Brandvägg

tralala

Trådstartare
Hur fungerar en brandvägg och vilka är för och nackdelarna? Kostar det något att skaffa och hur gör man för att skaffa det? :confused:
 
Sv: Brandvägg

en brand vägg stänger portar och hindrar intrång på din dator
fördelarna är att man slipper dom flesta intrången :)
nackdelarna ligger mest i program som komuniserar med nätet på nåt sätt.. oftast så går det ändå men ibland så hindrar brandväggen den trafiken.

det finns vissa som är gratis.. bara att ladda ner från nätet

Zonealarm är en av dom som finns gratis
 
Sv: Brandvägg

jo.. det är nåt som är bra att ha :)
själv kör jag visserligen utan.. men jag rekomenderar att ha det ;)
 
Sv: Brandvägg

Rekommenderar absolut det.. Väldigt vanligt att folk får virus eller blir angripna för att deras säkerhet är för låg (stöter nästan dagligen på sånt).. En nyuppdaterat virusprogram, ett patchat operativsystem och en ordentlig brandvägg är A-O om du vill klara dig på nätet :).
 
Sv: Brandvägg

Det är ju så att vanligt folk oftast inte går omkring med rikshemligheter, så man måste inte precis ha virusprogram och brandvägg. Det värsta som kan hända är att man måste formatera hårddisken och installera om OS. Själv anser jag att alla bör ha säkerhetskopierat viktiga filer istället.:)
 
Sv: Brandvägg

Ursäkta, men det var nog det dummaste jag hört på länge, dvs om du inte är en Mac-användare.

Visserligen är säkerhetskopiering en annan viktig grej som folk ofta skiter i. Men hur vet du att dina filer som du gör backup på inte är infekterade utan virus program. Och hur vet du att folk inte använder din dator för att lagra t.ex. barnporr på din burk utan virus program?

I dagens läge är det skit viktigt att hålla koll på sånt här..
 
Sv: Brandvägg

Soapbubble skrev:
Om du laddar ner service pack 2 för windows, får du alla uppdateringar till windows och en brandvägg. Läs mer här: http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/sp2/

/Soapbubble

Jag blir väll snart hängd som pesimist här men vill bara varna för installera Servicepack 2 (SP2) utan se till att man gjort en backup på filer o inställningar om man har något viktigt på datorn. Jag har inte själv haft problem med SP2 men andra har råkat ut för kraschade system och så..

I färska system utan några andra uppdateringar och mjukvara funkar det fint, men man får vara lite på sin vakt när man uppgraderar (gör inte det själv utan ser till att mina kunder har ordentliga brandväggar istället).
 
Sv: Brandvägg

Ja brandväggar är bra..men skaffa inte en direkt i datorn...Om du får problem med brandväggen så är risken stor allt i datorn börjar muppa sig...En idealisk brandvägg placeras mellan Internet och det nätverk som ansluter till det, så att brandväggen kan sålla all trafik till och från nätverket...
 

Liknande trådar

Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
7 818
Senast: Enya
·
IT & mobiler Går i tankar att skaffa mig en ny mobil. Så jag tänkte att min gamla slänger jag i elektronik på återvinningscentralen. Men sen kom min...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Smoothi
·
IT & mobiler Vet inte vad som hände, men jag lyckades precis ändra bakgrundsfärgen från vit till svart på google sökrutan på mobilen och hela...
Svar
4
· Visningar
356
Senast: tott
·
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 340
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp