Bråk i hagen, råd?

Horzelover

Trådstartare
Har just flyttat till ett nytt stall med 4 hästar. De andra tre har gått ihop ett tag och består av 2 äldre valacker och ett 1-årigt sto. De är så beskyddande mot henne och stöter bort honom och är riktigt tuffa.

Idag hände något otäckt när jag skulle ta in dom. Jag tog min häst först och han stod kanske 100 meter från de andra. Jag gick förbi de andra som stod ihop med god marginal men de börjar springa efter oss och jag märker hur orolig min häst blir. Han lyssnar inte alls på mig och jag märker att han är rädd.

När vi står vid grinden springer en av valackerna fram och hugger min häst i bakdelen och han blir så rädd så han mejar ner mig i bara farten och skenar iväg. Jag landar i elstaketet.

De har gått tillsammans i tre dagar. Enligt min uppfattning är det här inget som kommer att ordna sig med tiden som stallkamraterna säger. Jag är orolig för människor som ska hantera hästarna samt för min egen hästs väl.
Jag har bett att min häst ska få gå själv medan de andra tycker att jag ska ge det lite tid och ha dem ihop.

Vad tror ni, kommer det att kunna lösa sig? Jag tror inte det. Tacksam för råd.

Sv: Bråk i hagen, råd?

finns otaliga trådar i ämnet här på forumet. att blanda fler valacker med färre ston är sällan en lyckad kombination och resulterar ofta i det du beskriver, dvs konstant bråk. stor skaderisk.

Jag tror att det löser sig:) Nu i början är dom säkert lite överbeskyddande mot den lilla och vill att din häst ska hålla sig på avstånd, men när dom lärt känna varandra så kommer dom lugna ner sig. Ge det några veckor men under tiden så tycker jag att du ska ha med dig tex ett spö, för att mota bort de andra om de skulle försöka ge sig på din häst, så att du inte blir skadad.

Tror och tror... det är omöjligt att säga. Vi har goda erfarenheter av blandade grupper: har nu tre valacker och tre ston tillsammans. Den valack som var sist in i gänget hade svårigheter att bli accepterad, framförallt av en annan valack. Jag lyckades tills lut lösa problemet, och gjorde såhär:

De två valackerna som var "osams" togs ifrån de övriga hästarna, och ställdes i varsin hage där de kunde se varandra. Där fick de gå i några dagar, och jag brukade ofta arbeta med den nya valacken så att den fientliga fick vara helt ensam utan att se de andra. Det tyckte han var bottentråkigt, och efter ett tag uppskattade han verkligen när den nya valacken var i närheten. Efter två veckor släppte jag ihop dem ( i en stor hage, fortfarande utan den andra flocken). Det gick jättebra- de hade ju bara varandra att ty sig till. Någon vecka senare fick båda flytta in hos de andra hästarna, och flocken var komplett. Sedan dess har jag inte haft några problem med att de är hårda mot varandra.

Fast tyvärr tror jag inte att det räcker med ett spö när 3 hästar kommer i full galopp med huvudena sänkta och öronen slickade bakåt :cry:

jag tror att det kommer att lösa sig. Det är sällan nya hästar får komma in i flocken, utan de får jobba sig inåt och för varje dag brukar radien från flocken minska. Men visst, alla fall är ju olika och hästarna individer. Jag har sett hästar som blivit uppsagda pga att dom varit rentav elaka mot andra hästar men som i sina nya stall med nya hagkompisar varit gudasnälla. ↲
Jag tycker att det brukar gå lite fortare om man särar på flocken ett litet tag och låter en av de gamla flockmedlemmarna gå med den nya,kanske är nåt som kan testas om det känns hopplöst?:)

Vi hade en likadan situation i mitt stall. Följde senario:
Tre hästar i hagen: ett gammalt sto på 22 år som inte brydde sig alls, ett 2 årigt sto och en ung valack som beskyddade 2 åringen och hon var hans sas. Sen kom det in en lika gammal valack i hagen och dom två valackarna rök ihop. Sparkades hela tiden. Lösningen blev att flytta ihop valackarna för sig och stona för sig. Idag är valackarna bästa polare.

Fler vallacker än ston är verkligen inte bra.
Finns fler trådar om det här, men det är verkligen den sämsta kombinationen, är mycket bättre att ha vallacken med en hingst istället.

Har din häst släppts rakt in i i flocken direkt när han kom till det nya stallet? Det är i så fall sällan en bra idé

Jag har faktiskt en gång varit med om en flock på tre valacker och ett sto som funkade bra. Jag hade två hästar, ett sto och en dominant valack, en annan inackordering hade två valacker, en dominat och en ranglåg. Under vintern hade vi varsin hage och de bägge dominanta valackerna mopsade sig gärna lite mot varandra när de gick förbi i stallgången, skrek som hesa hingstar och slog med frambenen framförallt första tiden. Sen lugande det ner sig.

Inför sommaren var det antingen vara kvar i de lite mindre vinterhagarna eller alla fyra tillsammans i en större underbar sommarhage. Vi släppte ihop dom och höll andan och genast, till min faktiskt ganska stora förvåning, blev de två dominanta valackerna bästa vänner och lekte så det stod härliga till medan stoet och den ranglåga valacken tydde sig till varandra. Perfekt. Men detta är väl förmodligen ett undantagsfall antar jag. Dock så hade ju alla hästarna stått i samma stall under hela vintern och det var nog därför det gick så bra som det gick.

Min dominanta valack var tyvärr ett par år senare förmodligen orsaken till att en annan häst dog. Den person vars hästar mina gick med flyttade och nya kom till. En kom i slutet av augusti när hästarna, min valack och mitt sto + ett annat sto, fortfarande gick på bete och denna nya valack skulle släppas rakt in i flocken. Något jag inte ville, jag tyckte vi skulle börja ta in dom på nätterna, det var ju snart dags i alla fall, och helst ha den nya i en hage bredvid en vecka ungefär.

Men det tyckte stallägaren blev för jobbigt så den nya släpptes rakt in och det gick bra ett par dagar tills den nya hästens ägare varit ute och ridit ganska sent och släppte ut sin häst när det nästan var mörkt. På morgonen låg den död i hagen. Vad som hände får vi ju aldrig veta men det troliga scenariot är att min valack trängt upp den nya i ett hörn och den nya i panik och i en relativt ny hage hoppat halvvägs genom stänglset och fått en stängsel träbit rakt in i bringan, förmodligen då i någon pulsåder. Kan tillägga att detta hände i ett spetsigt hörn av hagen, något som inte borde finnas i någon hage, för där var staketet nerrivet.

Senast ändrad:

TS, det kan lösa sig men kommer ta tid...Någon kan ju skada sig under tiden, bättre att göra på något annat sätt, dela upp dom två och två.
Om din häst går själv kommer nog problemet bli kvar när dom sedan får gå ihop, försök få med en häst från gruppen.

Snowball: Jag tror oxå det är som du skriver ang din häst och den som hittades död. Väldigt olyckligt!:eek:

Hästar som inte kommer sams är farliga och olycksrisken är hög.
Tycker det är ofta folk tar lätt på "hagbråk":crazy:

.

Snowball: Jag tror oxå det är som du skriver ang din häst och den som hittades död. Väldigt olyckligt!:eek:

Ja och alla tittade lite snett på mig och min häst efter detta plus att jag fick ha mina hästar för sig själva i en liten rejält lerig hage. När jag ansåg att det var stallägaren som tagit för lätt på detta med hagbråk OCH dessutom inte stängslat av det spetsiga hörnet. Spetsiga hörn, alltså mindre än 90 grader är inte bra i hagar. Och stallägaren släppte aldrig in några nya hästar till sina två pga av skaderisken. Mina barn och andras ungar typ. Det är inte så lätt att introducera nya hästar och man bör inte släppa in dom omedelbart i en flock och tro att allt ska lösa sig.

När en ny häst istället för den som dog kom till stallet släpptes den också direkt in i en flock trots att det nyligen alltså hänt att en häst dog. Och det var livat i den hagen de första dagarna. Bara ren tur att ingen skadade sig för den nya hästen jagades denna gången av en annan häst och gång på gång var det nära en ny staketolycka. Då flyttade jag

Senast ändrad:

Hej!

Har precis råkat ut för ett liknande problem. Flyttade min ranglåga stjärna till nytt stall, hästarna fick lära känna varandra på volten- så vi såg att det såg lugnt ut och gick sedan ut i hagen (hade ingen möjlighet att låta de gå brevid varandra tyvärr). 3 ston och en valack blev dom.

I nya hagen fick en av de andra hästarna (gammal och ranglåg, valacken) för sej att min inte fick vara med alls och jagade henne längst bort i hagen. När jag kom nästa dag- samma sak, visade hon sej åkte hon längst bort i hagen efter ett par varv i hysterisk fart.

Nu tycks jag ha hamnat i ett stall där man löser problem när de uppstår, så jag fick flytta min och ledarstoet till vinterhagen- där de gått tillsammans i 2 dagar. Igårkväll bytte vi plats på min och valacken så min går med det andra stoet och idag har vi släppt ihop alla stona. Valacken har bytt stall. Så nu hoppas jag bara att stona ska trivas ihop.

Jag hade inte väntat ut flocken om hästarna jagar, jag är livrädd för skador på min häst och springa i fullt ös brukar kunna resultera i såna. Dela upp dom 2 och 2 och låt dom lära känna varandra i mindre grupper.

/Lavinia, ska ner och se om fröken landat lite mer nu.. Hon har varit såå stressad senaste dagarna

Fast tyvärr tror jag inte att det räcker med ett spö när 3 hästar kommer i full galopp med huvudena sänkta och öronen slickade bakåt :cry:

Rädda dig själv i dessa sammanhang, släpp hästen och rulla ut under staketet så fort du kan. Ett spö hjälper inte. Du kan ändå inte göra något mot 2 tons häst som kommer dånande...
När allt lugnat ner sig och din häst står i andra änden av hagen är det dags att upprepa proceduren, hämta hästen, börja gå mot grinden. Håll full koll på de andra hästarna, om de börjar röra sig mot dig så vänder du dig direkt mot dem, släpper din häst om du tycker att det känns tryggare och signalerar tydligt med en långpisk mot de andra bråkstakarna att de under inga omständigheter får komma närmare dig eller din häst än låt säga 5-10 meter. Se nu till att din häst inte är spörädd och att det blir totalkaos i hagen... :grin:

De andra hästarna måste lära sig att det under inga omständigheter är OK att gå till anfall när en människa vistas i hagen. En människa ska automatiskt innebära 100% respekt oavsett om de inte gillar hästen i fråga.

Underrätta även de andra ägarna om problemet och att det innebär livsfara att hämta din häst i hagen.
Jag tror säkert att problemet kommer att lösa sig efterhand när alla hittat sin plats i flocken men det är stökigt i början. Dock ska det ju inte innebära att man hämtar sin häst med livet som insats...

Jättesvårt att säga, men sist någon sa till mig när jag var orolig att ge det mer tid så blev min häst urtryckt ur hagen och var på rymmen vad vi tror större delen av natten. Då släpptes han med en valack och ett sto. Att det senare inte funkade bra med bara valacken är en annan historia.

När jag har släppt in mitt sto fick jag tipset att släppa ihop henne med den som var "högst i rang" så att de får "göra upp"
det låter väldigt brutalt ja, men så är det när hästar ska bestämma vem det är som är boss.

Pröva o kanske ha med dig en pisk med i hagen som du säger till den som ger sig på din häst?
Det gjorde jag ett tag när det stoet hon gick med åt upp hennes lunch så hon gick hungrig.
För att jag skyddade henne gav sig det stoet sig på mig och attakerade mig bokstavligt talat, jag hade pisk med mig och
hon fick sig ett rapp när hon försökte bita mig, försökte även sparka efter mig men jag flyttade inte på mig.

dock är det mycket svårare att säga till en häst som beter sig illa med en sk. pisk om det är 3st på en gång!!:o

Men för det mesta så löser sig alltid detta med att de går tillsammans
förra årets bete, var det så elaka mot mitt sto till en början, de jagade in henne i hörn och hon gick omkull och ramlade på ryggen.
Som tur var ingen skada skedd mest en lite lätt orolig Harmonie.

Detta årets sommarbete
gick det redan flera stycken ston i samma hage ( ett tag även valacker också) som gick jätte bra.
men till en början så var Harm väldigt utstött och blev undanskuffad av de andra hela tiden.
Men efter några dagar så gick hon tillsammans med dom andra.

jag gissar på att hagen är stor;) så jag tänker inte fråga det.
Ibland ger sig ju hästar på varandra för att de har liten yta.:)

Dock är det inte världens bästa idé att släppa ihop en häst med en "flock"
då får ofta nykomlingen stryk tyvärr.
Fråga om din häst kanske kan få gå med en av hästarna i några dar och gör en sån procedur med alla så att de kan göra upp en och en.
Så att säg i 2 dar går din häst ihop med en av hästarna, går det bra, så släpp ihop din häst med en av de andra. å gör så tills din häst har gått med alla.
Då kan det också vara lättare för din häst att knyta an med någon av dom o att de sen när de släpps ihop tillsammans att någon av de också ställer upp och skyddar din lite.

Det verkar lite som att din häst är låg i rang?
Om han/hon inte skulle vara det så skulle de inte vara på han/hon så mycket.

hoppas det löser sig!

Jag blir så trött på folk som fått för sig att flock är bäst. Jo en naturlig flock där hästar föds o sen växer upp tillsammans. Blir unghingstarna mopsiga stöts de bort.

När vi sätter samman/ konstruerar en flock blir det sällan bra.
det flyttar/ anländer hästar- helt onaturligt.

Ston o val. blir oftast kaos, då de flesta val. vill ha en tjej vid sidan, även om den inte visar ngt sexuellt intresse.

det har man vetat i alla tider o vid betessläpp har man släppt hästarna samtidigt för att ingen ska försöka "komma in" i en redan etablerad flock.

sen förutom skaderisken... är det ingen som nämner den psykiska aspekten. Det finns hästar som mobbas år ut o år in:crazy:

folk även ganska erfarna människor släpper in nya hästar till en redan etablerad flock istället för att först få bekanta sig med ngn av dem.

vad ger det annars?
Skadade o olyckliga hästar. Ser många hästar numera som inte vet att uppföra sig politiskt korrekt o vad resulterar det i?
Jo ännu fler mobbare.

Du har fått bra råd redan. Men ta med en långpisk tycker jag! Det har jag alltid i hagen då det är lite smågruff mellan hästarna ibland, och de försvinner snabbt även om de kommer i galopp när jag ryter till o lyfter pisken. Och ja, jag har faktiskt använt den när andra hästar försökt bita min. När jag kommer in i hagen bestämmer jag!

Men var inte dumdristig nu, utan som någon annan skrev, känner du dig osäker, pys därifrån.

Hoppas det löser sig för dig utan att vare sig du eller din häst blir skadade!

Det finns en enkel lösning på detta problem.

Det är en 4 stegs metod som används här och det funkar alltid.
1: Ta ut din häst ur hagen.
2: Ta ut den som är NÄST HÖGST i rang ur hagen.
3: Låt dom gå tillsammans några dagar tills dom fungerar ihop.
4: Släpp in dom tillsammans i flocken.

Tar man ut den som är högst i rang ur flocken så blir det oroligt i den hagen eftersom dom förlorat sin ledare.

Lycka till :)

Du har fått många bra råd av andra, men jag skulle vilja tillägga (fast nån kanske redan skrivit och jag missat!) Gå aldrig ensam! Ha med dig nån som tittar till dig åtminstone. För även om det inte är meningen från hästarnas sida att du ska skadas så kan det fort hända att du hamnar mitt mellan. Så var försiktig snälla du!

Håller med Zephyra, jag har också tänkt att hästarna borde ha mer respekt för när en människa är i närheten. Jag försöker få dom att lära sig att hålla avståndet när jag släpper in honom i hagen tex. Som tur är bryr sig och förstår mina stallkompisar läget och tar det på allvar och hjälper mig med hämtning i hagen osv.

Tror också det vore bra om vi delade upp dem 2 och 2 ett tag och vet inte riktigt vilket som är bäst, om min går med stoet eller med den beskyddande och "elake" valacken som är ledaren och den som anfaller min häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 748
Senast: MissFideli
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar