Sv: Bråkig ponny
Hej! min ponny har blivit jättebråkig och har börjat att bitas, knuffas och sparkas.
när jag köpte henne (för 2 veckor sedan) var hon hur snäll som helst. Kan det vara så att hon testar oss? eller är det jag som gör något fel? Hur ska man tillrättavisa en sådan ponny bäst? Hon är 2 år.
Tacksam för svar!
Hur jag skulle reagera:
Bitas: då smäller det direkt, klatsch på mulen, inte hårt men bara för att markera. Nu får jag väl halva Buke över mig men om en häst biter eller nyper mig så reagerar så jag utan att tänka. Morrar rejält åt den också.
(Min nya lilla donna tycker inte så mycket om när man spänner sadelgjorden, vanligtvis så vänder hon om och tittar på mig men häromdagen kollade hon hur det skulle vara om hon nöp till på mitt ben, det gör hon inte om
Men hade jag bara struntat i det eller inte visat missnöje så hade jag snart haft en häst som nöps när man spände sadelgjorden.)
Knuffas: knuffas dom så tar jag ett rejält ryck i grimskaftet, morrar något typ nu skärper du dig, eller happ-happar, och stannar upp, ibland rentav backar ett par steg.
Detta kanske låter våldsamt - icke, jag är mycket mjuk med hästar men reagerar direkt om det blir något. Har man vanligtvis ett mjukt sätt så behöver man inte ta i så mycket, för att kontrasten blir så stor mot det mjuka.
Men det gäller att visa ett
rejält missnöje alltså så att hästen förstår att den har gått över en gräns.
Sparkas, har faktiskt ingen erfarenhet av sparkande hästar så jag överlåter åt andra att svara ang hur man hanterar det.
Har du kunniga i din omgivning som kan hjälpa dig? Detta är ju en unghäst, den uppfostran som du ger henne kommer hon att bära med sig hela livet och det är superviktigt att det blir rätt.