Bråkig häst

M

m0rphene

Hejsan!
Jag och min kompis har tagit på oss ansvaret att sköta om en kallblodsmärr från Finland.

Hon kom till oss för ca 2 år sedan, och har mest stått. Vi red henne några gånger men hon var väldigt otrevlig, sparkade och bets. Så hon fick vara, och en tjej hade henne på foder ett tag under den sommaren men hon kom tillbaka ganska fort, så nu har hon stått på lösdriften hela vintern, men är inte förvildad eller dylikt, utan är väldigt social, MEN hennes ovanor är fortfarande kvar. Hon naffsar, biter, går över en och sådant men har ej sett tendenser på att sparkas (tack och lov).

Jag vill att hon ska vara säker på marken innan jag sätter mig på på hennes rygg!:D

Någon som har förslag på vad man kan göra med henne? Kanske övningar? Vore väldigt tacksamt.:bump:

Sv: Bråkig häst

Min häst var precis så där i början när vi fick han.
Han var bortskämd, så han nafsade/bet efter en (antagligen blivit matat ur handen), i boxen så brukade han attackera när man skulle ge honom mat, han var helt galen.
& vi ville inte ge upp honom, så vi anmälde oss till en ledarskapskurs där man fick lära sig att man var ledaren & hästen fick mer respekt.
Vi tränade då i repgrimmor & gjorde några av dessa övningar:

Om hästen håller på att nafsar osv så ska man inte ge nått ur handen (i jo för sig ska man inte det ändå) & då är det bara att knäppa till dom på mulen (inte hårt, bara så att dom förstår att det ska man inte göra)

Hålla i hästen i repet, han fick inte äta av nått på backen då skulle man säga ett bestämmt nej, gjorde han/hon inte det så röck man till lite med repet så att dom förstog att han/hon inte fick det. Man gjorde det tills dom förstog genom att man bara kollade på hästen.

Ja, men fick lära sig en massa bra på den där kursen, även att rida in hästen.
Du kan ju även söka på google & hitta en massa andra tips.

Lycka till i alla fall :)

MVH / Jennyfer

Jag skulle aldrig acceptera att en häst bet eller sparkade efter mig utan anledning. Det blir en snabb smäll direkt, inte stenhårt men tillräckligt hårt för att den ska vara tillrättavisande.

Förslagsvis ledarskapsövningar, eran häst har övertaget över er.
Den här hästen är farlig,,den behöver en konsekvent handledning och en fingervisning om vad som är rätt och fel.

Om hästen går över dig...se till att du går med ett litet avstånd från hästen så den inte skadar dig.
Använd repgrimma när du ska leda den, den är lite "vassare" än en vanlig grimma och ger mer effekt.
Så fort hästen visar tendenser till att springa på dig, framför dig eller förbi dig så stoppa hästen och backa den. Visa den var ditt utrymme är. Ju mer på hästen är..backa den mer i från dig.
Hästen ska gå helst bakom dig eller ha huvudet vid lite bakom...aldrig framför.
Det kan ta ett tag innan hästen förstår men jobba på.
Den ska lära sig var ditt utrymme är...sänder du iväg den så visar du hästen det.

Har du svårt för att stoppa hästen så skulle jag faktiskt ta hjälp av ett spö, inte överanvända det förstås,,,det kan ju göra saken värre..men du måste visa den att det inte är tillåtet.

Glöm heller inte beröm när hästen gör rätt.
Lär hästen backa genom tryck. Lägg ett tryck på tex. bogen, när hästen visar tecken på att backa så släpp på trycket...det är det som är berömet. Reagerar inte hästen så gör trycket krafigare, reagerar hästen så gör trycket mindre.

Senast ändrad:

Tack så jätte mycket, det ska jag testa på henne! :D Blir kul att se hur hon reagerar på detta! ;) :D

Självklart har jag gjort det! Aldrig att jag bara skulle stå och ta emot och backa undan! :D

Förslagsvis ledarskapsövningar, eran häst har övertaget över er.
Den här hästen är farlig,,den behöver en konsekvent handledning och en fingervisning om vad som är rätt och fel.

Om hästen går över dig...se till att du går med ett litet avstånd från hästen så den inte skadar dig.
Använd repgrimma när du ska leda den, den är lite "vassare" än en vanlig grimma och ger mer effekt.
Så fort hästen visar tendenser till att springa på dig, framför dig eller förbi dig så stoppa hästen och backa den. Visa den var ditt utrymme är. Ju mer på hästen är..backa den mer i från dig.
Hästen ska gå helst bakom dig eller ha huvudet vid lite bakom...aldrig framför.
Det kan ta ett tag innan hästen förstår men jobba på.
Den ska lära sig var ditt utrymme är...sänder du iväg den så visar du hästen det.

Har du svårt för att stoppa hästen så skulle jag faktiskt ta hjälp av ett spö, inte överanvända det förstås,,,det kan ju göra saken värre..men du måste visa den att det inte är tillåtet.

Glöm heller inte beröm när hästen gör rätt.
Lär hästen backa genom tryck. Lägg ett tryck på tex. bogen, när hästen visar tecken på att backa så släpp på trycket...det är det som är berömet. Reagerar inte hästen så gör trycket krafigare, reagerar hästen så gör trycket mindre.

Jag har letat på google.se om ledarskapsöv. men fick inte så mycket info eller så. Mest bara någon som skrivit "LEDARSKAPSÖV." vilket är synd. Och tror heller inte de finns några kurser här i lilla Skellefteå :(

Men tack så jätte mycket!:bow: Jag ska prova detta med henne, hon verkar för övigt vara en ganska smart häst så de kommer nog gå fort att lära henne :)

måste tillägga i denna tråd att det känns som att en liten snärt på henne inte gör susen då hon inte ens blinkar om man rent utsagt slår henne om hon tillexempel bits :/

Ja, bra att du tog upp detta. De är ju som sagt ett GGGAAANNNSSSKKKA stort problem det med.

Om du går in på min profil så kan du se en länk till min hemsida, där hittar du övningar som heter Seven Games.
Ett ypperligt sätt att öka kommunikationen med hästen och lära hästen gå undan för tryck bla.

Du kan också gå in på nnha....kolla under mina länkar.

Om du går in på min profil så kan du se en länk till min hemsida, där hittar du övningar som heter Seven Games.
Ett ypperligt sätt att öka kommunikationen med hästen och lära hästen gå undan för tryck bla.

Du kan också gå in på nnha....kolla under mina länkar.

Tack så jätte mycket! Verkar vara en kanonsida, kanske kan skriva en tråd där om Lumolikka och fråga? Alla verkar vara väldigt välutbildade och trevliga!:bow: :bow: :bow:

Vad heter hästen ?
En tjej jag känner hade en nordsvensk som var som du beskriver, i somras, men hon var hopplös och dom lämnade tillbaka henne efter sommarn.
Hon gick kalas, när hon ville. Ville hon inte bet hon ryttaren i benen, hon bockade, hon sparkade, hon reste sig osv osv, tänkte om det är samma haha

Om hon går för nära, "ryck till" en gång rejält med armbågarna (hmm vad svårt det var att beskriva). Det brukar få de flesta hästar att stanna upp och hålla avståndet. Samma sak om hon inte backar när du backar. Biter hon dig så är det en smäll i exakt samma ögonblick som gäller och samma sak om hon går på dig. Det är jätteviktigt att markera att det absolut inte är tillåtet. Jag tycker inte att man ska vara rädd för att smälla till hästen i ett sådant ögonblick, en ledarhäst skulle inte direkt vara mesig mot en i lägre rang som vågade sticka upp.
Träna på att leda omkring henne i små krumelurer och försök få henne så följsam som möjligt. Träna på att backa, det ska vara lika naturligt som att gå framåt och dessutom ett perfekt sätt att visa dominans över hästen. Flytta framdel och bakdel, arbeta på volt, hoppa över hinder, gå mellan koner, böj halsen... det finns massor med saker som är bra att träna på från marken och det är superbra att du börjar från marken innan du sitter upp :)

måste tillägga i denna tråd att det känns som att en liten snärt på henne inte gör susen då hon inte ens blinkar om man rent utsagt slår henne om hon tillexempel bits :/

Reagerar hon inte på det? Hmm jag är van vid lite mer nervösa hästar som kastar sig undan :smirk: Vad gör hon ifall du backar henne en ganska bra bit om hon biter dig?

Gå en Nh-kurs. Det är mitt bästa tips, för om du inte vet vad du gör är det svårt att bli en bra ledare för hästen och det är svårt att enbart läsa sig till hur man ska göra. Hon behöver uppenbarligen en konsekvent ledare som kan tala om rätt och fel. :)

Reagerar hon inte på det? Hmm jag är van vid lite mer nervösa hästar som kastar sig undan :smirk: Vad gör hon ifall du backar henne en ganska bra bit om hon biter dig?

Följer efter en, och står nära nära för att naffsa :(

Vad heter hästen ?
En tjej jag känner hade en nordsvensk som var som du beskriver, i somras, men hon var hopplös och dom lämnade tillbaka henne efter sommarn.
Hon gick kalas, när hon ville. Ville hon inte bet hon ryttaren i benen, hon bockade, hon sparkade, hon reste sig osv osv, tänkte om det är samma haha

Lumolikka heter hästen. Hon är fux med stjärn i pannan :o Kan de vara hon?

Om hon går för nära, "ryck till" en gång rejält med armbågarna (hmm vad svårt det var att beskriva). Det brukar få de flesta hästar att stanna upp och hålla avståndet. Samma sak om hon inte backar när du backar. Biter hon dig så är det en smäll i exakt samma ögonblick som gäller och samma sak om hon går på dig. Det är jätteviktigt att markera att det absolut inte är tillåtet. Jag tycker inte att man ska vara rädd för att smälla till hästen i ett sådant ögonblick, en ledarhäst skulle inte direkt vara mesig mot en i lägre rang som vågade sticka upp.
Träna på att leda omkring henne i små krumelurer och försök få henne så följsam som möjligt. Träna på att backa, det ska vara lika naturligt som att gå framåt och dessutom ett perfekt sätt att visa dominans över hästen. Flytta framdel och bakdel, arbeta på volt, hoppa över hinder, gå mellan koner, böj halsen... det finns massor med saker som är bra att träna på från marken och det är superbra att du börjar från marken innan du sitter upp :)

Tack, det ska jag göra idag redan!
Du har rätt ang. ledar hästen. Hade ju säkert blivit ett jävla liv om en i lägre rang skulle bita ledaren :o
tack!:bow:

Hej!
Har erfarenhet av Finnhästar så kanske jag kan hjälpa lite... :angel:
Finnhästar i regel är ganska "hårda", alltså reagerar inte på hårda tryck, smällar etc.. de har lätt för att "stänga av" eller bli väldigt tjuriga om dom märker att de får övertaget och utnyttjar det till max.
Min rekommendation är att vända på hanteringen. När hon bits eller försöker bita så slå inte utan vifta med handen på samma gång som du säger FYY! eller motsvarande. Vill hon inte flytta sig eller försöker gå över dej så tryck inte med hela handen utan med fingertopparna, stötvis.
Är hon tjurig när hon ska hanteras så försök muntra upp henne med att gosa, klia eller vad on kan tänkas tycka om..
Försök ge en positiv upplevelse av att du är där hos henne.
Finnhästar har också en tendens att vara mycket försiktiga med vem de vågar lita på, kanske hon är lite osäker och därför "försvarar" sig...?
Försök hitta ett mönster i var, när, i vilka situationer hon gör på ett visst sätt...
Nu blev detta mycket flummigt inlägg, men hoppas jag kunde förmedla nånting som kan ge ide'er... :)

Mia

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar