Bråk i hagen med dräktigt sto!

K

Keliprinsen

Vi har en liten flock med 7 hästar, i olika åldrar med både vallacker och ston. Glimra, ett av stona är dräktig och kom från Island väldigt nyligen tillsammans med en tre årig vallack. Glimra och vallacken är väldigt tajta. Prestur, ledar vallacken är på Glimra och vallacken hela tiden och jagar iväg dom utan anledning, sedan bråkar även dom andra hästarna med Glimra och vallacken. Vad gör jag? Är det farligt för det dräktiga stoet? Hon skall föla i slutet på Maj.
Tacksam för alla svar! :bow:

Sv: Bråk i hagen med dräktigt sto!

Jag skulle absolut ALDRIG sätta dräktiga ston tillsammans med för stoet okända valacker som beter sig som du beskriver. Naturligt beteende för vilda hingstar är att försöka döda fostret, s k infaticidmord, för att göra stoet dräktigt med sig själv och föra hans blod vidare. Kanske har ledar valacken kvar lite hingstbeteende och försöker göra detta. Separera ston och valacker är mitt förslag. Mindre bråk. Eller låt stoet gå med den valack hon kom tillsammans med om det verkar fungera bra. Lycka till!

Tack för ditt svar, men nu gjorde du mej orolig!!

Jag har dock känslan av att ledarhästen även hade gjort så om hon inte varit dräkitg.. Och att det är mer riktat mot att jaga bort de nya hästarna från flocken och inte att skada henne.
Dom "gamla hästarna" är väldigt tajta och ingjorda med varrandra så de när de nya hästarna kom in i hagen blev dom lite förnärmade..

Dom jag pratat med tycker att vi skall låta dom gå ihop.

Efter att ha varit med om en otäck händelse där mitt dräktiga shettis sto blev jagad i hagen av en av islandsvallackarna skulle jag genast ta bort stoet från den flocken. Jag har aldrig hört en häst skricka så mycket som mitt sto gjorde då och hon var hysterisk när jag fick ut henne. Kunde inte fånga henne i hagen så fick öppna grinden och släppa ut henne i full karriär och stänga igen precis framför vallacken. Denna vallacken har gjort samma sak med en annan dräktig islandssto också.

Jag hade som sagt var inte riskerat stoet utan tagit ut henne med en gångo och satt henne och den vallacken hon kommer överens med och satt dom i en annan hage.

Mitt sto som mest troligt är dräktigt går inte med mina valacker, en av dem hade gått bra att ha i samma hage men han är täckesbitare så jag skippar det.
Den andra är sent kastrerad(var 5 år) så han har ett hingstigt temperament & jag skulle inte ha de 3 i samma hage.

Självklart väljer du själv. Det är din häst. Jag kan bara ge dig råd, som du frågade efter, efter egen erfarenhet där jag sett ett dräktigt sto blivit så mkt jagad att hon till slut kastade fostret.
Naturligtvis är det en bedömningsfråga. Du ska själv fatta beslut om din häst. Jag känner inte till andra omständigheter. Vet bara vad jag gjort i din situation.

Samma sak hände min Töfra. Rossi var vargen liksom..
Jagade iväg och sparkade direkt när hon kom i närheten av Prins och maten och hon själv då. Tror att det får ta sin lilla tid. Hur länge har hon gått med hästarna?

Men nu i alla fall så står dom och kliar varandra och rullar sig på samma ställen.. :love:

Men saken var ju den att hon är dräktig. Annars är det inte konstigt att dom skall göra upp om vem som bestämmer.
Men hur som helst så går Glimra nu med de andra hästarna dock inte de hingstiga vallackerna.

Liknande trådar

Hästhantering När jag köpte mitt 5 åriga sto (nu 6) så var hon väldigt mild och låg i rang. Nästan ursäktade sin existens. Hon var lägst i rang och nu...
2
Svar
32
· Visningar
4 296
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Jag håller på och nattar hästarna när jag märker att det kommer gul mjölk från mitt stos juver? Googlade och fick bara fram fakta...
Svar
4
· Visningar
1 677
Senast: Sar24BB66
·
Avel Jag har precis köpt ett 9-årigt nordsvenskt sto och fick veta när jag hämtade henne att hon fram tills att jag hämtade henne i fredags...
2
Svar
30
· Visningar
3 912
Senast: Cicci
·
Hästhantering Jag har ett problem med vår flock då mitt sto är otroligt dominant. Ska försöka förklara vad jag behöver råd till. Har en flock på 3...
Svar
12
· Visningar
1 078
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka