Bråkig ponny

Dolly

Trådstartare
Hej! min ponny har blivit jättebråkig och har börjat att bitas, knuffas och sparkas.:( när jag köpte henne (för 2 veckor sedan) var hon hur snäll som helst. Kan det vara så att hon testar oss? eller är det jag som gör något fel? Hur ska man tillrättavisa en sådan ponny bäst? Hon är 2 år.
Tacksam för svar!

Sv: Bråkig ponny

Hej!

Det låter som om din häst testar dig, vilket är helt normalt! Det ingår i en hästs liv att varje dag testa sin ledare för att se om ledaren är tillräckligt stark. Hästar är sådanna djur och det är så dem fungerar. Därför är det så viktigt att man får en häst som repskterar en, ser en som ledare och litar på sin människa till 100%. Det här är inget resultat som du upnår på några veckor. Att etablera en riktigt bra relation till sin häst, vinna tilliten och respekten kräver års arbete! Och det är inget som du kan göra själv, är du ovan och inte nybörjare i nh så ska du inte försöka dig på att sjlv försöka uppnå dessa resultat. Det kan bara bli fel! Gå en kurs, åk på något läger eller träna för någon bra nh tränare. Tilbringa mycket tid med din häst (en riktig ledare tillbringar ju faktiskt 23-24 timmar tillsammans med sin flock) läs mycket om nh men framförallt ta hjälp och försök inte själv om du inte har kunskapen!
Lycka till!
Mvh emma

va lugn, bestämd, rättvis och framför allt konsikvent, låt hästen förstå när den går för lång. sparkar och bett är aldrig ok. det kan lätt bli farligt. har du någon duktig människa i din närhet så be om hjälp irl.

människan måste lära sig tänka häst för hästen kan aldrig någonsin lära sig tänka människa ;) sedan kan man kalla "metoden" va man vill, sund hästhantering kallar jag det ;)

Nu är det ju så att ponnyn är 2 år, har antligen kommit till ett nytt ställe, är en stor omställning för en sån liten en.
Ok, ponnyn ska inte bitas och knuffas, men jag tror det kan delvis bero på att den är lite stressad och orolig. Gör inget förhastat, finns det ingen son kan hjälpa er? Det är ju så svårt för oss Bukisar att kunna hjälpa när man inte riktigt känner till problemet.

Hej! min ponny har blivit jättebråkig och har börjat att bitas, knuffas och sparkas.:( när jag köpte henne (för 2 veckor sedan) var hon hur snäll som helst. Kan det vara så att hon testar oss? eller är det jag som gör något fel? Hur ska man tillrättavisa en sådan ponny bäst? Hon är 2 år.
Tacksam för svar!

Hur jag skulle reagera:
Bitas: då smäller det direkt, klatsch på mulen, inte hårt men bara för att markera. Nu får jag väl halva Buke över mig men om en häst biter eller nyper mig så reagerar så jag utan att tänka. Morrar rejält åt den också.
(Min nya lilla donna tycker inte så mycket om när man spänner sadelgjorden, vanligtvis så vänder hon om och tittar på mig men häromdagen kollade hon hur det skulle vara om hon nöp till på mitt ben, det gör hon inte om :crazy: Men hade jag bara struntat i det eller inte visat missnöje så hade jag snart haft en häst som nöps när man spände sadelgjorden.)

Knuffas: knuffas dom så tar jag ett rejält ryck i grimskaftet, morrar något typ nu skärper du dig, eller happ-happar, och stannar upp, ibland rentav backar ett par steg.

Detta kanske låter våldsamt - icke, jag är mycket mjuk med hästar men reagerar direkt om det blir något. Har man vanligtvis ett mjukt sätt så behöver man inte ta i så mycket, för att kontrasten blir så stor mot det mjuka.

Men det gäller att visa ett rejält missnöje alltså så att hästen förstår att den har gått över en gräns.

Sparkas, har faktiskt ingen erfarenhet av sparkande hästar så jag överlåter åt andra att svara ang hur man hanterar det.

Har du kunniga i din omgivning som kan hjälpa dig? Detta är ju en unghäst, den uppfostran som du ger henne kommer hon att bära med sig hela livet och det är superviktigt att det blir rätt.

Hej!

Det låter som om din häst testar dig, vilket är helt normalt! Det ingår i en hästs liv att varje dag testa sin ledare för att se om ledaren är tillräckligt stark. Hästar är sådanna djur och det är så dem fungerar. Därför är det så viktigt att man får en häst som repskterar en, ser en som ledare och litar på sin människa till 100%. Det här är inget resultat som du upnår på några veckor. Att etablera en riktigt bra relation till sin häst, vinna tilliten och respekten kräver års arbete! Och det är inget som du kan göra själv, är du ovan och inte nybörjare i nh så ska du inte försöka dig på att sjlv försöka uppnå dessa resultat. Det kan bara bli fel! Gå en kurs, åk på något läger eller träna för någon bra nh tränare. Tilbringa mycket tid med din häst (en riktig ledare tillbringar ju faktiskt 23-24 timmar tillsammans med sin flock) läs mycket om nh men framförallt ta hjälp och försök inte själv om du inte har kunskapen!
Lycka till!
Mvh emma

Alltså ta inte illa upp men jag kan inte med sånt här. Det ska inte ta "års arbete" och en massa bokläsning om NH att lära en häst att inte bita, sparka eller knuffa en människa. Detta är grundläggande hästhållning som handlar om säkerhet, inte hokus pokus. Jag skiter i om hästen ser mig eller någon annan som sin ledare eller inte, men den ska f-n inte tro att den får ge sig på folk.

Första sommaren med mitt sto var hon en riktig plåga. En häst som var van vid att kunna skrämma folk och hon blev hemsk :S
Jag hade bara haft henne ett par månader och hon började testa en del.

Försökte tränga upp mig i ett hörn i hagen när jag skulle hämta henne, vände sig om på ett ögonblick och sparkade mot en osv.

Det slutade med att jag blev totalt vansinnig.. (och ja, ganska så rädd för hon är bra jävla träffsäker när hon sparkar vilket jag fått erfara ett par gånger) och jag kastade grimman på henne i full fart.

Hon sprang iväg och ställde sig 10 meter bort och blängde som bara den. Jag blängde tillbaka, sa några väl valda ord och gjorde mig stor och släppte henne inte med blicken.

Efter 5! minuter kom hon krypande som en rädd hund i princip och efter det har hon aldrig tjafsat upp sig så igen.

Hon är väldigt speciell och det händer att hon surar till det ordentligt ibland, men så är hon extremt stoig också..

Hon sparkas kanske inte riktigt men i fredags när jag kratsade hovarna var hon bråkig och ryckte undan hoven eller typ sparkade. men då daskade jag till henne på baken och morrade åt henne. Sen så hade hon nog väldigt mycket överskottsenergi för efter att jag varit ute med henne i skogen så blev hon mycket snällare. När jag tömkör henne så är den inte den minsta antydan till någon spark. Det är främst så att hon inte vill stå still.

Jag tror Blandrastik menar att det kommer att gå åt he###te.
Men stå på dig. Det kommer att gå bra bara du är lugn och konsekvent. ALLTID.
Lycka till!

Jasså. jag tror igentligen inte att det kommer gå så dåligt. Det låter nog värre än det är i första inlägget. Jag är otroligt bestämd, låter henne inte göra som hon vill utan som jag vill. Dessutom så känner jag några mycket hästkunniga personer som jag kommer ta hjälp av om det behövs.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 798
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Senast: Ceta
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Svartkatt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka