Bråkiga 6-åringar

Tättran

Trådstartare
Är det så att hästarna har en tonårs-period i 6- års åldern ?
Jag tycker att min sexåriga islänning är värre nu än för ett år sen. Gör konstiga grejer. Drar iväg när man arbetar från marken osv. Går bra ett tag , sen ser man på ögonen att han blir jättesur och kan få sina ryck.
Annars är han jättesnäll. Nån som har upplevt nåt liknande ?

Sv: Bråkiga 6-åringar

Min lilla häst är sex år. Jag tycker att hon är lika snäll och mysig som hon alltid har varit. Så det stämmer inte på henne.

min häst har börjat trotsa lite nu och gör massa konstiga saker och han är 8 år. tror inte alla hästar börjar "trotsa" 6 års åldren utan de kan nog komma när som helst.
/ Johanna Och Baccus!

Här har du en med 6-årig shettisvalack, som får sina "ryck" o har en stark vilja. Är inne i en "trots-period" som jag kallar det för... Har ju pratat ett tag om att träna horsemanship med min shettis, men har inte gjort det ännu. Så nu ska jag ta tag i det där med min shettis.
När han inte får som han vill blir han riktigt SUR som bara den. :D Det där ger mig "gråa hår".

min 6åring har åxå kommit i trotts... typ om jag tömkör så tror han helt plötsligt att han är på antagningsprov till spanska ridskolan....:crazy: reser sig å skjuter ifrån å slårbakut... å så är han ju en shire så det är inte lite häst att ha å göra med heller.....ridningen går hyffsat har bara börjat småstegra lite.,..
men mkt beror även på att han har fått vila en del dessa 2 veckor då jag inte hunnit göra så mkt med han då 2 st på jobbet slutat så har fått jobbat massa... vilket är bra innan jul:angel::D

Jag tror inte på att varken hästar eller barn har något som heter trotsålder eller vad man nu vill kalla det.

Jag tror det mer beror på bristande ledarskap. Även om man fungerar bra tillsammans med sin häst så kan man ju själv ha perioder då man kanske inte mår så bra och då kan det ju gå ut över hästen som kanske då inte ser en som en självklar ledare längre och därför börjar testa om den kan komma upp i högre rang.

Det är vad jag TROR.

/M

Min 6 åring är för det mesta lugn och snäll, men ibland slår det över, typ när vi är i ridhuset och några andra stackars tjejer skall galoppera lite, kan han få för sig att leka hingst :crazy:

Annars så har jag i stort sett bra kontroll på ledarskapet, han vet vem som bestämmer och vi har tränat NH som fungerar väldigt bra på honom.
fast det är bara vid ridhuset han får sina ryck? kanske för att han blir glad när andra hästar rör sig? :D Går med en kolugn gamling annars i hagen.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 616
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar