Bråttom ur transporten

L

Lilla_Millan

Har ett problem, så fort vi tar ned rampen på transporten så börjag ponnyn gå fram o tillbaka o trycka mot bommen, och när man väl öppnar går det fort ut:crazy: Inte så att han kastar sig, men han väntar inte en sekund med att traska ut. Han är lätt att lasta och detta sker inte om det står en annan ponny i transporten samtidigt, som går ut efter honom. Om man har en c-ponny med sig(som alltså ska ut innan) så måste man nästan ta ut honom, för annars står han sådär och försöker bryta sig ut hela tiden. Jättejobbigt.

Har ingen egen transport så det där med att träna i transporten kan bli lite klurigt... Finns det andra sätt att träna på, han måste ju lära sig att vänta...
 
Sv: Bråttom ur transporten

Fick lära mig något som fungerat för mig när jag jobbade i travstall.

Man håller i svansen och trycker/håller försiktigt i rikning mot hästens mage. Trycker in svansen mellan benen alltså :smirk:
 
Sv: Bråttom ur transporten

Jag hade problem med en som kastar sig ut!
Men om jag står framtill och knäpper lös coh kopplar longerlinan i grimman och efter det så går en kompis för att öppna bak och jag står där fram och matar med äpple/morot under tiden som kompisen öppnar. Sen när han stod stilla (kvar) med öppen bom i 1 sekund så gav jag kommando "backa" och släppte efter på longerlinan medan jag själv stod aldeles stilla i transporten. Om man kryper under bommen för att följa med ut så trycker man bara hästen fortare ut (går undan för tryck). Jag behöver bara försöka krypa under bommen än i dag så "skenar" han ur transporten.
Prova!
Lycka till!
 
Sv: Bråttom ur transporten

Utan transport att träna i kan det bli lite knepigt. Men gör så här: Markträna hästen i lina, så att du kan flytta den ett eller flera steg framåt o bakåt , åt sidorna, så att du har full kontroll över hästens fötter o kan flytta dem som du vill, då har du kontroll över hästen. Nästa gång du har hästen lastad, när den börjar tränga sej bakåt, led den nåt steg framåt, sen bakåt flera, flera gånger, o beröm den varje gång den går dit du vill. o ha inte bråttom med att lasta av den utan håll på 15-30 minuter, tills den gör vad du vill. Sen när den står stilla utan att tränga mot bommen baktill, lossa bommen o backa ut hästen. (Tänk efter, har du haft lika bråttom som hästen att få den avlastad INNAN den hinner trycka sej bakåt+) Träna, o låt varje avlastning ta lite tid.
 
Sv: Bråttom ur transporten

Jag hade problem med en som kastar sig ut!
Men om jag står framtill och knäpper lös coh kopplar longerlinan i grimman och efter det så går en kompis för att öppna bak och jag står där fram och matar med äpple/morot under tiden som kompisen öppnar. Sen när han stod stilla (kvar) med öppen bom i 1 sekund så gav jag kommando "backa" och släppte efter på longerlinan medan jag själv stod aldeles stilla i transporten. Om man kryper under bommen för att följa med ut så trycker man bara hästen fortare ut (går undan för tryck). Jag behöver bara försöka krypa under bommen än i dag så "skenar" han ur transporten.
Prova!
Lycka till!
Att hålla på och krypa under bommen är livsfarligt! Gör så här i stället: Koppla lös hästen o koppla till longerlinan till grimman. Lägg longerlinan på hästens rygg så att du kan ta den när hästen backar ut. Gå bak o koppla lös bommen o ge hästen order att backa. ta linan när hästen backar ut, du behöver ingen kompis med för att lasta av. Vänj hästen med att den backar ut när du drar den i svansen.
 
Sv: Bråttom ur transporten

Jag fick tipset att sätta på skygglappar (heter det så?) som när man har när man kör/rider. För när hästen har dem på sig ser den ju inte bakåt och måste då gå lungt för att känna sig för vart man sätter fötterna =)
 
Sv: Bråttom ur transporten

Att hålla på och krypa under bommen är livsfarligt!

Men samtidig måste man ju det så man inte blir dragen över bommen när hästen går ut;)
Nej men jag förstår ideen, jag ska testa alla saker, men det blir ju lite farligt att ta tag i svansen o dra den mot magen:crazy: Så de kanske jag inte vågar mig på, nog för att han är snäll, men man vet ju aldrig
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 074
Senast: kryckan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Hästhantering Jag har haft min häst, ett 15-årigt sto, i snart 2 månader och börjar fundera på att börja jobba på hennes problem vid lastning. Hon går...
Svar
7
· Visningar
4 115
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp