Bråttom i spåret

L

Lillaloppan

Min pappas hund, en Welch Springer Spaniel-hane på drygt 3 år, är en riktig spår-freak! Hans stamtavla innehåller mycket jakthundar men då han själv är skotträdd så är detta inget alternativ för honom. Dessutom är inte min pappa intresserad av jakt heller så...

Nu till problemet - när dom är ute och spårar med honom (mest egenlagda spår för att aktivera honom) så har han något kopiöst bråttom i spåret, fullt ös medvetslös ungefär! Han spårar klockrent och har nog aldrig spårat fel och hittar alltid målet. Min pappa frågade mig om tips på hur man går tillväga för att lugna ner honom lite med eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av spår så tänkte jag lägga ut frågan här istället! På Buke får man svar på allt!! :bump: Det enda jag sa till honom var att kanske göra spåren svårare för honom med mycket vinklar och börja lägga ut apporter och träna in att liggande markering - för att få in lite passivitet i hela grejen! Har jag helt fel för mig kanske...?

Någon som har erfarenheter av hundar som har för bråttom i spåret och kan dela med sig av sina råd och tips? Tackar på förhand!

Sv: Bråttom i spåret

Det jag kommer ihåg från tipsen från min f d tränare var att lägga MÅNGA apporter och gärna apporter av skilda slag - trä, metall, tyg etc etc. Sittande vid markering eftersom läggandet innebar för mycket konflikter med en redan stressad hund.

Vi tränade enbart för tjänst, inte för tävling så det kan säkert skilja sig en hel del i tips beroende på inriktning.

Tror inte min pappa är så intresserad av att tävla utan han gör det mest för att aktivera hunden och låta honom få "utlopp" för sina anlag. Så att säga. Men eftersom hunden har så infernaliskt bråttom i spåret så är det förenat med livsfara att hänga i andra änden linan... Men jag ska framföra tipset med många och olika apporter samt sittande markering.
En tanke, kan det inte vara bra att verkligen träna in påsläppet så inte hunden bara far iväg när den hittar spåret? Svårt att förklara, men jag tror inte pappan min har en ruta som hunden ska hitta spåret i utan han blir nog mer "påvisad" var spåret är. Hoppas du fattar vad jag menar... Så att man får en hund som spårar på kommando - inte på eget bevåg. Även om man lagt ett spår till den. Kanske svårt men kan man då få en hund som inte spårar överallt hela tiden utan mer när man ger kommandot?

Ser hur rörigt jag försökt förklara men jag hoppas du fattar.... Det är så svårt att förklara i text!!

Som sagt, utan att utge mig för att vara expert eller tävlingsinriktad, så har vi kört både med ruta och med spontant upptag snett på spåret. Det var ett STORT aja baja på vår träning att ö h t antyda påvisning av spåret - det är hunden som ska spåra inte föraren fick vi lära oss:o

Våra hundar fick t o m bakspåra och självmant vända upp på rätt håll! Vet att många tävlingsförare höll på att få krupp på denna metod men vår tränare visste vad han sysslade med och hans träning gav väldigt spårsäkra hundar. Min gamle hund gick med ganska hög näsa och många andra tipsade och envisades med att jag MÅSTE korrigera detta, medans tränaren på jobbet menade på att detta var min hunds sätt att använda sin näsa och så länge han höll spåret och tog alla apporter så skulle jag ge tusan i att lägga mig i!

En hund som har bråttom och går över apporter etc kan jag tänka mig behöver dels träna på många upptag av spår, dels lära sig markera tydligt=få MKT bekräftelse när han väl markerar, t ex SITT-kampa!-SITT igen och VÄNTA en stund - fortsätt spåra.
Långa spår, många apporter som sagt.

Om det är en hund som stressar/visar hög förväntan så kan man strunta i den sedvanliga proceduren med lång spårlina o sele, på med vanligt koppel och läderhalsband och spåra. Gör det mera spontant. Vi spårade en del på asfalt o grus, svårare men en del stresspellar skärpte faktiskt till sig där och gick i lugnare tempo.

Grusvägar och asfalt är svårspårat har jag fått höra men som du säger så kanske det har bra effekt på "stirrisar".. Nu är ju detta en hund som går med näsan i backen ungefär 95% av tiden så han är ju van att använda den så att säga! Men jag ska framföra tipsen till min pappa och så får vi se hur det går! TACK!

Lycka till med vovven! Kom nu ihåg att säga till pappsen att han inte sliter sitt hår om det inte funkar på en gång på grus o asfalt, skulle det inte funka så säg åt honom att direkt i anslutning lägga ett enkelt spår i skog eller gräsmark istället så att hunden inte går därifrån med ett misslyckat spår!

Vi började med våra valpar på grus och la små små mikroskopiska bitar av Frolicar i varje fotspår! ( Det är väl det enda som Frolic duger till:angel:)

*puttar*

Ingen mer som har erfarenheter av detta??

Liknande trådar

Övr. Hund Då jag kände att en av anledningarna till Ellas utfall vid hundmöten var att hon behövde får mer utlopp för sin energi så bestämde jag...
Svar
3
· Visningar
895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar