Bränslesnål dragbil

Magiana

Trådstartare
I dagsläget har jag en liten Toyota som drar cirka 0,55 liter per mil men den får inte dra mer än 1000 kg (om jag utrustar den med drag) och det är ju inte mycket. Jag vill kunna dra både husvagn och hästsläp. I det senare fallet väger ju hästen en hel del så jag kan inte komma undan med att lasta lite för att vara laglig.

Jag vill såklart inte öka mina bensinkostnader. I dagsläget kör jag cirka 180 mil i månaden, men finns det överhuvudtaget någon dragbil som också är så bränslesnål att den funkar som vardagsbil för en snåljåp som jag?

Ja, i princip alla moderna tvålitersdieslar. Skoda Octavia, Yeti, Superb... VW Passat, Tiguan m fl... Audi A4... Många Volvo, BMW... De flesta klarar sig runt 0,55.

Men du behöver titta på totalkostnaden, inte bara bränsleförbrukningen. Skatt, inköpspris...

Hur mycket behöver bilen kunna dra?

Vi har idag en Hyundai i30 2009 (de drar betydligt mindre diesel nu) 115hk, diesel. Det är en mindre kombi som får dra 1400kg på B-kort. Det går åt (rent faktiskt inte på pappret) 0,53 vid blandad körning och den förvandlar sig till en liten traktor med släp och uppförsbackar. Kort sagt den gör sitt jobb bra :) Från 2010 och framåt drar de betydligt mindre diesel. Skatten ligger (på vår) på 1600:-/år.

Vi har nu beställt en förmånsbil genom mannens jobb. En Ford Kuga (fyrhjulsdriven) 150hk, diesel. Den får dra 1250kg på B och 2000kg på utökat. Har för mig att förbrukningen ligger på 0,59 (helt OK med tanke på vad den får dra + att den är 4wd). Skatten ligger dock på drygt 2500:-/ år, tror jag det var.

Klarar du dig på första alternativet så hade jag helt klart rekommenderat Hyundai i30. Bästa bilen vi har haft och köper man begagnad så ligger de lågt i pris, service brukar inte heller vara så dyrt :D

Men 180 mil i månaden är ju inte så mycket, spelar verkligen bränslekostnaden så stor roll då?

Min gamla passat drar runt 0,5l diesel per mil och får dra 1500kg. Likaså den Volvo V70 vi har. Båda drar förstås lite mer med maxlast på kroken.

Oj, det fanns visst lite att välja på. Nu har jag lite att fundera på.

Ja, i princip alla moderna tvålitersdieslar.

Vad innebär modern? Hur ny/gammal kan bilen vara för att kunna kallas modern?

Hur mycket behöver bilen kunna dra?

Lite knappt 1400 kg.

Men 180 mil i månaden är ju inte så mycket, spelar verkligen bränslekostnaden så stor roll då?

Om bensinen kostar 14,5 är skillnaden mellan 0,55 och 0,7 liter per mil cirka 400 kronor i månaden. För mig är det ingen obetydlig summa. Jag kan har roligare för den slanten än att köpa soppa. Rida en lektion extra t.ex.

Men du behöver titta på totalkostnaden, inte bara bränsleförbrukningen. Skatt, inköpspris...

Jo, jag vet men hoppade över den frågan då jag i först skedet ville veta om det överhuvudtaget fanns en så snål dragbil. Jag är tyvärr medveten om att jag inte kan förvänta mig att hitta någon sådan bil så jag kan byta min nuvarande mot inte alltför stor prisskillnad. Det räknar jag inte med i alla fall. Min nuvarande är dessutom skitbillig i skatt och det är nog få som slår det.

Ja, i princip alla moderna tvålitersdieslar. Skoda Octavia, Yeti, Superb... VW Passat, Tiguan m fl... Audi A4... Många Volvo, BMW... De flesta klarar sig runt 0,55.

Lägger till mitt bästa bilköp, Seat Altea Freetrack som är fyrhjulsdriven, har samma motor som Passat och kostar mindre.

Om du prioriterar bränsleförbrukning så kolla att du får en riktig modern 4-hjulsdrift (om det står på önskelistan) från svenska Haldex. VW-gruppen/Volvo kör med den som standard på de flesta modeller. Säkert många fler. Luras inte till att köpa en Land/Rangerover eller annan såndär jeepmodell från tidigt 1900-tal... :-)

I dagsläget har jag en liten Toyota som drar cirka 0,55 liter per mil men den får inte dra mer än 1000 kg (om jag utrustar den med drag) och det är ju inte mycket. Jag vill kunna dra både husvagn och hästsläp. I det senare fallet väger ju hästen en hel del så jag kan inte komma undan med att lasta lite för att vara laglig.

Jag vill såklart inte öka mina bensinkostnader. I dagsläget kör jag cirka 180 mil i månaden, men finns det överhuvudtaget någon dragbil som också är så bränslesnål att den funkar som vardagsbil för en snåljåp som jag?

Jag bytte från toyota rav4 till en ny Golf för ett år sen.
Ruskigt billig att äga och köra.
Jag får dra 1400kg, vilket räcker för mig.

Utan släp, blandad körning drar den 0.5 med mig bakom ratten. Jag kör dock sällan eco-driving. När jag gör det kommer jag lite lägre.
Med släp och en islänning på 350kg, drar den 0.7-0.8 l/mil.

Jag har en diesel som är miljöbilsklassad, så den är skattefri i 5 år och därefter är det 1100kr per år om jag inte minns fel.

En detalj som jag verkligen älskar är backkameran. Rena barnleken att koppla på släpet, bara att backa in bilen under handsken och veva ner. Så himla smidigt!

Jag snittar 190mil/månad. För mig blev bytet av bil väldigt bra ekonomiskt. Dessutom är bilen så himla bra på alla sätt och vis.

Vi har nyss köpt en Dacia Duster. Tyvärr har vi inte hunnit provdra husvagnen med den men den får dra 1500:- och jag med mitt B-kort får dra det.

Vi har en diesel, 4-hjulsdriven och drar inte mycket, under 0,5 utan släp enligt de vi köpte av. 89.000:- för en -10.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 204
Senast: Derivata
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 441
Fritid Nu behöver jag göra mig av med min bil och köpa en annan. Jag kommer inte undan längre. Frågan är bara vad jag ska byta till. Dragkula...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 944
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 292
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama