Brandvarnare i stall.

Glimris

Trådstartare
Efter att otaliga försäljare ringer om brandvarnare och brandsläckare undrar jag vad ni har. Jag har en brandsläckare, men lika viktigt vore ju att ha en brandvarnare. Försäljarna säger att det inte går i stall för fukt och damm. Men igår ringde en och sa att det finns varnare som reagerar på värme och skulle passa i stall. Någon som vet eller har tips????
 
Sv: Brandvarnare i stall.

Är det värt att ha brandvarnare i stallet? Är det folk i stallet ofta nog för att märka om det brinner? Skulle väl vara om du bor nära nog och kan synka den med varnarna du har inne i huset och smacka dit en blinkande lampa på stallväggen, väl synligt från huset så du ser att det är just stallet som larmar. Annars skulle jag personligen välja bort varnare iom att det är begränsat hur mycket jag vistats i våra stall när jag bodde hemma.
 
Sv: Brandvarnare i stall.

Det är inte fukten som ställer till. Det är amoniaken! Jag tvivlar på att den kommer fungera, det kommer troligtvis bli många fel larm. Och om den reagerar på värme så lär det nog vara försent att rädda några hästar:/ Då gäller det att den är placerad precis där branden startar.

Vi har i vårat hemlarm brandvanare som är kopplade till securitas. Börjar det brinna så ringer de oss. Är vi ej hemma men hundarna är så ska de släppa ut dem om möjlighet finns. Vi diskuterade att koppla ihop med stall. Men det är inte möjligt. Tyvärr!
 
Sv: Brandvarnare i stall.

En rökvarnare som går till huset eller direktlarm till brandkåren funkar. vi hade det senare i ett större stall.

Vi hade provlarm där brandmännen fick prova på att rädda hästar. Det var jobbigt för dem då de var rädda för hästar o inte såg vad som var fram eller bak. Hästarna reagerade på maskerna o ljudet av andningen genom masken.

räddningsutrustning såsom kniv, grimskaft mm ska vara tillgängligt utanför stallet. Nödbelysning är oxå fint.

Planritning över var boxarna ligger är A o 0
 
Sv: Brandvarnare i stall.

Brandvarnare har vi inte, MEN brandsläckare finns i alla utrymmen vilket jag anser är ett måste. Man ska inte behöva leta efter en brandsläckare om olyckan är framme så därför har vi en släckare i vareviga rum/utrymme.
 
Sv: Brandvarnare i stall.

När jag red på ridskola för hundra år sedan hade vi brandvarnare direktkopplade till brandkåren lite här och där. Och det var väldigt ofta brandkåren var där, för de satte ju igång titt som tätt. I synnerhet de på loftet. Det kostade ju en slant varje gång brandkåren kom, även om man ringde och sa att det var falsklarm. Kåren var ju tvungna att skicka nån i alla fall för att kolla.
 
Sv: Brandvarnare i stall.

Det enda som funkar i stall är den typ som är speciellt framtagen för stall och den kostar väldigt mkt tyvärr handlar om mååånga tusen och måste installeras i ett speciellt system en snabbkoll för en del år sedan med tror det var två möjligen tre brandvarnare med system skulle springa iväg på runt 25000 och då skulle det vara ett jättebilligt pris.....

Har provat olika vanliga trots att jag blivit avrådd och kan säga en sak har man svagt hjärta skall man inte göra det för så fort det kommit in en del damm i dem så sätter de igång och tjuter och när rörs det omkring damm i stallet jo på natten när hästarna är inne, snacka om att man kommer ur sängen snabbt och adrenalinet pumpar när brandvarnarna tjuter för fulla muggar ute i stallet mitt i natten. Hästarna är för övrigt inte heller helt lyckliga kan jag säga, nu har vi övervakningskamror i stallarna igång på natten därför hör jag brandvarnaren lika tydligt som om den suttit i sovrummet. Har dock en vanlig brandvarnare sittande i sadelkammaren och där funkar det blir ju inte dammit på samma sätt där och med tanke på att man ju ofta har en värmekälla som ju alltid innebär en viss brandrisk så är det ju bra att ha en där. Finns ju nu billiga seriekopplade att köpa där de aktiverar varandra automatiskt vet dock inte hur lång räckvidd de har kanske funkar att ha en i sadelkammaren och en i huset om man inte som vi har kamror så att man hör den i sadelkammaren.
 
Sv: Brandvarnare i stall.

Vi har en brandvarnare i sadelkammaren, foderkammaren och en i ridhuset. Men inte "inne" bland hästarna. Jag bor ju på gård så tittar man ut genom fönstret så ser man ju direkt om det binner eller inte.
 
Sv: Brandvarnare i stall.

Kl

Jag vet att det finns brandvarnare som man har i båtar, som går att seriekoppla..dessa kostar inte multum och klarar fukt åtminstone.
Kan det vara något? Kan vara värt att kolla i alla fall.
Köper man flera och sätter en av dem i huset "ringer" alla till varandra om brand skulle uppstå och i så fall tjuter det ju även inne i huset.
 
Sv: Brandvarnare i stall.

Kl

Jag vet att det finns brandvarnare som man har i båtar, som går att seriekoppla..dessa kostar inte multum och klarar fukt åtminstone.
Kan det vara något? Kan vara värt att kolla i alla fall.
Köper man flera och sätter en av dem i huset "ringer" alla till varandra om brand skulle uppstå och i så fall tjuter det ju även inne i huset.

Problemet i stall är inte fukt utan dammet, brandvarnare fungerar så att de har typ ett litet rör inne i och när detta fylls av rök så är det någon kännare som känner av det och den larmar, i stall finns miljoner små dammpartiklar i varierande storlek och de fyller detta rör på nolltid och det som sen händer är att varnaren larmar då den inte kan känna skillnad på om det är rök eller damm som fyllt röret.
 
Sv: Brandvarnare i stall.

En bra sak att göra är att ha Värmekänsliga brandvarnare i närliggande byggnader som sadelkammare ect. Man har ju då en chans att förhindra att branden sprider sig till stallet alt. hinner rädda hästarna.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 866
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 090
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp