Bråk mellan våra 9 veckors kaniner!

M

mini

Hjälp! Vi är nyblivna ägare till två små kanin honor från samma kull. 9 veckor.Den lite mindre av dem har varit lite dålig, med ögoninfektion, men är mycket bättre nu. MEN! Hon har bortslitna tussar i pälsen på ryggen och vid ena örat. Igår kväll och inatt har det gått väldigt vilt till, de har slagits. Vad ska vi göra? Går det över? Trodde det blev ev problem när de blev könsmogna, inte så här tidigt?!
Den tilltufsade är även skygg mot oss, och hennes syster är kelig och framåt.
Böer vi dela dem redan nu, eller ska vi avvakta? Har frågat runt lite och fått massor med olika svar! Snälla någon med erfarenhet!!!

Sv: Bråk mellan våra 9 veckors kaniner!

Jag skulle sära på de innan nån av de blir skadad på riktigt.
Speciellt om de verkligen slåss också. Att den tilltufsade är skygg är inget konstigt, tänk dig själv att gå runt och vara rädd och stressad för någon du bor i samma rum som.

Jag tycker också att ni ska sära på dom... Efter att vi särade på våra kaniner så började dom gilla människor mer, så det är ju bra om ni vill få bort den lillas skygghet.

Tack för rådet. Vi lånade en bur av grannarna igår så nu är de särade. Kram

Ja, det är bra om den lilla får bli lugn och trygg, men det är alltid bra för en kanin att vara med någon annan kanin, precis som en häst behöver social kontakt med en annan häst..

Det brukar gå att "börja om" och släppa ihop dom igen. Jag har alltid gjort så att jag har låtit de träffas i bakluckan av bilen (under uppsikt!) och med motorn på, kanske spraya ett stänk med någon parfymflaska också. (inte mkt så klart) ;) Grejen är att dom träffas de på en plats där ingen av dom har eget revir, och båda är osäksa. Konstigt ljud, konstig lukt, konstgt ställe. Dom är så "uppehållna" av allt det nya att dom knappast bryr sig om varandra, dom bara inser att dom är två som sitter där och är skraja.. Låt dom sitta där i ca en kvart kanske.
haha, kaniner är roliga dom :rofl:
Städa sedan ur den ena buren ordentligt, helst skura, så att kaninens lukt inte finns kvar. Släpp sedan ner båda på en gång, och övervaka under de närmsta timmarna.
Ja, detta är mitt lite brutala sätt att handskas med bångstyriga kaniner :D Har alltid fungerat hittills..
Lycka till..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 549
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur