Bränt sig i solen??

Hundbloggerskan

Trådstartare
Min hund har kliat av rättså mycket hår på ena örat så det syns ca 5x3cm hud på öronlappen. Och innan har det varit ljus hud men idag såg jag att det har börjat bli mörkfläckigt. Alltså pigmentförändringar. Hon har varit ute i solen de andra dagarna också så det är lite konstigt att det inte kommit förens nu (ca 3v efter det började synas hud). Men är det något man kan lägga på så det inte bränns då jag antar att det är solen som bränt huden på henne. Jag tänkte först på vanlig solkräm men det kanske inte är bra för hundar? Annars har jag återfuktningsspray jag tog på imorse för att det inte ska bli torrt, jag har annars det vanliga man brukar ha i sjukväskan såsom desivon, idominsalva osv.
Och hon går på kortisonsspray i örat och Otodine för att hon ska sluta klia och hon kliar sig p.g allergi så därför har hon tappat massa hår. Och vi håller just nu på med eliminationsdiet men det har inte funkat alls så snart ska vi tillbaka och kolla vidare om vilken allergi det kan vara.

Men vad hade ni gjort? Tagit på vanlig solkräm? Idominsalva? Skitit i det?

Min hund har kliat av rättså mycket hår på ena örat så det syns ca 5x3cm hud på öronlappen. Och innan har det varit ljus hud men idag såg jag att det har börjat bli mörkfläckigt. Alltså pigmentförändringar. Hon har varit ute i solen de andra dagarna också så det är lite konstigt att det inte kommit förens nu (ca 3v efter det började synas hud). Men är det något man kan lägga på så det inte bränns då jag antar att det är solen som bränt huden på henne. Jag tänkte först på vanlig solkräm men det kanske inte är bra för hundar? Annars har jag återfuktningsspray jag tog på imorse för att det inte ska bli torrt, jag har annars det vanliga man brukar ha i sjukväskan såsom desivon, idominsalva osv.
Och hon går på kortisonsspray i örat och Otodine för att hon ska sluta klia och hon kliar sig p.g allergi så därför har hon tappat massa hår. Och vi håller just nu på med eliminationsdiet men det har inte funkat alls så snart ska vi tillbaka och kolla vidare om vilken allergi det kan vara.

Men vad hade ni gjort? Tagit på vanlig solkräm? Idominsalva? Skitit i det?

Själv brukar jag ta solkräm för barn (den extrema) på min hästs mule eftersom han lätt beläget sig så jag kan inte tänka mig att det skulle vara ngt problem för en hund.

Det kan ju vara atopi också, och då hjälper ju ingen diet, tyvärr.

Jag hade undvikt att vara ute i stark sol, och smort med någon sårsalva inomhus.

Behöver inte vara pigmentförändringar, ibland när man trimmar dvärgschnauzer så har de ingen päls under och då blir huden först ljus och sedan efter någon vecka eller två mörk och sedan kommer ny päls.

Nä, dieten trodde vi inte heller att det var utan det lutar nog lite mot kvalsterallergi.
Och det är rättså svårt att undvika att vara ute i stark sol när det är det hela dagarna från 7 på morgonen till 10 på kvällen typ haha.

Det vettigaste är att undvika att vara ute mellan 10 och 15, ungefär. Solen är ju inte lika farlig kl 19 som den är kl 11.

Man satsar på promenad och träning tidiga morgnar och sena kvällar, helt enkelt.

Jag hade smetat på solskyddscreme med väldigt hög solskyddsfaktor 1-2 timmar innan hunden ska ut mitt på dan. Jag har för mig att jag läst någonstans att man gör så med nakenhundar för att de inte ska få solskador. Kanske står det något på deras rasklubbssida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka