Bravecto mot fästingar

Rugge

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av detta?

Jag har provar Scalibor, Ceresto, expot mm mm. men jag är inte nöjd med något av dessa alternativen.
I år är det så äckligt mycket fästingar. Bara under en promenad kan jag plocka 5-10 st per hund.
Klipper även ner pälsen på hundarna (golden) under sommarhalvåret, vilket hjälper att hålla antal fästingar nere.

Enda fästingmedlet jag bara hört gott om så det fick bli Bravecto på alla tre här. Otroligt nöjd!
Det funkar snabbt, hunden kan bada utan påverkan, bara en tablett i hela 3 månader så man riskerar inte glöma nån dos som jag lätt gör med droppar. Dessutom anpassat efter storlek på hunden. Undra om inte det gjort att det varit så få fall av biverkningar?

Det är första året vi använt något fästingmedel alls, brukar se >10 fästingar på hunden före juli, i år fick han över 40 fästingar på mindre än 2 veckor.
Den värsta dagen var, då han var renplockad på kvällen - fick sin kvällspromenad, nästa morgon 15 STORA grå äckel...

Då bestämde vi oss för att testa Bravecto, det är snart 4 veckor sedan och sedan dess har vi inte sett någon fästing alls - så om det håller i sig så är vi väldigt nöjda.

Min vovve fick sin tablett för 2 veckor sedan. Han har haft 2 fästingar sedan dess men de har ramlat av själva och varit döda. I vanliga fall hittar jag flera om dagen. Fästinghalsband eller medel har inte alls varit lika bra. Hur länge effekten håller i sig återstår att se men hittills är jag nöjd.

Mina fick i mitten av april och har endast hittat två pytte-minimala döda fästingar i sängen som hundarna markerat för mig (så små att jag inte ens såg att det var fästingar utan förstoringsglas !). Har inte hittat någon som suttit fast och mina är fästingmagneter i vanliga fall.

Ytters få som krupit på hundarna, inte en endaste biverkning som jag vet om - så jag är supernöjd :)

Jag känner mig hittills nöjd efter tips, tankar och samråd med andra. Även vet som skrev ut körde själv med det och inte haft en fästing på någon av sina i fjol (även om de kan fästa men dör snabbt).
Hunden var lite lös i magen (enda hittills kända biverkningen) och fisig dagen efter, sedan helt normal. Inte sett en enda fästing än och vi rör oss i fästingrika områden varje dag.
Att det räcker i 3 månader gör att det känns billigt, tryggt och enkelt, man behöver som inte bry sig. Hunden skyddas ganska direkt efter intag, inget som behöver byggas på.
Tabletten är enkel att ge, behövs inte gömmas i något.

Själv ville jag ha ett alternativ till halsband och droppar då jag kände att de inte känns bra, främst eftersom att hunden kommer bada och då är det big no no mot miljö att använda dem samt att hunden sover i sängen. Men också alla vanliga biverkningar jag hört talas om har avskräckt mig och för mig låter det som mer regel än undantag att det är allvarligare biverkningar.

Tack för era svar. Ska kontakta min veterinär idag och be om att få detta utskrivet till mina hundar :)

Det enda jag inte är nöjd med när det gäller Bravecto är att jag själv får fästingar det här året :mad:. Tidigare har jag nog också haft lite gift i mitt blod för då har jag inte fått en enda. I år har jag plockat tre redan… Men å andra sidan så är det kanske bra att inte vara helt impregnerad med gift ;)

Det enda jag inte är nöjd med när det gäller Bravecto är att jag själv får fästingar det här året :mad:. Tidigare har jag nog också haft lite gift i mitt blod för då har jag inte fått en enda. I år har jag plockat tre redan… Men å andra sidan så är det kanske bra att inte vara helt impregnerad med gift ;)

Samma här.. Funderar på att slicka lite på tabletten innan hundarna får nästa gång ;)

Vi bor i fästingland och hunden kom hem i slutet av april. Redan då plockade vi 10-talet färstingar varje dag. Ibland missade vi och hittade feta, äckliga grå som lassot knappt nådde runt. För tre veckor sedan gav jag upp och gav honom Bravecto (orolig eftersom det är så nytt och tänkte att det borde finnas för människor om det nu är så bra). Inte en enda fästing sedan dess. Pest eller kolera, tänker jag med tanke på fästingsjukdomar. Och hoppas att bravecto är typ...vattkoppor.

Hittills har min hund släpat in en levande i pälsen, inte hittat någon som bitit sig fast. Kommer dock inte ge Bravecto igen då hon var dålig i magen i 2 veckor(!!) efter tabletten. Inte lite heller utan duscha-tre-gånger-om-dagen-dålig...

Polisen köpte in Bravecto till alla tjänstehundarna och därmed blev sambons tjänstehund testpilot. Efter tre veckor såg jag till att få recept utskrivit till mina egna då vi var så himla nöjda.

Har hittat en på schäfern sedan han fick sin tablett och den var stendöd och torkad. I tjänsten är det ju daglig fästingsafari så det är ett gott betyg! Extra plus för att de kan bada och man inte måste hålla reda på halsband.

Mina egna grå brukar bli fula i pälsen av fästingmedel men de är precis lika fina i pälsen som de är utan fästingmedel, sedan de fick bravecton

Nästan en vecka sedan våra fick tabletterna och ta mig tusan - inte en enda fästing! Trots bad och bus i ett område dom normalt brukar dra med sig mängder ifrån. Jag är så nöjd!

Några krypande har jag kammat bort efter promenad men jag utgår från att dom inte hade vågat sätta sig om jag låtit dom vara :D

Nu ska jag bara hitta något riktigt bra till katten också. Frontline har fungerar tidigare år, men nu får han fästingar trots ny dos var tredje vecka.. :(

Imorgon ska jag hämta ut Bravecto till hunden, ska bli mycket intressant! Vi kallar honom för "fästinghotellet" nu under sommaren, så jag hoppas verkligen det funkar på honom, men det tror jag :) Ska bli skönt för både oss och honom att slippa plocka fästingar varje dag. Han är just nu mycket hos mina svärisar och de har en stuga mitt i fästingbältet, så det har blivit många plock, usch de är ju så äckliga!

Hur jag än gör så är det fästingar hela tiden på hundarna så i dag har jag fått recept på Bravecto dom jag ska hämta ut. Hoppas verkligen det är så bra som alla säger :cautious:

Jag gav båda mina Bravecto i mitten av april och sen dess har det enbart bara varit några enstaka krypande och några få pytte som dött när dom försökt bita (så små att jag inte hade sett dom om inte hundarna själva hade markerat dom på golvet). Så jag är helnöjd då mina är fästingmagneter i vanliga fall :)

Har provat Bravecto på mina för första gången. Gav dem för någon månad sedan och de har inte ens haft någon som krupit på dem! Så jag är jättenöjd hittills!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 888
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Använder ni fästingmedicin på era hundar? Min har redan börjat få fästingar efter promenad(bor på kusten...). Han blir mkt irriterad av...
2
Svar
35
· Visningar
2 564
Senast: Bison
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 502
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka