bråkiga bakben..

Shimzy

Trådstartare
bästa tipsen på hur man lyckas med "bråkia bakben vid hovlyft" (haha roligt utryck!)

han vill inte vara med alls på det..slår en ko spark mot mig.. men får borta på benen mkt och hela vägen ner.. :confused:

är det bästa att bygga upp ett bra förtroende så han vet att de itne är farligt att lyfta på tassarna.. lyfter förövrigt fram hur bra som hellst..
men hur tar man steget från borste till hov-lyft utan bråk..elelr skall man bråka? sparkar mera när man höger rösten, men man vill ju inte heller strunta i det..?!

han är en 4årig unghäst.

tack på förhand :)

Sv: bråkiga bakben..

Kan du avgöra om hästen busar med dig eller har den varit med om något som gör att han är rädd om bakbenen? Har det gått bra att lyfta bakbenen tidigare?

han ahr varit missdkött förut så det är därför ahn är lite rädd omd em trro jag..
nyköpt så ajg vet itne så mkt om honom ännu..
men tjej s om ägde honom innan sade att hon kunde lyfta dem men de tog tid inan hon fick göra det med..
måste ju bygga upp ett förtroende mellan oss men hur skall man lyckas?

Så var våran nordsvensk tidigare, men min sambo är stark och klargjorde snabbt för hästen att krångel inte accepteras och höll helt sonika i benet.
Man får lov att hålla i så de inte kan rycka ner benet.

Nordsvensken fattade galoppen snabbt och idag lyfter han snällt benen när han står lös i hagen bara man tar lite försiktigt i hovskägget.

På vilket vis har hästen varit misskött? Om ingen svår misshandel har förekommit kan jag inte se varför oviljan att lyfta fötterna hänger ihop med vanskötseln? Snarare att ingen har hanterat hästen tillräckligt och lyft benen kontinuerligt när den var yngre så den fick lära sig att människor vill lyfta på benen och då ska man stå snällt.

Är det en liten ponny som krånglar så får man ha i åtanke att hästen kanske krånglar för att man håller benet för högt för ponnyn och den därmed tycker det är obekvämt och vingligt och tappar balansen.

Senast ändrad av en moderator:

Då är det bara tålamod som gäller. Börja med att borsta precis som du har gjort. Lyft ett framben precis som vanligt och när det går bra så beröm. Gå vidare till bakbenet och säg "lyft" eller "hoven" eller vad du brukar säga, om det inte räcker så pilla lite på bakbenet tills hästen lyfter (du kan stå långt fram för att undvika att bli sparkad). Den lyfter förr eller senare om inte annat för att undra vad du gör. Upprepa kommandot samtidigt som du pillar på benet. När den lyfter benet passa då på att ta den runt hasen. Släpp omedelbart och ge beröm, helst med massor av havre enligt min mening. Vitsen med denna övning är att den självmant ska ge dig hoven istället för att du ska lyfta den. Detta första steget är för din egen säkerhet och för att visa hästen att det är OK att lyfta. Håll på med detta tills hästen självmant lyfter benet till dig på ditt kommando. Håll inte kvar benet utan släpp fortfarande direkt.

När ovanstående sitter som handen i handsken så är det bara att utöka tiden för hur länge du håller benet. Släpp alltid ner benet innan hästen tar det själv. Tar hästen ner benet själv så uteblir berömmet och havren. När hästen och du är bekväm med detta så utöka med att dra bak benet så som man brukar göra men innan dess så måste hästen vara avslappnad. Den måste alltså lita så mycket på dig att han vilar sitt ben i din hand.

Låt det ta tid kanske en månad tills du kan ta bak bakbenet på hästen. Det är bättre att arbeta med hästen, än mot anser jag, speciellt när den varit med om otrevliga saker. Det ger ett långvarigt gott resultat. Detta sätt fungerade på min krångelpelle.

Mvh Ideaal

Använd ett körspö ( förlängning av din arm och berör, sryk hästen på benen, träna med en plastkasse på ett körspö. Träna en sida i taget och smek hästen när den lugnar sej. När detta är klart och hästen kan stå avslappnad, Lägg ett rep runt ena foten och lyft i repet så kommer den inte åt att sparka dej. träna en sida i taget, beröm när den är lugn. När den accepterar att lyfta utan protester kan du börja stryka med handen ner längs benet och försöka lyfta. Ting tar tid! Tålamod. Ett steg i taget!

tack =)
ditt svar låter som om de skulle passa oss, de var lite i den stilen ajg ahde tönkt men hade inte klurat ut något bra sätt ännu bara ;)
men vi provar detta.. :)
tror inte på att man skall bråka med honom utan snarare visa honom att det inte är farligt...

provar detta!

njä tror inte på det.. han blir väldigt stor och stark..plus hur komemr förtroendet in i den bilden..?..

kul att de funakde för er men jag prövar nog en annan metod..tack ändå =)

Våran häst har ett stort förtroende för oss, men det går inte att stå och "fjönsa" med en så stor häst som en nordsvensk och släppa benet så fort den rycker lite. Då kommer den aldrig att sluta med det. Man får också säga NEJ på skarpen när hästen börjar rycka
med benet.
Hästen ska inte bara ha förtroende för dig, den ska också ha respekt och veta att det faktiskt är DU som bestämmer.
Annars kan hanteringen bli farlig.
Den lär sig om man håller på varje dag.

Jag anser att det inte hjälper att "pilla" lite på benet, det kan istället ge motsatt effekt och hästen blir irriterad.
Och i många fall så hinner inte människor hålla i sina hästars ben länge nog för att berömma dem utan hästen sliter åt sig benet omgående när dom lyft det.
Våran häst lyfter idag sina ben bara du böjer dig ner mot benet, för han förstår att man kommer att vilja lyfta det då.

Vi har samma mål fast olika vägar att nå dit. Min häst lyfter bakbenen på röstkommando. Han gör det för att han tycker att lyfta benen är helt OK (till och med ganska kul) och han skulle aldrig falla sig in att rycka till sig bakbenen för då får han ju inget beröm. Du ser att resultatet blir det samma men jag har ett annat sätt att arbeta för att komma dit. Du är nöjd med ditt sätt och jag med mitt, det är väl det viktigaste eller hur? Sedan är det upp till var och en att välja hur man vill jobba med sin häst.

Jag tror det är viktigast att anpassa metoden till något som känns rätt för både ägare och häst, annars kan det bli på tok. Jag märker att våran unga flicka inte gillar att jag lyfter bakbenet för mycket, hon har nog inte balansen för det ännu... Tror hon får lite panik då, för då börjar hon rycka och slita i benet, men lyfter man inte så högt och tar det lugnt och försiktigt så går det bra. Det är nog också viktigt att man låter hästen ställa sig i balans på de andra benen innan den lyfter, en ung häst kanske kan få trampa på lite innan den lyfter på tassen...

*lånar knapp*

Min lilla hblhingst (snart ett år) har nästan samma problem...

Historia...
Lyfter alla ben ok som "liten" ... Kommer sedan in i en "växtperiod" vilar mkt spec på vänster bak... Där kom problemet...
Han ville då inte lyfta höger bak och sätta över vikten på det "vilande" vänster bakbenet...
"växtvärken" (eller vad de nu va) har nu gått över (eller kanske tom bytt ben till det högra, svårt att säga då jag e ute sällan) men inte oviljan att lyfta upp höger bak.. (det vänstra går UTAN PROBLEM)
Han lyfter det "problematiska" högra men drar åt sej det med en gång å blir sen lite "stirrig" när jag försöker flera gånger... Iom att han inte ens är 1 år gammal vill jag inte göra för "stor sak" av det hela men inte heller vill jag ju ge mej !

Hur göra ? Tips ?

Fundera över så att den inte har ont någonstans för det är lite märkligt att det går bra med ena benet men inte det andra. Kan det göra ont med den extra belastning som den får på vänster bak när du lyfter höger bak? Kan det göra ont någonstans i vänsterbenet/hoven? Eller är det just när du tar bak benet som det kanske gör ont i högerbenet? Innan du har uteslutet att hästen har ont så tycker jag du ska ta det lite lugnt med lyftandet.

När du vet att den inte har ont kan du pröva att ställa den med vänster sida mot en vägg när du lyfter högerbenet eller be någon stödja hästen när du lyfter. Kanske har den tappat balansen någon gång när du har lyft högerbenet så att den tycker det är otäckt? Jag håller absolut med dig i att man inte ska göra för stor sak av detta när han är så ung. Uppmuntran, beröm och tålamod är som jag sagt tidigare mitt bästa recept.

Liknande trådar

L
Hästvård Hej! har precis köpt mig en otroligt söt liten unghäst på 3 år, hon har aldrig varit halt eller skadad, men alltid varit lite kinkig när...
Svar
3
· Visningar
1 459
Hästhantering Hej jag måste bara fråga er hur ni tränar att lyfta bakben på unghästarna... Jag har stor erfarenhet av unghästar osv.. Men har nu två...
2
Svar
39
· Visningar
7 933
Senast: axel
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·
F
Hästhantering Har en B-ponnysto på foder sedan JAnuari i år som är väldigt hög i rang och när jag borstar henne eller smeker/rör henne över kroppen...
Svar
1
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17