Brainstorming. Bärkraft höger bak.

mimus

Trådstartare
Jag behöver hjälp med att lista ut vilka rörelser som är smartast att göra för att "lura" hästen att träna lägga bärkraft på höger bakben. Typ tänka sjukgymnastik.

Jag kan tänka mig långsam framdelsvändning, och skänkelvikning för vänster skänkel, när höger bakben tar mark, ändra riktning rakt fram eller åt vänster.

Någon annan som har förslag??

Sv: Brainstorming. Bärkraft höger bak.

öppna/sluta är bra övning för att få dom att bära sej bättre..
dessutom är de väldigt lösgörande..

Vänster galopp? fattningar kanske tänka ner mot piruett galopp och sen nästan lite segt fram igen!? Förstår du hur jag menar?

jag skulle inte tro att långsamma framdelsvändningar belastar bakbenen då de nästan alltid leder till att hästarna hamnar på bogarna mer eller mindre...! (min åsikt/erfarenhet:smirk: )

När jag behövde stärka vänster som var det svagare gjorde jag som zanzan föreslår många fattningar med det benet. Jag var noga med att rida mkt i höger galopp även ute (hästen gick själv helst i vänster) att växla och stärka båda.

Sen skolor som du också fått förslag på. Samt det jag alltid förespråkar KLÄTTRA. Man stärker båda då, men det är ju viktigt att även stärka det starkare.
Klättra är dessutom så himla bra för att lösgöra hästen och stretcha ryggen bla.

Man kan tömköra i öppna och se att hästen verkligen belastar bakbenen rätt.
Och så bakdelsvändningar förstås. Nåt mer fantasifullt kommer jag inte på just nu.

Vänster galopp? fattningar kanske tänka ner mot piruett galopp och sen nästan lite segt fram igen!? Förstår du hur jag menar?

jag skulle inte tro att långsamma framdelsvändningar belastar bakbenen då de nästan alltid leder till att hästarna hamnar på bogarna mer eller mindre...! (min åsikt/erfarenhet:smirk: )

Jag försöker rida galopp i olika tempovariationer, piruettgalopp är ett bra tänk.
Jag var inne på att det skulle vara lättare i skritt att träna hb, men kanske är det som du säger lättare i galopp.
Och mest i vänster, det är bra, i höger som är lite svagare så vill han ju gärna ta in rumpan lite, för att minska bärkraften på höger bak.

Framdelsvändning går bort mao.:D

När jag behövde stärka vänster som var det svagare gjorde jag som zanzan föreslår många fattningar med det benet. Jag var noga med att rida mkt i höger galopp även ute (hästen gick själv helst i vänster) att växla och stärka båda.

Sen skolor som du också fått förslag på. Samt det jag alltid förespråkar KLÄTTRA. Man stärker båda då, men det är ju viktigt att även stärka det starkare.
Klättra är dessutom så himla bra för att lösgöra hästen och stretcha ryggen bla.

Man kan tömköra i öppna och se att hästen verkligen belastar bakbenen rätt.
Och så bakdelsvändningar förstås. Nåt mer fantasifullt kommer jag inte på just nu.

Jag tömkör ju ofta, vad bra att du påminde om det, för jag har faktiskt inte tänkt att det blir lättare att se.:angel:
Galoppen ska jag jobba vidare med.

Klättra har jag gjort ovanligt lite i år, för det har varit så lerigt, men jag ska börja nu, bra att du tog upp det:bow:

Jag leder ju honom ute i skogen där de fällt en massa träd, då blir han tvugnen att korta och länga sina steg med egen kraft på ett naturligt sätt beroende på hur alla kvistar ligger. Men klättra mera ska jag göra!!!

Tja lura ?? jag vet inte riktigt hur du menar det räcker väl att se till att höger bak är under när du rider :confused: Vad gör han? puttar han ut bara höger bak hela tiden eller vad händer?

Sedan när man klättrar så får man nog göra det på snedden lite om det skall hjälpa annars blir det ju som när man själv går upp för en trappa dvs du tar alltid i mer med det benet som redan är starkare medans det svagare bara hänger med upp.

Vad som händer är att han har hittat en egen lösning på att bruka sitt högra bakben, han sätter ner det en ½ halv hov utanför framhovens spår, och han lägger inte samma "tyngd" eller vikt eller bärkraft på det bakbenet. Han tar gärna ett lite snabbare rörelsemoment med det. Hänger du med?

Detta härör av en fölskada han fick på vänster bak för drygt 16 år sedan. Vi har i alla år jobbat muskulärt med honom via massage och stretching.

Ställer man upp honom helt liksidigt runt om, så är han heltt jämnt musklad.
Men för att kunna kräva det där lilla extra när han samlar sig, så vill jag "lura" honom att inte "fuska" med högerbak.

Därför funderade jag lite på hur man kan få honom att automatiskt lägga mera bärkraft på hb.

Blev det för rörigt?

Jag kan tillägga att jag i alla år jobbat med detta, men ridit mera med att han är svagare höger bak, nu tror jag mera det är att han "fuskar" med att ta exakt likadana steg bak. Han kan bli ojämn i rörelsen.

Ang klättring så har du en poäng i det du säger, att det svagare benet bara hänger med, ska tänka på det.

Om man klättrar där det är ganska brant tror jag att det är svårt tt "fuska". Om inte annat så känns det ju tydligt.
den måste vara rejält halt för att inte använda det uppför.

Även om han blir lika ojämnt stark så blir han starkare i det svagare o kan då lättare fås att använda det mer.

Min val. trampar under en dm i skritten, men inte mindre i traven, efter en skada som 3-åring.

Händer det något intressant i diagonala bogen samtidigt?

Sedan när man klättrar så får man nog göra det på snedden lite om det skall hjälpa annars blir det ju som när man själv går upp för en trappa dvs du tar alltid i mer med det benet som redan är starkare medans det svagare bara hänger med upp.

Man känner det i så fall, och kan aktiver det andra, man behöver inte gå på snedden för det.

Sen galopperar jag uppför en del och i alla fall i inte alltför branta backar kan man mycket väl gör det, och då se till att hästen går i båda galopperna uppför.

När man klättrar nerför blir det väldigt tydligt om den vill spara ena bak, hästen ska ju gå rakt ner med båda bak under.

Höger öppna. Där är höger bakben det som träder in under tyngdpunkten. Vänster sluta likaså. Där träder höger bak in under tygdpunkten.
I motsats till andra förslag så tycker jag höger galopp är bättre än vänster. I vänster galopp använder hästen sitt högra bakben mera till att skjuta på med än att bära.

Bara för att den stoppar in benet under magen innebär det inte att det bär mer, utan tvärtom.
eller snarare att det händer om man böjer hästen för mkt.
Fast jag förstår hur du tänker, men då kan den inte höja sin rygg eller samla sig.

Prova att tänk tvärtom- att den sätter sig-då får den inte luta framåt inåt.
Att den balanserar från ytter bak gör att den kan resa upp framdelen. det går inte om man tänker som du.

Senast ändrad:

hej -tänkte skriva igår men då funkade det inte?...

i alla fall.

I alla övningar där höger bak är ytter, tränar du ju höger
bak - under förutsättning att du kan placera det rätt - så att det inte slinker ut.

Annars som någon skrev tror jag.
Vä galopp är bra att träna höger bak i och får du in det på plats så är det effektivt

Liksom små volter - om du har kontroll på bakbenet.

Händer det något intressant i diagonala bogen samtidigt?

:)

Ja, det gör det, självklart.
Allt detta har ju pendlat genom åren, och jag tycker att jag har rättså bra kontroll på hur han "försvarar" sig, eller hur han brukar sin kropp.
Jag brukar jobba honom ganska ofta i grimma på lina, för att ha koll på rörelsemönster osv.

Men han vill gärna lägga mera tyngd på vf, och vänsterbogen kan gå någon cm åt vänster, då blir det svårt att lägga stöd i höger yttertygel, för han själv vill lägga stöd i vänster, oavsett varv.

Jag vet att allt hänger ihop, och är väldigt lyhörd för det, i perioder fokuserar jag mest fram, men just nu vill jag att han ska lägga tyngd och vila på höger bak.

När forumet var stängt, så fick jag ett mail från Lucifer som klockrent prickade in vad som händer när han rör sig.
Ska fråga om jag kan kopiera in det i tråden.

Bara för att den stoppar in benet under magen innebär det inte att det bär mer, utan tvärtom.
eller snarare att det händer om man böjer hästen för mkt.
Fast jag förstår hur du tänker, men då kan den inte höja sin rygg eller samla sig.

Prova att tänk tvärtom- att den sätter sig-då får den inte luta framåt inåt.
Att den balanserar från ytter bak gör att den kan resa upp framdelen. det går inte om man tänker som du.

Ja, tvära in bakbenet har ha ninga problem med, men han kan lyfta upp det lite fortare än det andra, och därför vill jag brainstorma hur jag ska få honom att låta hb få lite längre markkontakt.

Höger öppna. Där är höger bakben det som träder in under tyngdpunkten. Vänster sluta likaså. Där träder höger bak in under tygdpunkten.
I motsats till andra förslag så tycker jag höger galopp är bättre än vänster. I vänster galopp använder hästen sitt högra bakben mera till att skjuta på med än att bära.

Jag rider mycket öppna, långsamt, och försöker tänka upp med framdelen via små halvhalter.

Ang sluta, så borde höger sluta vara bättre, eller?

När jag rider för tränare, så får jag rida som du säger, mycket i höger galopp, det är väl för att stärka den sidan.
Jag vill ju inte att han ska skjuta på, jag vill att han ska bära sig,, flytta in tyngdpunkten.

Gör det!
Så kan vi spåna vidare!
Tänkte också omedelbart på diagonala bogen, den brukar vara risig vid så gamla rörelsestörningar!
inte bara att jobba på styrkan utan nästan ha mer fokus på lösgjordhet och friskvård på de dåliga delarna.

Ren muskelträning förstärker ofta störningen då musklerna redan är korta o överansträngda. Ännu mer tränade muskler och benet slinker ut igen på raka spår.
Men som sagt tidigare, vä sluta. Tänjer ut höger baks muskulatur plus ländparti och gör en rörelse motsatt till den hästen själv väljer. (väljer är fel uttryck, ofrivilligt utför är bättre)

hej -tänkte skriva igår men då funkade det inte?...

i alla fall.

I alla övningar där höger bak är ytter, tränar du ju höger
bak - under förutsättning att du kan placera det rätt - så att det inte slinker ut.

Annars som någon skrev tror jag.
Vä galopp är bra att träna höger bak i och får du in det på plats så är det effektivt

Liksom små volter - om du har kontroll på bakbenet.

Det är svårt att placera hb, även om jag hela tiden jobbar med det, därför skapade jag tråden. Att "lura" honom lite, et gör det enklare för mig...:D

Jag rider volter i galopp, men inte så små, och ställer utåt nått varv då och då, annars så har jag svårt själv att fånga upp energin till samling.

Jag erkänner att jag inte riktigt har kontroll på bakbenet.....

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 342
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 932
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar