara ekonomin som kan stoppa Maria från att nå hela vägen. Jag hoppas att hon klarar av det och jag hoppas innerligen att hon når den absoluta toppen. Det vore det bästa som skulle kunna hända svensk distansridning.

... och därtill så har vi en Annelie Eriksson ...

...och nu har SM avridits. Mycket trist att de gamla rutinerade uvarna föll igenom. Hästmaterialet har kanske lite hög ålder. Vad som ser mycket trevligt ut är att det finns en påfyllnadspotential inom Young Riders. Annelie Eriksson blev plötsligt senior i år och nästa år flyttas nya över fr J:r till S:r sidan. Lilla 15-åriga Fannie visar sig redan platsa i toppen bland ungdomarna. Det är bara att hoppas att deras hästmaterial håller måttet. Ambition, vilja och vinnarskalle finns hos de nya unga. Det bådar gott för framtiden och för tävlandet i större sammanhang tycker jag!! Bra gjort av alla där på A9.

Problemet som vi alltid har haft och troligtvis alltid kommer att ha i större eller mindre omfattning är tappet av ryttare mellan YR till senior. Man kommer upp i en ålder där man ska börja plugga eller jobba, flytta hemifrån, får en helt annan ekonomi, pojk- eller flickvän och eventuellt barnatankar. Du klarar oftast inte heller övergången med den häst som du har varit framgångsrik, utan behöver nya. Det normala har varit att vi tappar den absoluta majoriteten av ryttare här. Jättetrist, men så har det varit.

Därför är det så otroligt kul med framförallt Maria och Annelie (och vi har några till) som fortsätter och dessutom har flera nya konkurrenskraftiga hästar. Naturligtvis är det superkul att det kommer fram nya unga ryttare - vi behöver det, men jag tar - vis av erfarenheten - inte ut glädjen i förskott vad gäller övergången till senior.

Extremt roligt på SM var ju det stora startfältet med 11 svenska ryttare på 160 km. Det är ungefär max vad man får ihop på 16 mil i de flesta nationer runt om i världen, bortsett från bl a Frankrike och Spanien. Och Sverige är ett litet land. Extra roligt är att vi hade hela 6 debuterande ryttare på 160 km (om jag inte räknat fel).

Att några inte blir godkända tycker jag inte att man ska dra några stora växlar på. Det blir alltid ekipage som inte blir godkända på 160 km. De "gamla rutinerade uvarna" som deltog har dessutom flera hästar i träning och kommer garanterat igen.

Gläds åt de relativt nya som blir allt konkurrenskraftigare, åt de nya som vågar satsa och de äldre som fortsätter.

Hörde precis att det var klart att Maria och Power ska få åka till VM! Gud vad kul! Bra jobbat, det har de verkligen bevisat att de är värda nu!

Fast jag tycker nog att det hade varit skandal av Ridsportsförbundet annars :)

Det måste ha varit tufft för dom att inse att de måste skicka en distansryttare, som dessutom rider på en häst korsad arab/travare.

Nu får vi hålla tummarna att allt funkar i sommar, så Maria kan matcha fram Power på bästa möjliga vis.

Fast de verkar ju ignorera att han är en korsning ;) Det står ju iaf ox efter hans namn i Ridsport...

Kanonskönt att Maria får åka! Fantastiskt att ha forcerat den press de ändrade kvalkraven inneburit. Det visar vilken sportmänniska Maria är!
Till CK: internationellt, inte minst i Frankrike, är korsningsaraber inget man behöver skämmas över!

Nä, men jag tror ändå det svider över att den häst som har störst medaljchans av de svenska är en travarkorsning, och inte ett fiiiiiiint tysk-stammat riddjur.

Nä, men jag tror ändå det svider över att den häst som har störst medaljchans av de svenska är en travarkorsning, och inte ett fiiiiiiint tysk-stammat riddjur.

Så du bedömmer att distansen har störst medaljchans av alla dicipliner? Coolt!

Coolt vet jag inte. ;)
Jag är inte så jätte-insatt i de andra diciplinerna, men vet inte vem som skulle kunna ha större chans än Maria och Power.

Helt plötsligt blev jag väldigt sugen på att skaffa en flygbiljett till Kentucky.
Tänk att få vara med och heja fram henne efter banan.

Nån mer som vill hänga på?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev två svenska segrar i lördagens distansritt i Leersum i Holland. Bwuagadugo ox och Maria Hagman-Eriksson vann CEI*** 160 km och...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Power och Maria Hagman-Eriksson var tvåa i en tvåstjärnig internationell distansritt på 130 km i Mirwart i Belgien. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
690
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Knappt två veckor efter pensioneringen från tävlingsbanan blev brittiska Maria Eilbergs mästerskapshäst Two Sox skadad i...
Svar
0
· Visningar
662
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Uppsalarittens CEI** 120 km blev en enkel match för landslagsryttaren Maria Hagman-Erikssons båda hästar. Seger för Maria och...
Svar
0
· Visningar
788
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod