Brännande känsla i vaden

Tigertofflan

Trådstartare
Har under många år nu haft problem med min vänstra vad. Om jag anstränger den, dvs går till bussen tre kvarter bort eller rider i korta stigläder eller liknande, så börjar det "bränna". Det känns som mjölksyra fast flera gånger värre. Höger vad är alltid "normal".
Sitter jag och trycker, masserar och smörjer in med liniment blir det bättre, men smärtan kommer tillbaka så fort jag anstränger vaden igen.

Ska till läkaren nu i nästa månad och tänkte passa på att fråga då, men det är en hel månad dit.. :crazy:

Är det någon som har nån som helst idé om vad detta kan vara?

Sv: Brännande känsla i vaden

Hah! Nu skulle jag ju kollat din tråd innan jag gjorde en egen, men jag har precis samma! Fast inte just i vadmuskeln, utan på sidan av vaden! Det gör ont som f*n! :crazy:

Nejnej, jag har inte heller ont i vadmuskeln, utan om du tänker fotknölen, och så typ 10-15 centimeter upp, lite åt baksidan. Jag har fått för mig att det är fel på ett muskelfäste, men jag har egentligen ingen aning :crazy:

Det låter lite som jag hade det när jag fick en blodpropp i mitt ena ben.

Hemska smärtor så snart jag ansträngde benet. Mitt ben svullnade också på grund av allt blod som stockades när det inte kunde flyta fram som det var tänkt.

Kan ju möjligtvis vara en diagnos att ha i åtanke? Om du äter p-piller, röker eller har övervikt finns det en viss ökad risk för att drabbas av blodpropp, så om något av det stämmer in på dig tycker jag att du bör försöka få en snabbare läkartid.

En månad låter som lång tid att vänta vad det nu än är- låter ju jättejobbigt att ha det sådär och inte veta vad som är fel!

Har du kollat min tråd? Verkar det vara samma? Var hos en kompis som är massageterapeut nyss och hon sa att jag var sjukt stel i hela underbenet. Hon masserade lite nu och så ska hon massera upp resten av vaden i etapper.

Nej, en blodpropp tror jag inte att det är. Har haft det så här i fyra år nu så jag tycker att det skulle varit värre om det var en blodpropp. Och har jag skjutit på det i fyra år kan jag vänta en månad till, men vafan liksom. Jag vill ändå veta vad det är.

Ja, jag har tittat i din tråd, och det är mycket möjligt att det är samma. Men jag tror i så fall att det är muskelfästet till den muskeln (det var en muskel va?) som krånglar, för det gör liksom inte ont mitt över den.

Nix, det finns inget att operera.

Möjligen om det är ett kroniskt compartmentsyndrom, med brädhård muskulatur under och efter aktivitet. Men det låter det inte som.

Compavadå?
Så det finns inget att göra? Det är inte under någon stor ansträngning det kommer, räcker att jag går till bussen tre kvarter bort så börjar det bränna. Det påverkar liksom även om jag inte gör något ansträngande..

Compartmentsyndrom :)

Musklerna ligger i tighta bindvävsfack. Blir det svullet inuti ett sådant får muskeln inte tillräckligt med syre och man kan behöva lätta på trycket. Det ska dock till ganska stort tryck.
Det vanligaste är akuta compartmentsyndrom i samband med skador.

Åhå, okej.
Ja, jag vet ju inte själv vad det kan vara, men om det nu inte är detta, och det inte går att operera, vad gör man åt det då?

Frågan om vad det är och vad man eventuellt kan göra åt det, är omöjlig att svara på över nätet. Jag skulle behöva undersöka dig för att veta det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 190
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 326
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Det hela började för ett par veckor sen. Jag satt en kväll och spelade gitarr, med benen i kors ca 1,5 timme. Det övre benet (högra)...
Svar
16
· Visningar
4 308
Senast: Antooox
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har... 2
Svar
31
· Visningar
5 507
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka