Brännmärkes hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AngelicaS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 983
A

AngelicaS

Hej!
Min lilla killes mormor har detta brännmärke på sitt högra lår. Hon importerades tydligen från tyskland till sverige, men kommer från spanien ursprungligen. Har tyvärr ej papper. Har försökt hitta detta märke, men finner det inte. Vet ej heller om hon blivit märkt i spanien eller tyskland.
Är ingen höjdare på varken spanska, tyska eller portugisiska heller för den delen, så vet inte riktigt vart jag ska leta.

Snälla, är det någon som känner igen detta? Eller vet bra sidor med tyska, portugisiska och spanska märken? :confused:

mvh angelica

Bild på märket:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=446760&l=c4e7f&id=666781695

Sv: Brännmärkes hjälp!

Vad är det för ras på hästen?

Spontant ser det ut som ett spanskt stuterimärke. Det är ju initialer "JC" som säkert står för stuteriet.

En ren gissning.

Hästen i fråga är andalusier, men finner inte märket på de spanska sidor jag kikat på. Lusitano sällskapet fann det inte heller i deras papper. PRE föreningen har inte svarat så där vet jag inte. Därför utesluter jag inte att hon kanske fått märket senare under åren. Vet inte heller om hon är renrasig spanjorska eller korsning med något då hon är black med ål och zebra ränder.

Du vet ingen bra sida som man kan kika på?

Hej !
Antar att det inte finns några papper på stoet ?
Att brännmärka en häst och sen sälja den som Andalusier är ganska så vanligt i världen, Det finns ingen ras som heter andalusier antingen så är det en ren PRE och har då sina stampapper i ordning eller så är det en cruzado= Korsning,

Även korsningshästar brännmärks i spanien , men detta garanterar inte att det är en PRE eller äns har blod från en i sig.

Vet oxå en del hästar som brännmärks i andra länder med spanska uppfödares märken och sälj som andalusier,

Har sett skäckar med min hingst brännmärke som har sålts i tyskland som äkta PRE men utan papper :rofl:

Ni kan ju ta ut en veterinär som kan kolla om hon är microchippad? Alla rena hästar har chip !
Men det är mycket ovanligt att en ren PRE skulle säljas utan sin stambok , det är detta papper som är en garanti att den är äkta PRE.

Tesora

När du säger att hon är black tänker jag spontant på Sorraiahästar, de är ju oftast blackar. De är väl å andra sidan ponnystorlek och ganska ovanliga i renrasigt format om jag kommer ihåg rätt...

Att hon är spansk tvivlar vi inte på. Hennes avkommor är även de väldigt spanska. Men om hon är renrasig, PRE eller Lusitano, det har vi ingen aning om. Jag själv tror inte det.

Fick svar från Lusitano föreningen som trodde att hon kunde vara korsning med sorraia hästen, även en hästmedlare från spanien tror att de kan ha rätt i det. Stoet är inte heller jättestort. Runt 150 skulle jag tro, och är hon korsning med antingen Lusitano eller P.R.E hästen så är det klart att hon kan ha blivit lite större än de renrasiga Sorraia hästarna.

Men om man även bränner korsningar, borde märket inte finnas i ett register någonstanns ändå? Hittar ju inte märket i spanska stamboken. Tjejen från lusitanosällskapet sade hon inte heller fann det i hennes bok. Har inte kollat efter själv då jag inte hittar någon bra sida och inte fattar någonting av portugisiska.

Någon som vet vilka brännmärken som används på spanska hästar i tyskland? Någon bra sida där man kan finna dem?

Tesora:
Håller med om att pappren bör vara i ordning när det handlar om renrasiga P.R.E hästar, absolut. Är även osäker på om hon skulle ha ett chip. Av den anledningen att hon är black med ål osv gör att jag ännu mer är säker att hon inte är "renrasig" Hästen är åtminstone över 16-17 år och alla färger har ju knappast varit tillåtna så länge. Har inte rena lusitano hästar oftast ett nummer på sig också?

Jag vet inte får väl bara ingen ro i skallen av att inte veta vad det KAN vara i min häst. Om jag kan finna brännmärket kan jag iallafall lokalisera vart hon kommer ifrån och då kanske stärka mina misstankar om vad hon är korsning av. :)

Vill du kan jag sända dig ett kort på henne. Kanske du också håller med om att det kan vara sorraian?

mvh

Men om jag har förstått rätt så är det vanligt att stuterier av olika slag har egna brännmärken som de sätter på hästarna, jag tror inte det finns ett allmänt register för märken på alla raser och korsningar, och jag tror inte heller att man behöver vara särskilt seriös för att märka hästarna med sitt emblem. De register och böcker du hittills fått kollade koncentrerar sig förmodligen på de renrasiga P.R.E- och lusitanohästarna.

Däremot kan det säkert finnas folk som känner till "okända" märkningar, såna som kanske själva är i hästhandlarbranschen och ser mycket hästar därifrån. Eller om det skulle gå att spåra henne i Tyskland och bakåt via importören, men det kan jag tro är svårt så här efteråt.

Liknande trådar

Avel Hej.. Min elev har köpt en ny ponny med okänd härstamning med två brännmärk ningar. En uppe på halsen där det står 07 och en nere på...
2
Svar
20
· Visningar
2 991
Senast: Louise93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18