Brandskydd

the_connemara

Trådstartare
Läste lite i LBK-pärmen och fann att man måste förvara hästar och mer än 10 m3 foder/strö annat lättantändligt i skilda brandceller. Gäller det precis alla stall? 10 m3 är ju inte mycket alls... Och kraven för brandceller är höga vad jag förstått det som.

Hur efterföljs det ute i stallarna? Har äldre stall/ombyggnationer lägre krav på sig? Hur kontrolleras detta när en förprövning inte krävs (i vissa fall för färre än 5 hästar om jag fattat det rätt), kan man åka dit på en inspektion då?

Hur har ni löst det i ert stall? Jag är speciellt intresserad av fall där man inte har strö och foder mm i egen byggnad.
 
Sv: Brandskydd

Läste lite i LBK-pärmen och fann att man måste förvara hästar och mer än 10 m3 foder/strö annat lättantändligt i skilda brandceller. Gäller det precis alla stall? 10 m3 är ju inte mycket alls... Och kraven för brandceller är höga vad jag förstått det som.

Hur efterföljs det ute i stallarna? Har äldre stall/ombyggnationer lägre krav på sig? Hur kontrolleras detta när en förprövning inte krävs (i vissa fall för färre än 5 hästar om jag fattat det rätt), kan man åka dit på en inspektion då?

Hur har ni löst det i ert stall? Jag är speciellt intresserad av fall där man inte har strö och foder mm i egen byggnad.
Det är inte så svårt att få till en egen brandcell. Det räcker med att väggen håller för 60 minuters brand. Det finns exempel på sådana väggar i LBK-pärmen. Ett exempel är 6 cm solidt trä. Är det t ex timmervägg mellan så är det lugnt. Gamla höskullegolv är ofta ungefär så tjocka och då är det inte några problem :)
 
Sv: Brandskydd

Vägg ja, och godkänd dörr som slås igen om det blir brand väl? Är det lika lätt?

Jag som hade velat förvara foder och strö i spiltliknande skapelser med dörr i samma byggnad, helt att glömma då eller?
 
Sv: Brandskydd

Du kan ju ha en REI 60 vägg + dörr EI 60 (B60) mellan stallet och förvaringsutrymmet.

Gör du dörren med ordentlig bredd, 120-150 cm så är det ju lätt att köra med vagnar emellan stallet och foder/strö förvaringen.

Då kan du ju ha högre takhöjd i det utrymmet än i stallet samt en minst 3x3 meter stor dörr i ytterväggen så att du kan köra in foder och strö i förvaringsrummet med lämplig traktor.

Har du strö + foder i en egen huskropp är det dessutom lätt att ordna med brandventilation, då är det bara att göra taket delvis i plast istället för plåt eller tegel så smälter detta vid brand och släpper ut röken uppåt istället för att den trycks in till hästarna som dör.

Branddörrar finns att köpa på Nima, det är förmodligen billigaste stället.
Där kan du få tag i en vettig 60 minuters dörr för ca 10-15 000 + moms, annars hamnar man lätt på 20 - 25 000 + moms på vanliga byggaffärerna.

En 60 minuters brandvägg är ganska enkel att bygga själv, här är några tumregler:

- Vid en "normal" brand så brinner trä med ca 1 mm per minut.
Gammalt klassisk 22 mm råspont håller i 20 minuter bara den...

- En vanlig 13 mm gipskiva sönderfaller efter ca 15 minuters brand.
Bara av att du bygger in 2 lager med 13 mm gips med förskjutna skarvar i
väggkonstruktionen så har du köpt dig 30 minuter... med lite grövre reglar
+ lite mineralull så har du snart REI 60.

- Förmodligen mest prisvärt är att bygga brandväggen i murblock eller
lättklinker, det är billigare än trä förutsatt att man murar själv - med putsad
utsida så håller en sån vägg i bortåt 90-120 minuter. På så lång tid hinner
de flesta bränder dö ut av sig själv...

Det är bättre att se till att dörren är stängd innan man lämnar stallet än att ha med automatisk stängning. Vid en viss brand i Göteborg fanns det faktiskt en dörr som skulle slå igen automatisk... bara det att brandlarmet var försett med en värmedifferensdetektor som är en ganska trög detektor, så innan brandlarmet hann lösa ut så hade samma brandlarm brunnit sönder...
 
Senast ändrad:
Sv: Brandskydd

Tack för ditt informativa svar! Många bra grejer att fundera över :bow:

Jag tänkte citera mig själv i tråden och lägga till ventilation som ytterligare problematik men det tog du ju upp det med.

Ang dörren så var det såklart tänkt att den ska vara stäng som regel för att inte glömmas men är det godtagbart i laglig mening?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 709
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag fick en snilleblixt igår :angel: Eller ja, en idé iaf. Hö är ju lite svårt att förvara vid fuktigt väder. Hemma (Halland) har vi...
Svar
6
· Visningar
2 486
Senast: Maléne
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 503
Senast: moonstruck
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 657
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp